به گزارش پارس،به نقل از فارس خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اجلاس مدیر گروه های بهداشت محیط کشور گفت: متاسفانه مصرف قلیان در حال تبدیل‌شدن به فرهنگ است در حالی که در تنباکوهای معطر شاهدیم تا 90 درصد از مواد اسانس و افزودنی استفاده می‌کنند که آغشته به بنزن هستند که یکی از مواد مهم سرطان‌زاست.

صادق نیت خاطرنشان کرد: در مورد سیگار هنوز قبح مصرف وجود دارد ولی درباره قلیان متاسفانه شیوع مصرف آن به‌نوعی پرستیژ تبدیل‌شده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار در ادامه با اشاره به اقدامات خوب برخی دانشگاه‌ها برای ریشه‌کنی عرضه قلیان در برخی شهرها خبر داد و گفت: بیش از نیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این زمینه خوب عمل کردند. در شهرهای کوچک کار خوب پیش رفته ولی در شهرهای بزرگ معضلات در این خصوص جدی‌تر است.

وی افزود: قلیان دریچه ورود به اعتیاد است زیرا در بررسی‌های ما عرضه مواد مخدر با قلیان مشاهده‌شده است که در این راستا لازم است دو اقدام اساسی انجام شود اول اینکه تابلوی عرضه قلیان به هیچ عنوان نباید بر سر در جایی نصب‌شده باشد و دومین اقدام این است که از نمایش قلیان در ویترین مغازه‌ها و رستوران‌ها نیز باید به عنوان یک تخلف جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: در عرض 3 تا 5 دقیقه یک جوان می تواند سیگار تهیه کند در حالی که برای خرید نان این زمان گاهی تا نیم ساعت طول می‌کشد.