~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری خبر آنلاین یکی از کاربران سایت در مورد واکسن های انفلوانزا پرسیده بود. او سوال خود را این طور مطرح کرده: "هر سال اواخر تابستان که می شود و هوا سرد می شود در داروخانه ها واکسن سرماخوردگی تبلیغ می کنند. این واکسن برای همه مفید است و واقعا باعث می شود که در طول زمستان سرما نخوریم؟ با توجه به این که این واکسن را بدون نسخه به همه می دهند، آیا برای بدن عوارض ندارد؟ یا فقط افراد خاص می توانند از آن ها استفاده کنند؟ پارسال خبری شنیدیم که می گفتند یک سری از این واکسن ها تقلبی است و از بازار دارو جمع شد. چطور بفهمیم واکسن های امسال اصل هستند؟

در پاسخ به این سوال، دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی، متخصص بیماری های داخلی به خبرآنلاین می گوید: امسال هم مانند سال های گذشته واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها توزیع شده که البته بهترین زمان مصرف این دارو شهریور ماه است.

او ادامه می دهد: استفاده از این واکسن برای عموم مشکلی ندارد ولی برای افرادی که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و ریوی دیابت و بیماری های خود ایمنی و افرادی که تحت مصرف کورتون هستند یا بیماری هایی که بیماری مزمن ریوی مانند اسم دارند توصیه میشود.

این متخصص بیماری های داخلی گفت: البته این واکسن صد درصدی نیست و حدود 70 درصد ایمنی در مقابل آنفولانزا ایجاد میکند و مفید برای همه ی انواع سرماخوردگی نیست.

دکتر زاهدپور در پاسخ به این سوال که چگونه می شود از اصل بودن واکسن مطمئن شد گفت: این دارو ها دارای کد رهگیری اصالت دارو هستن میشود اصالت این دارو هارا چک کرد، ضمنا با خرید این دارو ها از داروخانه ها و مبادی معتبر مصرف کننده های این واکسن میتوانند نسبت به اصل بودن ان اطمینان حاصل کنند.