~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا سید حسین هاشمی در جلسه شب گذشته که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران استانداری برگزار شد با اشاره به معضلات و مشکلات شهر تهران و لزوم هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط برای حل این مشکلات، افزود: در دو سال گذشته برای نگهداری معتادان متجاهر مرکز شفق ایجاد شده بود که این مرکز ظرفیت پذیرش 400 نفر را داشت و از لحاظ بهداشتی نیز مشکلاتی داشت که سرانجام منجر به تعطیلی این مرکز شد.

استاندار تهران ادامه داد: با همکاری شهرداری تهران و ستاد مبارزه با موادمخدر در حال حاضر تعداد مراکز نگهداری کارتن‌خواب‌ها و معتادان افزایش یافته است؛ به طوری که در حال حاضر ظرفیت پذیرش 3500 نفر را داریم که امیدواریم در فاصله بسیار نزدیکی این ظرفیت به 6000 نفر افزایش پیدا کند.

هاشمی تاکید کرد: جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها کار بسیار راحتی است؛ اما نگهداری آنها کار سخت‌تری است؛ لذا باید مراکز نگهداری در شهر تهران افزایش یابد. در دولت قبل ارتباط بین استانداری و شهرداری تهران مناسب نبود ولی امروز با تعاملات انجام شده موانع برداشته شده، به طوری که بنده تاکنون چند ملاقات با شهردار تهران داشتم و مواردی که مهم بوده است در این جلسات اعلام شده، اما نیازمندیم برای هماهنگی بیشتر این جلسات تداوم پیدا کند.

وی با بیان اینکه 60 درصد معتادان متجاهر از سایر شهرستان‌ها وارد تهران می‌شوند، گفت: باید راه‌های قانونی بررسی شود تا این افراد در صورت دستگیری به شهرستان‌های خود برگردانده شوند.

آماده هستیم استان تهران را بدون بودجه دولت اداره کنیم

استاندار تهران با اشاره به آمادگی استان تهران برای اداره امور خود بدون استفاده از بودجه دولت تصریح کرد: در این راستا شورای اسلامی شهر تهران نیز می‌تواند کمک موثری را داشته باشد. می‌توانیم همه نیروهای نظامی، کشوری و لشگری را بدون بودجه دولت یعنی وابستگی به نفت اداره کنیم و حتی چند استان معین را نیز کمک کنیم.

هاشمی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به تقویت لزوم توان ستاد بحران برای مقابله با بحران‌های مختلف در شهر تهران گفت: ستاد بحران استان تهران ظرف چند سال آینده اقدامات خوبی انجام داده و امکانات مناسبی را فراهم کرده، ولی این امکانات برای شهر نیز با جمعیت 500 هزار نفر جوابگو است. با هماهنگی‌های صورت گرفته دو مرکز به وسعت 140 هکتار در جنوب غرب فرودگاه امام خمینی (ره) و مرکز دیگر در جنوب مرقد امام (ره) به عنوان زمین‌هایی برای تشکیل ستاد بحران کشور در نظر گرفته شده که در صورت قطعی شدن هر یک از این دو زمین، اقدامات اجرایی برای ساخت این مرکز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به طوفان سال گذشته تهران و سیلاب سولقان گفت: در سیلاب سولقان مدیریت بهتری نسبت به طوفان سال گذشته تهران داشت. همه این موارد می‌طلبد که که برای مدیریت بحران در شهر تهران اقدامات جدی انجام شود.

استاندار تهران به موضوع فرسودگی خودروهای شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: حدود 100 هزار دستگاه خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد که حدود 30 هزار دستگاه تاکسی‌ها هستند که امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران نسبت به نوسازی این خودروها اقدامات لازم انجام شود. قطعا با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می‌توان در جهت حفظ محیط زیست و بهبود آلودگی هوای شهر تهران گام موثری برداشت.

در ابتدای این جلسه، نعمت‌الله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز از درآمد 33 هزار میلیارد تومانی استان تهران در سال جاری خبر داد و افزود: اعتبارات ریالی در سطح استان تهران 1550 میلیارد تومان است و اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استان 236 میلیارد تومان برآورد شده است و در نهایت جمع کل اعتبارات تملک سرمایه‌ای 2193 میلیارد تومان در سال 94 بوده است.

