به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگاراندر سال های اخیر با مشاهده وضع موجود جنگل ها و مراتع کشور دیده می‌شود که تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، تخریب و تجاوز به عرصه های جنگلی و جلگه ای و ساحلی و ساخت و ساز های بی رویه و غیر مجاز  به ویژه در منطقه سرسبز غرب استان های  شمالی ، مشکلات بسیاری را در اجرای زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پدید آورده است، به طوری که امروزه شاهد افزایش بی رویه ساخت و ساز های غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به شکل بسیار وسیع توسط افراد سود جو و فرصت طلب هستیم که با توجه به شرایط موجود حداکثر سوء استفاده را می کنند.

متاسفانه قوانین و مصوبات گوناگونی که در این زمینه وجود دارند هیچ یک به اندازی که باید و شاید کارساز نبوده چرا که خاطیان در این حوزه بدون هیچ وأهمه ای و همچون گذشته به عملکرد خود ادامه میدهند آن چنان که  ممکن است اگر روند ساخت و سازهای غیر مجاز در جنگل ها ادامه داشته باشد لطمه ای جبران ناپذیر به زیر ساخت های توسعه پایدار کشور وارد شود.

تپه‌های عباس‌آباد، کلاردشت، نمک‌آبرود و ... از جمله جنگل‌های شمالی کشور هستند که از تیررس متخلفان زمین خوار دور نمانده اند و  هر یک با حجم عظیمی از ویلاسازی‌ها مواجه شده‌اند.

**وضعیت جنگل های کشور به فاجعه نزدیک است

محمد درویش عضو هیات علمی بخش بیابان موسسه تحقیقات سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه وضعیت جنگل های کشور بسیار نگران کننده است می گوید :آمارها نشان می دهد تا نیم قرن پیش وسعت جنگل های هیرکانی در شمال کشور 6.5 میلیون هکتار بوده اما اکنون به 1.9 دهم میلیون هکتار رسیده است که از این میزان هم 800 هزار هکتار آن مخروبه است.

وی افزود: سهم سرانه هر ایرانی از جنگل 18 صدم هکتار است در حالی که در دنیا این سهم 8 دهم هکتار است، با این حساب میزان حساسیت ما نسبت به حفاظت از جنگل ها باید 4 برابر متوسط جهانی باشد که باید خودش را در قوانین و آموزش ها نشان دهد.

درویش ادامه داد: قدرت و اقتدار سازمان های متولی طبیعت و منابع طبیعی بسیار ضعیف است، توان مالیذسخت افزاری و نرم افزاری این سازمان ها نسبت به وظیفه خطیری که دارند ناچیز است، این سازمان ها حتی توان خرید یک بالگرد برای اطفای حریق در جنگل ها را ندارند و اگر هم آنرا بخرند از پس هزینه نگهداری آن بر نمی آیند.

وی تاکید کرد: تمام این عوامل دست به دست هم داده و موجب شده اند که اکنون وضعیت جنگل های کشور به فاجعه نزدیک شود.

درویش گفت: چند سالی است که شاهد افزایش و بروز سیل های متوالی در شمال کشور هستیم که علت اصلی آن از بین رفتن پوشش های جنگلی و در بالادست آن نابودی مراتع است که به زمین های کشاورزی و به مرور به ویلا تبدیل شدند.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد در مدت 25 سال گذشته 4 میلیون هکتار از اراضی طبیعی برای ساخت و ساز به بخش خصوصی واگذار شده است و این بدان معناست که دستگاه های متولی در این زمینه درست عمل نکردند، بنابراین از مردم عادی چه انتظاری می توان داشت؟

**جنگل‌های شمال ایران به سرنوشت جنگل‌های غرب ایران دچار می شوند

جنگل‌های شمال ایران تاکنون به اندازه‌ای آسیب دیده‌اند که شاید دیگر تحمل  این برداشت های گسترده را نداشته باشند و براساس پیش‌بینی های صورت گرفته با ادامه این روند، جنگل‌های شمال ایران به سرنوشت جنگل‌های غرب ایران دچار می شوند و از میان خواهند رفت همان طور که در حال حاضر تنوع زیستی و حیات‌وحش در جنگل‌های شمال از میان رفته است.

البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود چرا که برخی کارشناسان یکی از دلایل وقوع سیل‌های ویرانگر در شمال ایران را نابودی  پوشش گیاهی و بریدن درختان ارزیابی کرده اند.

در همین راستا و با وجود افزایش ساخت و ساز ویلا در جنگل‌های کشور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در بخشنامه‌ای به ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور خواستار برخورد جدی با هرگونه تصرف غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی شده است.

**بیشترین سهل انگاری از سوی سازمان جنگل ها و مراتع است

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید براینکه مقصر اصلی در افزایش پدیده زمین خواری سازمان جنگل ها و مراتع است، گفت: به طور قطع قوه قضاییه تاکنون برخورد مناسبی را با متخلفان این پدیده داشته اما سازمان های متولی از جمله جهاد کشاورزی و جنگل ها هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی دهند.

