~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس محمد اسماعیل اکبری در دومین کنگره بین‌المللی سرطان دستگاه گوارش اظهار داشت: سرطان گوارش یک سرطان اجتماعی به شمار می‌رود و نگاه عمیقی برای پیشگیری و درمان این بیماری نیاز است.

وی افزود: سرطان معده بیشترین آمار سرطان دستگاه گوارش در کشور را به خود اختصاص داده و بیشترین بیماران مبتلا به سرطان به همین علت جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان با اشاره به اینکه طی 20 سال گذشته انجام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی سبب کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان شده اظهار داشت: 87 درصد مبتلایان به سرطان معده قبل از 5 سال اول ابتلا از این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 45 درصد مبتلایان به این بیماری طی 6 ماه نخست درگیری شدن با این سرطان فوت می‌شوند.

اکبری ادامه داد: هرم جمعیتی کشور به سمت سالمند شدن می‌رود و شیوع سرطان در سالمندان نیز بیشتر است. بنابر این احتمال افزایش سرطان در کشور طی سال‌های آینده وجود دارد و لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه انجام گیرد.

وی در رابطه با وضعیت سرطان مری در کشور گفت:‌‌ آمار ابتلا به این بیماری میان زنان و مردان چندان متفاوت نیست و در میزان مرگ ناشی از این بیماری نیز تقریباً آمار برابر دارد.

وی با اشاره به اینکه سرطان سومین عامل مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود،بیان داشت: سرطان سالانه 450 هزار سال عمر مردم ایران را کاهش می‌دهد.

اکبری تأکید کرد: نباید به سرطان تنها به عنوان یک بیماری نگاه کرد چرا که سرطان فراتر از یک بیماری بوده و از جنبه‌های مختلف باید به این مسئله توجه شود.

رئیس مرکز جامع کنترل سرطان خاطر نشان کرد: برگزاری کنگره‌های سرطان بدون حمایت دولتی انجام می‌شود که با توجه به اهمیت این بیماری در کشور لازم است همکاری‌های بیشتر در این زمینه صورت بگیرد.