به گزارش پارس،به نقل از فارساصغر جهانگیر در حاشیه بازدید از کانون اصلاح و تربیت استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: خوشبختانه طی بازدید که امروز از کانون اصلاح و تربیت داشتم این کانون وضعیت خوبی در بخش‌های مختلف دارد و بچه‌ها در حال فعالیت‌های آموزشی هستند و در کلاس‌های حرفه‌آموزی  شرکت می‌کنند تا زمانی که ‌آزاد می‌شوند تجربه‌ای برای کار داشته باشند.

وی با بیان اینکه این بچه‌ها نیاز به بازسازی روحی و روانی دارند گفت: اگر این مددجوها آموزش داده شوند قطعا برای حضور در اجتماع آماده می‌شوند این ها اگر سرپرست نداشته باشند و یا بدسرپرست باشند آلوده به جرم می‌شوند و مجدداً به زندان باز می‌گردند.

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه باید نگاهمان به مددجوهای اصلاح و تربیت نگاهی پدر به فرزندی باشد گفت: تلاش ما این است که روزی جامعه به حدی برسد که این بچه‌ها دیگر رغبتی به ماندن در کانون نداشته باشند، ما اصلاح را نمی‌توانیم به محکومیت و حبس خلاصه کنیم بلکه باید این بچه‌ها را به سمتی ببریم که اراده کنند به سمت جرم نروند و خوشبختانه امروز شرایط کانون اصلاح و تربیت به گونه‌ای است که آمار این کانون با سیاست‌های جدید کاهش یافته است.

وی در خصوص نتیجه بازدید مشترک با وزیر بهداشت از زندان قزل حصار گفت: طی بازدید قول‌هایی به ما داده شد و منجر به امضای تفاهمنامه همکاری دو جانبه شد که بخشی از تعهدات آن همچون تجهیز تخت‌های بیمارستانی، تجهیزات رادیولوژی و داروها عملیاتی شد اما آنچه که ما به دنبال آن بوده و هستیم این است که خدمات بهداشتی به صورت کشوری به سازمان زندان ها داده شود.

وی تاکید کرد: در واقع ما می‌خواهیم زندان هم به عنوان یک محیط بهداشتی در نظر گرفته شود البته متاسفانه چون رقم قراردادهایی که ما با پزشکان در زندان‌ها منعقد می‌کنیم چندان بالا نیست آنها رغبتی به همکاری با ما ندارند.

جهانگیر با تاکید بر اینکه درحال حاضر بیش از هزار پزشک و پیراپزشک با سازمان زندان‌ها همکاری می‌کنند گفت: ما از وزارت بهداشت خواسته‌ایم با ما همکاری کند تا با بحران بهداشتی مواجه نشویم و در حال حاضر نیز معاونت‌های ما با معاونت‌های وزارت بهداشت در تعامل هستند تا مشکلات کم شود.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص استفاده زندانیان از آزادی مشروط گفت:پس از اینکه در هفته قوه قضائیه مسئولین عالی قضایی خدمت مقام معظم رهبری رسیدند ایشان در خصوص آمار زندانیان ابراز نگرانی کرده و گفتند باید با استفاده از مجازات‌های جایگزین این وضع بهبود یابد.

جهانگیر تصریح کرد: براساس آماری که داریم از اول فروردین ماه سال 94 تاکنون 11 هزار و 820 نفر از آزادی مشروط استفاده کردند که این امر می‌تواند به کاهش جمعیت کیفری کمک کند البته برخی از زندانیان جزو نا ‌امن کنندگان نوامیس جامعه و یا مخلان امنیت اجتماعی هستند که باید در زندان بمانند.

رئیس سازمان زندان‌ها در خصوص آخرین وضعیت اردوگاه‌های مواد مخدر گفت: احداث 7 اردوگاه مواد مخدر در دستور کار ما قرار گرفته که ظرفیت 40هزار نفری دارد البته ما با مشکل تخصیص اعتبار مواجه هستیم.

وی گفت: هیات دولت در این خصوص سالی 80 میلیارد تومان اعتبار مصوب کرد اما در سال 92 از این رقم تنها 28 میلیارد تومان و در سال 93 24 میلیارد تومان یعنی 35درصد رقم مصوب به ما داده شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اردوگاه چناران و اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفته و اردوگاه‌های تهران، کرمان،‌خوزستان و خراسان رضوی در حال احداث است، ما 26 اردوگاه فعال داریم که حدود 22 تا 23 نفر در آن نگهداری می‌شوند که امیدواریم این رقم به 60 هزار نفر افزایش یابند.

یکی از خبرنگاران گفت: اخباری منتشرشده مبنی بر اینکه قرار است مرکز علمی کاربردی سازمان زندان‌ها از ترم آینده پذیرش دانشجو نداشته باشد.

که جهانگیر گفت: اگر متقاضی نداشته باشیم به اجبار برای یک یا دو دانشجو ثبت نامی هم نداریم در واقع  اگر دانشجوها از یک حدی کمتر شوند مثلا متقاضی برخی رشته ها به یک یا دو نفر برسد مجبوریم رشته ها را  ادغام کنیم.

وی  همچنین در خصوص اقدامات سازمان زندان‌ها برای کاهش ورود موارد مخدر به زندان ها گفت: یکی از راه های کاهش ورود مواد مخدر به زندان استفاده از دستگاه بادی اسکنر است که متاسفانه ما فقط 8 دستگاه داریم که 7 تای ‌آن خارجی و یکی تولید داخل است که ما دنبال آن هستیم تعداد دستگاه ها را افزایش  دهیم و در ین زمینه از ستاد مبارزه با موارد مخدر هم کمک گرفته‌ایم تا ورود این مواد از این طریق به صفر برسد.

وی ادامه داد: البته به دلیل کمبودهایی که داریم تلاش داریم از طریق توسعه بازرسی‌ها این موضوع را کنترل کنیم قطعا تشدید بازرسی‌ها زندان را برای سوءاستفاده کنندگان ناامن می‌کند.