 وی درخصوص دلایل  افزایش پدیده زمین خواری و جنگل خواری در کشور گفت: البته عنوانی به نام زمین خواری در واژگان حقوقی وجود ندارد، اما منظور از زمین خواری تصرف زمین های مربوط به دولت، منابع طبیعی و منابع ملی است.

نماینده مردم کوهدشت درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بیشتر تصرف های غیرقانونی و زمین خواری ها با رنگ و لعاب قانونی انجام شده و افراد زمین خوار حتی مقدمات قانونی این پدیده را نیز فراهم کرده و حتی سند هم دریافت می کنند، اما باید به این نکته تاکید کرد که تمامی زمین های دولتی و منابع ملی در داخل شهر و اطراف شهر از سند دولتی برخوردار هستند، ولی افراد با صحنه سازی اقدام به تصرف های غیرقانونی می کنند.

وی افزود: بسیاری از این سندها اصالت نداشته و جعلی است، اما بیشترین سهل انگاری و بی توجهی در خصوص پدیده زمین خواری از سوی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع است، زیرا به روشنی و جلوی چشم مسئولان این سازمان افراد متخلف اقدام به تصرف های غیرقانونی کرده و در برخی شرایط اقدام به ساختمان سازی می کنند اما هیچ برخوردی از طرف مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها صورت نمی گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه پس از طی یک پروسه طولانی در قوه قضاییه ساخت و سازهای غیرمجار قلع و قمع می شود، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع در جلوگیری از زمین خواری و جنگل خواری قصور کرده و مانع نمی شوند، این درحالی است که پس از سال ها مسئولان این سازمان در دستگاه قضایی طرح دعوی می کنند.

ملکشاهی تاکید کرد: ازسوی دیگر تعداد بسیاری از زمین خواران از مردم عامه جامعه هستند و زمانی که می بینند متولی مربوطه هیچ مانعی را ایجاد نکرده اقدام به تصرف می کنند، اما برخی افراد که در سیستم های اداری کشور نفوذ دارند با صحنه سازی و ایجاد رنگ و لعاب قانونی تصرف های غیرقانونی را قانونی جلوه می دهند؛ هرچند که دستگاه قضایی تاکنون با موارد این چنینی به خوبی برخورد کرده است، ولی قوه قضاییه مسئول پیشگیری در این زمینه نیست.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: پیشتر در قوه قضاییه شورایی به نام حفاظت از اراضی و منابع ملی تشکیل شد که تاکنون بسیاری از زمین های تصرف شده به منابع ملی بازگردانده شده است، بنابراین دستگاه قضایی پس از وقوع جرم وارد عمل می شود.

**سازمان جنگل ها و مراتع جدیت لازم را در حفاظت از اراضی ملی ندارد

مهرداد بائوج لاهوتی  دیگر نماینده مجلس با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان به افزایش پدیده زمین، جنگل و کوه خواری گفت: جنگل ها و مراتع به طور حتم از منابع عمومی دولت بوده و دولت باید از این منابع به درستی حفاظت و دفاع کند، البته سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور متولی اصلی حفاظت ازجنگل‌ها است، اما واقعیت این است که تاکنون تصرف‌های غیرقانونی بسیاری در اراضی و جنگل‌های شمال کشور اتفاق افتاده است.

بائوج لاهوتی افزود: البته برخی زمین‌های دولتی در شمال کشور درحال حاضر تغییر شکل ظاهری داده و افراد متخلف از دستگاه‌های متولی نظیر دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پروانه ساختمانی دریافت می‌کنند، از سوی دیگر در برخی شهرستان‌های استان گیلان متصرفان زمین‌های دولتی از تعاونی‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به عنوان یک اهرم برای حل مشکلات تصرف‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه به طور حتم کوتاهی در پدیده زمین خواری و جنگل ها از سوی سازمان جنگل ها و مراتع صورت می گیرد، تصریح کرد: بنابراین اگر این سازمان در همان مراحل اول برخورد قاطعانه با متخلفان انجام دهد، رسیدگی به این پرونده ها برای قوه قضاییه هم در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد، اما باید به این نکته تاکید کرد که چرایی بی توجهی به افزایش پدیده زمین خواری و جنگل خواری از سوی سازمان جنگل ها این مورد است که منافع عده ای از افراد با نفوذ در دستگاه های دولتی با خطر روبه رو می شود.

گفتنی است بسیاری از مسؤولان نیز اخبار متنوعی در خصوص تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در جنگل ها ی کشور ارائه می دهند اما سوالی که اینجا برای خیلی از أفراد به وجود می آید این است که مجوز این ساخت و سازها از کجا و توسط چه کسانی صادر می شوند؟ آیا بهتر نیست از صدور چنین مجوزهایی جلوگیری به عمل آید و در واقع علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم؟