~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس احمد مسجد جامعی در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورا با اظهار تاسف از حادثه فرو ریختن بخشی از سقف یکی از سالن‌های تئاتر شهر، گفت: فرسودگی و بار گزاری بیش از حد استاندارد منجر به وقوع چنین حوادثی می‌شود. تئاتر شهر یکی از بناهای ارزشمند فرهنگی و هنری در تاریخ معاصر کشور ماست که نقش بسزایی در گسترش هنر تئاتر و نمایش داشته و دارد و باید در مواردی از این قبیل، اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد.

مسجد جامعی در ادامه با تقدیر از شهرداری تهران به واسطه اجرای مصوبه شورای چهارم درباره تملک خانه اتحادیه، افزود: تملک و بازسازی و بهره برداری مناسب فرهنگی از این خانه تاریخی و خاندانی در تهرانگردی لاله زار پیشنهاد شد که خوشبختانه مراحل نهایی ثبت خود را می‌گذراند. بازسازی این خانه می‌تواند مقدمه طرح گسترده بازسازی و بازپیرایی لاله زار، بعنوان یکی از مکان‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان باشد. به خصوص که در لاله زار برخی از آثار تاریخی و هنری در حال ویران شدن است.

وی گفت: در مورد تملک خانه مرحوم شیخ فضل الله نوری که در جوار ساختمان شهرداری قرار دارد و نیز خانه مرحوم سید عبدالله بهبهانی که هر دو از شخصیت‌های تاثیرگذار معاصر هستند نیز مصوبه داریم که اجرایی نشده و امیدواریم مصوبه‌های شورا در این موارد هم هر چه زودتر محقق شود.

این عضو شورا همچنین یاد آور شد: در دو سال گذشته کشف جسد 7 هزار ساله توسط یک دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی، خانم مهسا وهابی، را داشتیم که منجر به شناسایی سابقه سکونت 7 هزار ساله در تهران شد. تا پیش از آن سابقه سکونت در تهران بر اساس یافته های تپه های قیطریه 2500 سال تخمین زده می شد.

مسجد جامعی ادامه داد : همان موقع سازمان میراث می‌خواست که جسد را منتقل کند که به ریاست سازمان گفتم این جسد جز میراث محله مولوی است و بهتر است همین جا باقی بماند که مورد موافقت عزیزان میراث هم قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر این محل در معرض تهدید است و من از شهرداری می‌خواهم فضایی را ایجاد کند تا ضمن حفاظت از این اثر گرانقدر تاریخ باستان، شرایطی فراهم شود تا شهروندان نیز از این میراث بازدید کنند، زیرا این کار به رونق و توسعه و در واقع تحول فرهنگی این مناطق کمک خواهد کرد.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به تهرانگردی اخیر خود، گفت: حادثه 15 خرداد در محرم سال 42 که از تجمع انقلابیون در مسجد حاج ابوالفضل در میدان قیام شروع شد یک پیشینه‌ای دارد و آن مربوط می‌شود به ملاقات شهید حاج مهدی عراقی با طیب. قرار بود در روز موعود نیروهای طرفدار شاه دسته جات مردمی را پراکنده کنند. همانطور که می‌دانید دسته جوانان جنوب شهر تهران هم که بزرگترین دسته تهران و نیز کشور بود در این حادثه حضور داشت و طیب به جانبداری از نیروهای انقلاب پرداخت و مانع تعرض نیروهای وابسته به دربار به دستجات عزاداری که با عکس مرحوم امام حرکت می‌کردند، شد.

وی ادامه داد : بعد از اعدام طیب به دست رژیم شاهنشاهی این عزاداری تعطیل شد. به هر حال، خانه‌ی طیب در خیابان شهید هرندی، که منشا شکل گیری بزرگترین دسته سینه زنی و زنجیرزنی پایتخت به مدت 15 سال بوده است، در معرض تخریب کامل است.

مسجد جامعی گفت : اگر ما به دنبال هویت سازی برای محله هایی نظیر دروازه غار هستیم لازم است در طرح توسعه منطقه 12 توجه بیشتری به این ابنیه و اشخاصی نظیر طیب داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران همچنین بیان کرد: در ایام عید غدیر رونمایی از کتاب ارزشمند و هنری خطبه غدیر از انتشارات سیمین و زرین، در بنیاد دکتر محمود افشار انجام شد که جای تشکر از ناشر و بنیاد دارد. ولی در کنار آن جای خالی موزه امام علی(ع) بسیار به چشم می‌آید که فعالیت درخوری ارائه نکرد. از مدیر انتشارات پرسیدم بهتر بود این کار را در موزه امام علی (ع) برگزار می‌کردید. ایشان گفت: پیش از این کاری مشابه درباره خطبه فدک در آنجا رونمایی شد که منجر به ایجاد مشکلاتی برای مدیریت آنجا گردید.

مسجد جامعی افزود: این موزه که در سال امام علی، که از جانب رهبر معظم نامگذاری شد، ایجاد شده است، فضا و مجموعه‌های هنری بسیار ارزشمندی دارد و می‌تواند جایگاهی بزرگ و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشد. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران می بایست توجه بیشتری به این امکانات ارزشمند و بهره برداری مناسب از آنها بکند.