~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا بهمن مشکینی افزود: حوزه‌های مربوط به مسائل اجتماعی خاص مثل آسیب‌های اجتماعی و توسعه‌ای بسیار مورد نظر فعالان اجتماعی است.

معاون سازمانهای مردم نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به لایحه سمن‌ها اظهارکرد: در لایحه تشکل‌های اجتماعی مانند آیین‌نامه مصوب سال 84 - که دولت اصلاحات آن را تدوین کرده بود- تلاش شده است تا هم دغدغه‌های صیانتی بر مشارکت‌های اجتماعی لحاظ شود و هم عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد تسهیل شود و توسعه یابد. در واقع این لایحه نقطه میانه‌ای در زمینه توسعه و تسهیل از سویی و نظارت وصیانت از سوی دیگر است.

وی در ادامه گفت: امروز رویکرد مدیران، توسعه است. قطعا فرهنگ سازمانی ما در مواجهه با سازمان‌های مردم‌نهاد مربوط به یک نگاه سیاسی و جناحی و غیرجناحی یا حاکمیتی و امنیتی نیست؛ بلکه فرهنگ سازمانی ایران از گذشته یک فرهنگ تصدی‌گرایانه دولتی بوده است. در این شرایط ما باید کار فرهنگی- آموزشی در بدنه دولت انجام دهیم تا قوانینی به تصویب برسد که ساختارهای دولتی کمرنگ‌تر و بدنه مردمی پررنگ‌تر شود.

معاون سازمانهای مردم نهاد مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور تاکید کرد: این یک کار تدریجی است که ما باید به آن سرعت دهیم. در بدنه اجرایی در مجموعه شهرستان‌ها و استان‌ها و همه دستگاه‌ها با مجموعه‌ای از عوامل انسانی، رویکردها، رویه‌ها و مقررات روبه‌رو هستیم که باید تغییرات اساسی دهند. ما در حال حاضر در این جهت عمل می‌کنیم.

وی درباره اقدامات وزارت کشور در جهت فرهنگ‌سازی در زمینه رویکرد دستگاه‌های دولتی به سمن‌ها گفت: آموزش در این زمینه نقش مهمی دارد. ما فرمانداران کشور، مدیران کل اجتماعی استان‌ها، کارشناسان مسئول، مدیران کل استانی دستگاه‌ها، مدیران کل دستگاهی وزارتخانه‌ها در ستاد آموزش می‌دهیم تا به وحدت رویه در قبال سمن‌ها دست یابیم.

مشکینی با اشاره به اقدامات وزارت کشور در حوزه مشارکت‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در بخش‌های مختلف این برنامه چه در حوزه اجتماعی و چه در حوزه‌های دیگر مساله سازمان‌های مردم نهاد را وارد می‌کنیم و مجلس شورای اسلامی آن را تصویب می‌کند. بنابراین این اقدامات موجب بهبود جایگاه سمن‌ها می‌شود. اگر در برنامه‌های توسعه و قوانین کشور بتوانیم فرهنگ توسعه به سمن‌ها را رواج دهیم، کار اساسی انجام داده‌ایم.