~~به گزارش پارس ، به خبرگزاری فارس صبح امروز مهدی چمران و تعدادی از اعضای شورا ی اسلامی شهر تهران در مراسم تشییع پیکر 104 تن از قربانیان فاجعه منا حضور یافتند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان این مراسم درگذشت این عزیزان را به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت گفت و اظهار داشت: آنچه که در این فاجعه بیش از پیش به چشم آمد نا لایقی و بی کفایتی آل سعود در اداره حریمن شرفین است و متاسفانه هنوز دولت آل سعود آنگونه که باید پاسخگو نبوده است.

وی ادامه داد : این وظیفه همه‌ی کشور های اسلامی است که حقیقت موضوع را از دولت آل سعود مطالبه کنند و تمام کشور ها باید در کمیته حقیقت یاب نماینده داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه فاجعه منا یک تراژدی وحشتناک هم در دنیای اسلام و هم در جامعه بشری است،  افزود: این اتفاق آبروی دنیای اسلام را خدشه دار نموده و همچنین نشان می دهد که آل سعود برای جان انسان ها ارزشی قائل نیست.

وی افزود: اعمال و رفتار سعودی‌ها در سرپوش گذاشتن بر حقایق و محو آثار جانباختگان خود گویای جنبه های دهشتناک این افراد است و اگر نبود هشدار سخت و مدبرانه مقام معظم رهبری، آنان هنوز به این اعمال خود ادامه می دادند. پیام مقتدارانه رهبر فرزانه انقلاب بود که عقب نشینی آنان را در پی داشت و راه را برای حقیقت یابی ماجرا باز کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین اظهار داشت: وقتی رژیم آل سعود تمام قدرت خود را برای حمله به مردم بی گناه یمن متمرکز می‌کند، وقتی تمام نیروهای خود را به جنگ با عده‌ای مردم بی دفاع می‌فرستد نتیجه این می‌شود که در یک حادثه‌ای که قابل کنترل هم بود فاجعه رخ می‌دهد چرا که نیروهایی که برای کنترل جمعیت در مناسک حج و رمی جمرات گمارده بودند به هیچ عنوان تجربه این امر را نداشتند.

وی افزود: عمق فاجعه وقتی بیشتر می‌شود که این نیروها از حضور امدادگران و جمعیت هلال احمر سایر کشور ها جلوگیری می‌کردند و چه بسا با حضور این افراد تعداد تلفات به مراتب کاهش می‌یافت.

چمران یاد آور شد: در مراسم اربعین سال گذشته 15 میلیون زائر در شهر کوچک و کم امکانات کربلا گرد هم آمدند و کوچکترین اتفاقی به فضل الهی رخ نداد حال انکه در مناسک حج آل سعود با ان همه امکانات توانایی اداره دو میلیون جمعیت را نداشت.

وی افزود: از اینرو کشور های اسلامی نباید موضوع را رها کنند و همه کشور های باید پیگیر و مطالبه کننده حقیقت ماجرا باشند.

چمران همچنین به حضور سران قوا و مسئولان در این مراسم اشاره کرد و گفت: حضور سران سه قوه حاکی از اهمیت این موضوع است و همانطور که رییس جمهور اشاره داشتند ما به هیچ عنوان از خون قربانیان این فاجعه نخواهیم گذشت.

وی اضافه کرد: حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهردار تهران که انصافا در برنامه ریزی این مراسم وظایفی را عهده دار بود نیز نشان از ابراز همدردی نمایندگان شهر تهران با خانواده‌های داغدار این عزیزان است.