پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران گفت: کارشناسان معتقدند که زمستان سردی را پیش رو داریم. البته هواشناسی می‌گوید که هوا حتی چند درجه گرم‌تر از مقدار سالانه آن ولی بارش بیشتر است.

بهنام سعیدی معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و برای استان‌ها نیز دستورالعمل‌های لازم را صادر کرده‌ایم. یعنی می‌توانیم بگوییم آماده پشت سرگذاشتن زمستانی سرد و حوادث و رخدادهای احتمالی آن هستیم.

وی با اشاره به پیش بینی های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت گفت: یک سری پیش‌بینی‌ها کوتاه‌مدت است و باید سریعا اقدام کرد. در این مورد لازم است تا ظرف دو روز تا یک هفته آمادگی لازم برای مقابله با بحران فراهم شود. درچنین مواردی است که حساسیت بالا می‌رود و درست به همین دلیل، هر اطلاعیه و اخطاری توسط سازمان هواشناسی صادر می‌شود به‌طور جد مد نظر قرار می‌گیرد. 

سعیدی افزود: در مقابل، بخشی از پیش‌بینی‌های ما بلندمدت است. مثل اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌ای است به عنوان نمونه هر سال قبل از فصل زمستان به استان‌ها و استاندارهای استان‌ها هشدار داده می‌شود تا برای مواجهه با این فصل، یکسری اقدامات مانند پاکسازی معابر و آبراه‌ها، رودخانه‌ها و مسیل‌های درون شهری یا ذخیره و نظارت برمصرف سوخت و گاز طبیعی، برق و... را انجام دهند، یا از سازمان‌های جهاد کشاورزی می‌خواهیم تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی انجام دهند، یا از هلال احمر می‌خواهیم تا مانورهای مربوطه را برگزار کند. 

وی اضافه کرد: اینها اقدامات دایمی و هر ساله ما است. اما بعضی مواقع، پدیده‌هایی مانند ال‌نینو پیش می‌آید که باعث می‌شود تا حساسیت ما بالا رود و به استانداری‌ها به عنوان روسای شورای هماهنگی استان‌ها و ستادهای بحران تاکید بیشتر و جدی‌تری می‌کنیم که تبدیل به هشدار می‌شود. مثل همین مورد اخیر که خوشبختانه با هشدار به موقع ما و اقدامات به جای استانداری‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط، به خوبی از پس رخداد سیل برآمدیم.

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران خاطرنشان ساخت: ما ١٤ گروه تخصصی داریم که همگی در طول سال فعالند. یعنی فقط در زمان بروز حوادث فعال نمی‌شوند. این کارگروه‌ها هر کدام گزارش‌های منابع رسمی حوزه خودشان را بررسی می‌کنند و روی آنها کار می‌کنند.

سعیدی در مورد سیل اخیر در ایلام گفت: هواشناسی بارش شدید باران را پیش‌بینی کرده بود ولی مساله اینجا بود که حجم باران به یک‌باره به شکلی غیر قابل انتظار بالا رفته بود. 

وی افزود: در مدت ٧٢ ساعت ٣٢٠ میلیمتر باران باریده بود. فقط در عرض دو ساعت ٥٠ میلیمتر باران بارید. درحالی که پیش‌بینی هواشناسی در مجموع ٩٠ میلیمتر باران بود. در واقع بعد از ١٢- ١٠ سال خشکسالی این‌بارش بی‌سابقه بود. 

معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: اگر ستاد بحران آمادگی نداشت مطمئن باشید خسارت‌ها چندین برابر مقدار کنونی بود.