پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی ارجمند- اصلاً کسی این لباس را می‌پوشد؟ دوباره نگاه می‌کنم این‌بار با دقتی بیشتر به لباسی نازک که بر تن مانکن بیچاره زار می‌زند و درکنار آن یک مانتوی دیگر که تورتوری است در رنگ‌های مختلف و البته در سایزی کوچک. با خودم فکر می‌کنم راستی اصلاً کسی پیدا می‌شود این لباس‌ها را بپوشد؟ بررسی که می‌کنم متوجه می‌شوم این مانتوها نوع خاصی از مانتو به نام «مانتوی شیشه‌ای» است که جدیداً وارد بازار شده و متأسفانه از همین حالا برای خودش مشتری‌هایی نیز پیدا کرده است.

هردم از این باغ بری می‌رسد؛ این ضرب‌المثل حالا شده است حکایت مد و لباس در جامعه ما. موضوعی که اگرچه قدیمی به نظر می‌رسد و سال‌هاست که در این خصوص بحث‌های مختلفی می‌شود و حتی راهکارهای قانونی نیز برای ساماندهی مد و لباس پیشنهاد می‌گردد اما این موضوع همچنان مانند یک کودک یتیم بدون متولی مانده و هر روز شاهد اتفاقات تازه‌ای در این حوزه هستیم.

مانتوهای شیشه‌ای، مهمان جدید بازار مد

در این هیاهو و در میان اتفاقات تازه و عجیب و غریب در بازار مد و لباس و ورود لباس‌های بیگانه با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی چند وقتی است شاهد ورود نوع جدیدی از مانتو به نام «مانتوهای شیشه‌ای» هستیم. لباس‌هایی بسیار نازک که در پشت ویترین برخی از فروشگاه‌ها جاخوش کرده است و حرمت حجاب و ارزش‌های جامعه را می‌شکند. موضوعی که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود معضلی می‌شود مانند ساپورت یا چکمه‌های بلند که نماد تبرج است و آن وقت است که شاید راهکارهای قانونی و فیزیکی هم نتواند خیلی مؤثر واقع شود.

مانتوهایی که اگر چه اسمش مانتوست و برای پوشش به کار می‌رود اما کاربرد مانتو را ندارد و نقش مانتو که همانا پوشش بانوان است را به هیچ وجه ایفا نمی‌کند.

این همه درحالی است که هجوم برنامه‌ها و تبلیغات ماهواره‌ای نیز به گسترش استفاده از این نوع مانتوها دامن زده و این نوع جدید از پوشش بانوان که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی – اسلامی یک زن ایرانی و مسلمان ندارد از طرق مختلف تبلیغ می‌شود.

مانتو شیشه ای

ساماندهی مد و لباس به سامان نرسید

موضوع ساماندهی پوشش و معرفی و تبیین نوع خاصی از مد و پوشش برای بانوان و آقایان در جامعه چندین سال است که در کشور مطرح است و حتی تا‌کنون از سوی نهادها و دستگاه‌های مختلف نشست‌ها و جلسات متعددی نیز برگزار و طرح‌ها و نظرات گوناگونی نیز ارائه شده است. با این حال و به رغم عضویت ده‌ها دستگاه مختلف در کمیته عفاف و حجاب شاهد کم‌کاری دستگاه‌های دولتی و متولیان حوزه عفاف و حجاب در این خصوص هستیم.

تمام این موارد در حالی مطرح می‌شود که در اجرای اصل یکصد و ‌بیست‌وسوم قانون اساسی جمهوری ‌اسلامی‌ ایران، ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی (مجلس هفتم) در جلسه علنی خود در تاریخ 12 دی‌ماه 1385 طرحی را با عنوان «ساماندهی مد و لباس» تصویب کردند که پس از تأیید شورای نگهبان به صورت قانون ساماندهی مد و لباس جهت اجرا به دولت تقدیم شد.

این قانون که مشتمل بر 11 ماده و سه تبصره است، پس از ارسال به دولت مورد توجه رئیس‌جمهور وقت قرارگرفت و در نامه‌ای پیوستی به وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. اما این‌گونه به نظر می‌رسد که این قانون بعد از گذشت حدود 9 ‌سال از تصویب آن‌، چندان موفق عمل نکرده و به‌‌رغم تشکیل کارگروه ساماندهی مد و لباس، این قانون نتوانسته راهکار مناسبی برای جلوگیری از ورود انواع مانتو و البسه نامناسب زنانه و مردانه در بازار شود.

