~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت این روز گفت: بزرگداشت امسال روز جهانی غذا پس از تصویب تاریخی دستور کار توسعه پایدار 2030 توسط رهبران جهان قرار دارد. این دستور کار شامل 17 آرمان می‌گردد که ما را به سوی آینده‌ای همراه با کرامت و سعادت برای تمام افراد در زمین سالم رهنمون می‌سازد.

وی افزود: چگونگی انتخاب ما در راستای تولید، فرآوری، توزیع و مصرف مواد غذایی تاثیر عمیقی بر مردم، سیاره، رفاه و صلح دارد. تنها با پیشرفت سریع در راستای محو فقر و سوء تغذیه می‌توانیم به تعهد دستور کار 2030 جامه عمل بپوشانیم. همچنین عمل به تعهد، حذف گرسنگی برای همیشه و برای تمام افراد بشر بدون دستاوردهای عمده در دستور کار جدید امکان پذیر نیست. آرمان دوم توسعه پایدار، ‌همگان را در راستای حذف گرسنگی، تحقق امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار فرا می‌خواند.

دبیرکل سازمان ملل متذکر شد: نسبت افراد دچار سوء تغذیه از سال 2000 به نصف کاهش یافته است که نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر جهان طی این سال‌هاست. در همین زمان در جهانی که غذای کافی برای تغذیه همگان تولید می‌شود و نزدیک به یک سوم مواد غذایی تولید شده از بین رفته یا هدر می‌رود،‌ حدود 800 میلیون نفر هنوز از گرسنگی رنج می‌برند. ثابت شده است که خارج شدن از فقر برای بسیاری از افراد بسیار کند است.

به گفته بان کی مون، موضوع امسال روز جهانی غذا «حمایت اجتماعی و کشاورزی؛ گسستن چرخه فقر روستایی» نقش حیاتی انتقال پول نقد، بیمه، حقوق بازنشستگی و سایر برنامه‌های حمایت اجتماعی در قادر ساختن مردم آسیب پذیر برای مدیریت بهتر تهدیدات و ایجاد منبع امرار معاش سودآور را برجسته می‌سازد.

وی ادامه داد: چالش گرسنگی صفر که در سال 2012 آغاز کردم بر نیاز رهبری ملی با مشارکت گسترده وسیع همکاری‌های ذی نفعان تاکید دارد. امحای گرسنگی مسئولیت همگانی است. کشاورزان، دانشمندان،‌ سازمان‌های بین المللی،‌ فعالان، کسب و کارها و مصرف کنندگان در این موضوع سهیم هستند. ایجاد نظام‌های فراگیر،‌ انعطاف پذیر و پایدار غذایی نیز نیازمند توانمندسازی زنان کشاورز،‌ ارائه فرصت‌های مناسب برای جوانان و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزان خرده پا است.