وی جمع کل اعتبارات تملک سرمایه‌ای و هزینه‌ای استان تهران در سال 94 را 2620 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در سال جاری درآمدهای استان تهران برای کشور باید 33 هزار میلیارد تومان باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر برنامه 5 ساله‌ای تدوین می‌کند ولی در شورای برنامه‌ریزی استان به هیچ عنوان در جریان این برنامه نیستیم؛ لذا بهتر است این برنامه با همراهی و همفکری اعضای شورا مصوب شود. همچنین ستاد برنامه ششم توسعه نیز در حال تنظیم این سند است که قطعا باید از نظرات اعضای شورای اسلامی شهر در آن استفاده شود. در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در صورت حضور نماینده شهرداری، شورای شهر و معاون برنامه‌ریزی توسعه شهر تهران نیز قطعا ثمرات بهتری برای تهران در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا در ادامه این جلسه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که در این راستا مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید خود از محله هرندی و خاوران گفت: باید درخصوص آسیب‌های اجتماعی شهر تهران ضمن ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط تمهیدات لازم نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای ساخت مترو در سال 94، 2100 میلیارد تومان در شورا بودجه در نظر گرفته‌ایم این در حالی است که اگر بخواهیم 30 کیلومتر مترو احداث کنیم برای هر کیلومتر 100میلیارد تومان هزینه نیاز است. با احتساب چنین رقمی مشخص می‌شود که چه میزان اعتبار برای تکمیل متروی شهر تهران نیازمندیم. امیدواریم دولت به وعده خود برای پرداخت سهم 50 درصدی خود برای اعتبارات مترو عمل کند تا متروی شهر تهران هرچه زودتر تکمیل شود.

در ادامه، رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به وظیفه قانونی بهزیستی برای ساماندهی معتادان در شهر تهران گفت: قطعا ساماندهی معتادان کار یک سازمان به تنهایی نیست و برای حل این مشکل نیازمند هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران اقداماتی را از محله هرندی آغاز کرده است که در این راستا 6200 خانوار با 18 متغیر شناسایی شده‌اند و وضعیت این خانوارها به طور کامل مشخص شده، در این طرح تمامی نقاط کور و مخروبه‌ها و محل‌های تجمع معتادان در هرندی شناسایی و کور شده است.

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری تهران در راستای اجرای طرح خود در محله هرندی، پارک حقانی و خواجه کرمانی را مدنظر قرار داد که در حال حاضر پارک خواجه کرمانی پاکسازی شده و معتادان به سمت پارک حقانی کوچ داده شده‌اند و اکنون در مرحله بعدی تمرکز بر روی پارک حقانی است. همچنین قرارگاهی در شهرداری تهران تشکیل شده است و کار ساماندهی معتادان و کارتن‌خواب‌ها را در سه سطح پیگیری می‌کند

وی گفت: سطح اول اقداماتی است که شهرداری آغاز کرده، سطح دوم اقداماتی است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت بهداشت و وزارت رفاه است؛ البته دراین راستا مکاتباتی نیز با این سه وزارتخانه انجام شده تا نمایندگان آنها در جلسات حضور داشته باشند و البته سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز به جلسات دعوت می‌شوند و در سطح سوم نیز علت بروز آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

حافظی ادامه داد: بی‌تردید به واسطه توسعه نامتوازنی که در شهر تهران داشته‌ایم، چنین آسیب‌های اجتماعی ایجاد شده و در این خصوص باید دولت برنامه بلند مدتی داشته باشد تا ضمن ایجاد توسعه متوازن از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا در ادامه، اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به لزوم فاینانس‌ها برای تکمیل خط 6 و 7 مترو تهران گفت: اگر مشکل فاینانس‌ها حل نشود، نمی‌توان خط 6 و 7 متروی تهران را تکمیل کرد.

وی افزود: در آغاز دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، با ورود دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا برخی اظهارنظرها در این راستا بود که ممکن است به جای تعامل، اعضای شورای تقابل را در پیش بگیرند؛ ولی خوشبختانه با گذشت دو سال از این دوره اعضا نشان دادند که شورا از مسائل سیاسی و حاشیه‌ای به دور است و تنها به دنبال خدمت‌رسانی به شهروندان است و در این راستا به مسائل جناحی توجهی ندارند که این جای تقدیر و تشکر از اعضای شورا را دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به استاندار تهران تاکید کرد: توقع داریم دولت با شورای شهر تعامل کاملی داشته باشد و نگاهشان به شهر تهران نگاه به ایران باشد. قطعا تهران با سایر کلانشهرهایی مانند مشهد و اصفهان متفاوت است. قبلا نیزعنوان کرده‌ام که قیمت شهر تهران از قیمت نفت بیشتر است و اگر در حال حاضر درآمد شهر تهران 33 هزارمیلیارد تومان است، این درآمد کفاف شهر تهران را نمی‌دهد.