راهکاری به نام اجرای قانون

نظر نمایندگان در هنگام تصویب «ساماندهی مد و لباس»، سرمایه‌گذاری برای پرکردن خلأ پوشاک مناسب در جامعه بود اما هنوز این رسالت و مأموریتی که بر عهده کارگروه ساماندهی مد و لباس گذاشته شده، به درستی انجام نشده است. شاید برای همین است که راهکارهای اجرای قانون یکی از بهترین راهکارها در حوزه مد، لباس و پوشش باشد و انگار چاره‌ای جز این نیست.

بر همین اساس وقتی صحبت‌های اخیر سردار خلیل هلالی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا را در خصوص مبارزه با عرضه‌کنندگان مانتوهای شیشه‌ای مرور می‌کنیم به نظر می‌رسد راهکارهای قانونی یکی از نتیجه بخش‌ترین راهکارها بوده است.

سردار هلالی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از برخورد با عرضه‌کنندگان مانتوهای شیشه‌ای در سراسر کشور خبر داده و با اشاره به طرح برخورد با تولیدکنندگان و فروشندگان مانتوهای شیشه‌ای و بدن نما، اعلام کرده بود این طرح با هماهنگی اتحادیه پوشاک تهران و با محوریت مراکز تولید و عرضه مانتوهای نازک، چسبان، کوتاه و بدون دکمه در سطح تهران اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای طرح، تذکرات لازم از طریق ارسال پیامک از سوی اتحادیه پوشاک تهران به واحدهای صنفی ابلاغ شده بود، گفت: پس از این اطلاع‌رسانی، بازرسان اتحادیه، نظارت‌های خود را از ابتدای سال به صورت مستمر در سطح تهران اعمال کردند که در نهایت مأموران اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه تهران، در نظارتی مشترک و در قالب یک طرح، برای برخورد با متخلفان به صورت همزمان وارد عمل شدند.

مانتو شیشه ای2

چرا شیشه‌ای می‌پوشند؟

اگرچه این امیدواری وجود دارد که با عزم جدی پلیس و حمایت قوه قضائیه و همکاری دیگر نهادها و دستگاه‌های متولی موضوع برخورد با عرضه‌کنندگان مانتوهای شیشه‌ای به طور جدی دنبال شود اما سؤالی که در این میان پیش می‌آید این است که اصولاً چرا باید یک لباس نامتعارف مورد استقبال برخی از بانوان خصوصاً دخترخانم‌های‌ قرار گیرد؟ واقعیت این است که برخی ا این افراد عامدانه چنین پوششی را انتخاب می‌کنند و مانتوی شیشه‌ای نیز هم بیانگر نوعی بیماری اخلاقی در آنان و هم عاملی در مسموم شدن فضای فرهنگی جامعه و خدشه‌دار شدن عفت عمومی است. درست مثل کسی که شیشه می‌کشد و تیشه به ریشه سلامت خود و جامعه می‌زند.

دکتر یحیی طلایی مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی‌ با بیان اینکه مانتوهای شیشه‌ای و دیگر مانتوهای ناهنجار خیلی به مذاق خانم‌ها خوش نمی‌آید، اظهار می‌دارد: بررسی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بسیاری از خانم‌ها علاقه‌مند به پوشش مناسب و داشتن حجاب هستند.‌

طلایی می‌افزاید: کمتر مشاهده می‌شود که یک خانم متأهل یا خانمی که سنی از او گذشته و اصطلاحاً فردی جا‌افتاده و متشخص به حساب می‌آید تمایلی برای استفاده ازاین نوع مانتوها داشته باشد و بیشتر شاهدیم این نوع لباس‌ها از سوی نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاملاً مشخص است این نوع لباس پوشیدن یک رفتار نا به‌هنجار است.

مانتو شیشه ای3

وی به پژوهش جالبی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس پژوهشی که با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شیوع بدحجابی انجام شده است 75 درصد زنان به حجاب کامل اسلامی اعتقاد دارند و بیش از90 درصد زنان معتقد به ضرورت حجاب هستند. بنابر این کاملاً مشخص است که این نوع از پوشش مورد استقبال بانوان نیست و باید با افرادی که چنین پوششی دارند برخورد قانونی شود.

وی در عین حال تأکید می‌کند: بررسی راهکارهای مناسب، اطلاع‌رسانی، آموزش و از همه مهم‌تر فرهنگ‌سازی و ایجاد یک بستر مناسب فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بدحجابی و در عین حال توسعه عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد.