به گزارش پارس،به نقل از تسنیمبا اشاره به اهمیت طرح تفصیلی به عنوان مهمترین سند لازم الاجرا در حوزه شهرسازی، اظهار کرد: طرح تفصیلی یک طرح قابل دفاع است که تهران را از شلختگی و ساخت و سازهای بی قاعده نجات داد اما در عین حال همچون هر طرح راهبردی دیگری در مسیر اجرا با نقاط ضعفی مواجه می‌شویم که نیازمند اصلاح است.

وی با اعلام آغاز بازنگری در طرح تفصیلی شهر تهران، توضیح داد: حدود چهار ماه قبل در کمیسیون ماده پنج گزارش مبسوطی از اجرای طرح تفصیلی شهر تهران طی سه سال، توسط مشاور طرح ارائه و گردش کار اصلاحات ضروری طرح مصوب شد. به این ترتیب معاونت شهرسازی و معماری کارگروهی به منظور پایش این طرح تشکیل دهد تا پیشنهادهای ادارات کل شهرسازی مناطق و نیز مغایرت های احتمالی با وضع موجود یا طرح جامع شهر تهران را مورد بررسی قرار دهد و در صورت تایید نهایی برای اصلاح به کمیسیون ماده پنج ارائه شود.

پایش طرح تفصیلی با رویکرد حداقل بارگذاری

وی با بیان اینکه شهر تهران با 8.5 میلیون نفر جمعیت شب خواب در حال حاضر، بزرگترین کلانشهر کشور محسوب می‌شود که میزان جمعیت آن تا سال 1404 بالغ بر 10.5 میلیون نفر پیش‌بینی شده است، افزود: در چنین شرایطی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران باید مبتنی بر این سیاست درباره میزان بارگذاری و تعداد واحدهای مسکونی و تجاری ساخته شده تصمیم گیری کنند. از سوی دیگر کمبود منابع آبی در پایتخت یکی از مهم‌ترین دلایلی است که به موجب آن جمعیت پذیری تهران باید کنترل شود.

سالاری با اشاره به اینکه بازنگری در بخش‌هایی از طرح تفصیلی با رویکرد حداقل بارگذاری و ارتقای کیفیت محیطی شهر تهران صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: از سوی دیگر این طرح می تواند نقش تعیین کننده‌ای در قیمت مسکن داشته باشد و ملاحظات این بخش نیز باید مدنظر شهرداری تهران قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر چه سیاست اصلی مدیریت شهری حداقل بارگذاری و تراکم است اما طبعاً هر تصمیمی مبنی بر تعدیل تراکم پهنه‌ها که به کاهش عرضه مسکن منجر شود نیز ممکن است آثار مخربی در این بخش از اقتصاد به دنبال داشته باشد. طبعا شهرداری تهران باید در پایش طرح این نکات را توامان مدنظر قرار دهد.

کدام بخش‌های طرح تفصیلی نیازمند بازنگری است؟

سالاری درباره اینکه کدام بخش‌های طرح تفصیلی قرار است در جریان این پایش دوباره مورد بازنگری قرار گیرد، توضیح داد: با توجه به توسعه پرسرعت معابر بزرگراهی در سال‌های اخیر، احداث رمپ و لوپ‌های برخی از بزرگراه‌ها موجب شده املاک حاشیه آنها کاربری مطابق با طرح تفصیلی را از دست بدهد و نیازمند تغییر پهنه باشد. به عنوان مثال برای برخی از این املاک در طرح تفصیلی کاربری تجاری پیش‌بینی شده اما اکنون با تغییرات هندسی عرصه، شرایط تردد شهروندان به آن نقطه مطلوب نیست و در نتیجه تغییر کاربری امری اجتناب‌ناپذیر است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه افزود: در برخی از موارد نیازمند بازنگری که تاکنون شناخته شده است، بعضاً در دل پهنه مسکونی، یک ناحیه کاربری تجاری دارد که با وجود سوددهی املاک تجاری، شهروندان تمایلی به انتفاع از این ناحیه ندارند و ترجیح می‌دهند کاربری مسکونی ملک آنها حفظ شود. تبعاً چنین مواردی باید با طی فرایند قانونی اصلاح شود، چرا که شهرداری‌های مناطق راسا نمی‌توانند خلاف پهنه بندی و کاربری‌های تعریف شده در طرح تفصیلی، پروانه‌ای صادر کنند.

تعیین عملکردهای مجاز به استقرار در زیرپهنه‌ها

وی با بیان اینکه در جریان پایش دوباره طرح تفصیلی، باید عملکردهای مجاز به استقرار در هر یک از زیرپهنه ها مشخص شود،  در این رابطه توضیح داد: به عنوان مثال در یک پهنه مسکونی تعدادی از املاک با کاربری تجاری یا خدماتی نیز به قاعده نیاز محله برای خدماتی نظیر نانوایی، سوپرمارکت، آرایشگاه، میوه فروشی و نظایر آن پیش‌بینی شده است. اما لازم است که در طرح تفصیلی به مشاغل و عملکردهای مجاز آن ملک اشاره شود.

سالاری تاکید کرد: البته مراد این نیست که کاربری مشخصی به مالک تحمیل شود اما باید متناسب با ضرورت و مصلحت، گروه های کاربری مجاز تعریف شود. در حال حاضر عدم تناسب کاربری تجاری با فضای موجود بسیار است و زیاد می‌بینیم که مثلا در یک راسته مبلمان فروشی، یک صافکاری بین مغازه‌ها فعالیت می‌کند! یکی از اهداف طرح تفصیلی، سامان بخشی به همین بی سر و سامانی هاست که طبعا تعریف عملکردهای مجاز تا حد زیادی ثمربخش خواهد بود.

سالاری با تاکید بر اینکه باید راهکارهای تحقق پذیری این اصل را بجوییم، یادآوری می کند که لازم است شورای شهر در این زمینه با شهرداری همکاری داشته باشد و در صورت نیاز به تصویب مقررات لازم اقدام کند.

این عضو شورای شهر تهران همچنین به پهنه های ویژه طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: وقت آن رسیده که کاربری دقیق این پهنه ها نیز مشخص شود. به عنوان مثال اگر یک پهنه تحت عنوان پهنه ویژه فرهنگی تعریف شده است، اکنون باید با تهیه اسناد و طرح های جزئی تر مشخص کرد که منظور از کاربری فرهنگی دقیقا چیست.