به گزارش پارس،به نقل از تسنیم پیشرفت علوم رایانه‌ای در زمینه شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ای مناسب را در راستای اعتلای کیفیت تمامی اقسام شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است به گونه‌ای که با یک جستجوی ساده در وب می‌توان با خیل عظیمی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی، مقالات و گروه‌های علمی در این زمینه مواجه شد.

 

اغلب این تحقیقات، پژوهش‌ها و تزهای دانشگاهی نیز درصدد بهبود وضعیت این شبکه‌هاست.

 

یکی از موارد پایه‌ای که باید تمامی شبکه‌ها خود را ملزم به رعایت آن کنند، بحث ایجاد امکانات در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و امنیت آنهاست.

 

رعایت بحث امنیت در فضایی که اطلاعات شخصی افراد، پایه شکل‌گیری تعاملات هستند و تفاوتی هم میان افراد سوء استفاده‌گر و افراد قابل اطمینان در ظاهر وجود ندارد، بسیار جدی به نظر می‌رسد.

 

شرکت‌های فُرسا و بیتکُم نظرسنجی‌هایی را از کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد امنیت و حریم خصوصی در این شبکه‌ها انجام داده‌اند که نشان می‌دهد امروزه مسئله امنیت و حریم خصوصی از منظر کاربران این شبکه‌ها‌ در رأس ویژگی‌های یک شبکه است.

 

نظرسنجی این دو مؤسسه نشان می‌دهد که 95 درصد کاربران دنبال شبکه‌های اجتماعی با رفتار امن و داده‌های شخصی (امنیت داده)، 94 درصد دغدغه کنترل داده‌های شخصی طبق استانداردهای حفاظت از داده توسط ارائه کننده شبکه اجتماعی (حریم خصوصی داده) و برای 93 درصد هم تنظیمات حریم خصوصی ساده و وسیع مورد توجه است.

 

بعد از موضوعات حریم خصوصی و امنیت، 92 درصد شبکه اجتماعی را می‌پسندند که رابط کاربری آسان و ساده داشته باشد؛ 81 درصد هم گفته‌اند که ترجیح می‌دهند به شبکه‌ای ملحق شوند که دوستان، هم‌کلاسی‌ها یا خانواده آنها عضو آن هستند.

 

اگر چه امروزه دیگر کمتر شبکه اجتماعی معروفی یافت می‌شود که امنیت آن در سطح بسیار ضعیفی یا برای حریم خصوصی کاربران خود تنظیمات حداقلی را در نظر نگرفته باشد ولی نتایج نظرسنجی دیگر این دو شرکت نشان می‌دهد که کاربران، امروزه به طور جدی نیاز به خدمات با کیفیتی در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای حفظ حریم خصوصی و امنیت دارند.

 

91 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت نظرسنجی این مؤسسات گفته‌اند که موافق هستند شبکه‌های اجتماعی باید حفاظت از داده بهتری را ارائه دهد.

 

90 درصد نیز معتقدند شبکه‌های اجتماعی باید بهتر توضیح دهند که چگونه از داده‌های شخصی استفاده می‌کنند؛ 81 درصد از کاربران نیز گفته‌اند تمایل داریم که شبکه اجتماعی مورد نظرمان مهر کیفیت داشته باشد.

 

آنها در مواجهه با سوال "چه اندازه موافقید که حکومت باید قوانینی را تنظیم و اجبار نمایدف موافق هستید؟"، 80 درصد رأی مثبت داده‌اند.

 

65 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت این نظرسنجی نیز گفته‌اند که نمی‌دانیم چگونه از اطلاعات شخصی‌مان در شبکه‌های اجتماعی حفاظت می‌شود؛ چهل درصد این جامعه آماری معتقدند خدمتی که شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند برای کنترل روی داده‌های شخصی کافی نیست.