دوستی ادامه داد: حدود 2800 تا 3000 میلیارد تومان درآمدی است که ما داریم که این میزان به اندازه حقوق جاری پرسنل است که از خزانه‌داری دریافت می‌کنیم.

وی درباره تکمیل خطوط متروی تهران گفت: اگر فاینانس‌ها تامین نشود، قطعا در تکمیل این خطوط به مشکل خواهیم خورد. متروی پرند و ورامین توسط شهرداری تهران به عنوان کارگزار ساخته می‌شود و برای آن نیز از دولت طلب داریم که باید فکری به حال پرداخت آن بشود. در حال حاضر 200 کیلومتر مترو توسط شهرداری در حال ساخت است که دولت نیز باید در این راستا به تعهدات خود عمل کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص کاهش تعداد اعضای شوراها نیز گفت: این کاهش ظلم فاحشی به شهر تهران است. لذا تقاضا داریم دولت با هماهنگی شورای نگهبان جلوی این مصوبه را بگیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه انصاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به بازدید خود از محله هرندی و شوش گفت: کلونی کوچکی از حجم آسیب‌های به وجود آمده در جامعه در محله هرندی و شوش قابل مشاهده است. در دولت قبلی نسبت به آسیب‌های اجتماعی ظلم شد و در این دولت نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. باید این موضوع در دولت پیگیری شود. باید تمامی تمهیدات و اقداماتی که قرار است انجام شود در سازمانی مستقر شود و تمامی سازمان‌ها در حوزه خدمات اجتماعی زیرمجموعه این سازمان باشد.

وی نام این سازمان را سازمان ملی رفاه پیشنهاد کرد و افزود: اگر این سازمان همچون گذشته تشکیل شود، در حوزه خدمات اجتماعی گام بسیار موثری برداشته شده است. باید به صورت جدی چاره علمی و تخصصی در این خصوص را پیش‌بینی کنیم و بدانیم که این مساله را باید در سه سطح زیستی، بهزیستی و فرابهزیستی ببینیم.

در ادامه این جلسه احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به قانون 50 درصد از سهم اعتبارات ساخت مترو توسط دولت گفت: امروز 15 درصد از هزینه‌های بهره‌برداری مترو توسط مردم و 85 درصد مابقی نیز توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود و دولت در این زمینه به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

در ادامه مختاباد عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر ادامه جلسات مشترک شورای اسلامی شهر تهران و مدیران استانداری، تصریح کرد: امیدواریم این جلسات به صورت دوره‌ای، مثلا هر دو ماه یکبار به طور مستمر برگزار شود تا این تعامل اثرات مثبتی برای شهر تهران به همراه داشته باشد.

تهران شهر ویرانه‌ای است

مختاباد در ادامه صحبت‌های خود با معرفی تهران به عنوان شهری ویرانه گفت: تهران شهر مثال زدنی برای زندگی نیست و مشخص نیست که 80 درصد مردم چطور زندگی می‌کنند؟ شهری که نه هوای خوبی و نه آب خوبی دارد.

وی خطاب به استاندار تهران تاکید کرد: متکدیان و معتادان را مطرح می‌کنید؛ اما به موضوع بحران آب هیچ اشاره‌ای نمی‌کنید. هر روز گزارش داده می‌شود روستاهای اطراف خراسان و سایر نقاط کشور در حال تخلیه هستند. اگر 100 هزار نفر از این روستاها خارج شوند، حداقل یک پنجم آنها به استان تهران می‌آید. حس می‌کنم دولت توجهی به تهران ندارد؛ اما 80 درصد مشکلات شهر تهران مربوط به دولت است و اینکه دولت مالیات خود را به عنوان یک شهروند پرداخت نمی‌کند.

مختاباد ادامه داد: 10 هزار معتاد و بیابانگرد داریم. اگر برای این تعداد برنامه‌ریزی نکنیم قطعا با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌شویم. اگر برای شهرک‌های پردیس و شهرهای اطراف آن که ایجاد شده برنامه‌ریزی مناسبی نکنیم، مشکلات بسیاری در پیش رو خواهیم داشت.

در ادامه این جلسه، پس از صحبت‌های مختاباد، هاشمی استاندار تهران با اشاره به تشکیل کمیسیون خواست کلانشهرها در کنار 7 کمیسیون اصلی دولت گفت: تشکیل چنین کمیسیونی نشان از توجه دولت به تهران و سایر کلانشهرها دارد که بحمدالله این کمیسیون کار خود را به پیش می‌برد و ان‌شاءالله نتایج خوب آن نیز برای کلانشهرها قابل مشاهده خواهد بود.

در ادامه این جلسه، معصومه آباد عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود 2000 مادر باردار که دچار سوءتغذیه هستند، گفت: 2000 مادر باردار در کشور سوءتغذیه دارند که این آمار توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان شده است که باید به این نکته توجه داشته باشیم که مادری که دچار سوءتغذیه است، یعنی کودکی را به دنیا خواهد آورد که مستعد انواع بیماری‌ها خواهد بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید فرمودند فرزندان اتباع در کلاس‌های درس حاضر شوند و تحصیل کنند ولی این موضوع به درستی اجرایی نشده و تنها 12 درصد نسبت به سال‌های گذشته فرزندان اتباع خارجی توانسته‌اند به مدرسه راه پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد حقانی با تاکید برلزوم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی شهر تهران گفت: ما تهران را بزک می‌کنیم اما این شهر وضعیت بدی دارد.

وی با تاکید بر اجرای مدیریت واحد شهری افزود: باید مدیریت واحد شهری را اجرا کنیم و نسبت به آسیب‌های اجتماعی موجود در شهر تهران توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در ادامه جلسه شجاع‌پوریان عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به بازدید خود از محله هرندی و شوش گفت: شهرداری تهران به صورت یکسویه در این محله اقدامات موثری را انجام داده است که جای تقدیر دارد، اما در جلسه بازدید از این محله‌ها جای نماینده استاندار خالی بود و در جلسه امروز نیز جای شهردار و معاونانش خالی است. برای پیشبرد کارها باید همه مجموعه‌ها در جلسات دعوت شوند و میان آنها هماهنگی ایجاد شود. بی‌تردید در شهر تهران 4 مجموعه از جمله شورای شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری و شهرداری نسبت به مسائل تهران مسئولیت دارند و ساختارهایی باید برای هماهنگی و مشارکت آنها ایجاد شود؛ به طوری که اگر کارگروهی تشکیل شود و از هر یک از این دستگاه‌ها دو نماینده در جلسه حضور داشته باشند، قطعا می‌توان اقدامات موثری را انجام داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه، قناعتی عضو دیگر شورای شهر تهران در این جلسه به اتوبوس‌های فرسوده شهر تهران اشاره کرد و افزود: 6 سال است که هیچ اتوبوسی وارد شهر تهران نشده است. قطعا تهران در دو سال آینده با بحران اتوبوس شرکت واحد مواجه می‌شود. امیدواریم سالی 1000 دستگاه اتوبوس از رده خارج شود تا با چنین بحرانی در سال‌های آینده مواجه نشویم.

وی بر لزوم جلوگیری از ورود خودروهای شخصی از سایر استان‌ها به شهر تهران اشاره کرد و افزود: خودروهای شخصی از سایر شهرستان‌ها برای مسافرکشی وارد شهر تهران می‌شوند و علاوه بر بیکار ماندن رانندگان تاکسی شهر تهران، خودروهایی که از سایر شهرستان‌ها وارد می‌شوند شب را نیز در تهران می‌مانند که معضلات بسیاری را به وجود می‌آورد.

قناعتی همچنین به هماهنگی میان استانداری، فرمانداری و شورای شهر تهران جهت افزایش نرخ کرایه تاکسی اتوبوس اشاره کرد و گفت: درخواست می‌کنم در روزی که تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ کرایه‌ها در شورا انجام می‌شود، نماینده استانداری و فرمانداری نیز حضور داشته باشند تا بعد از اعلام رقم پیشنهادی شورا، استانداری و فرمانداری نیز پیشنهادات دیگر را اعلام نکنند.

وی همچنین به لزوم توجه به بحث حجاب در شهر تهران اشاره کرد و افزود: بحث حجاب امروز در تهران با مشکل جدی مواجه شده و از استاندار تهران می‌خواهم در جلسات شورای تامین در این مورد تصمیم‌گیری لازم را انجام دهند. اوضاع تهران بسیار بد شده و خانواده شهدا و مردم انتظار دارند در این خصوص تمهیداتی اتخاذ شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه عباس جدیدی عضو دیگر شورای شهر تهران هم به بافت فرسوده شهر تهران اشاره کرد و افزود: باید به بافت فرسوده در شهر تهران نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. باید دولت درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده کمک جدی انجام دهد چراکه بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به بافت‌های فرسوده بوده است.