~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا سه "میم" منابع، مدیریت و مدل در اداره بیمارستان‌های کشور سه تکه از حلقه بیمارستان‌های کشور خوانده می‌شوند که بدون وجود هر یک از آنها کار بهداشت و درمان ناقص مانده و به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

در حوزه درمان کشور و در ابتدای کار دولت تدبیر و امید با عدم تناسب در سه "میم" معیوب مواجه بودیم که زخم‌های زیادی را بر پیکر بیمارستان‌ها نشانده و فشاری مضاعف را بر آنها تحمیل می‌کرد. نخستین آنها عدم تناسب میان اختیارات و مسوولیت‌ها بود که به مدل اداره بیمارستان بازمی‌گشت. دوم، عدم تناسب در اداره بیمارستان‌ها و رشد نکردن مدیریت بیمارستانی متناسب با رشد علوم پزشکی کشور و سوم زخم کهنه اداره بیمارستان‌ها یعنی منابع و وجود شکاف میان منابع و نیازهای واقعی حوزه درمان بود؛ به طوریکه در آن زمان معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا بر لزوم ترمیم در هر سه موضوع تاکید کرده و تدوین مدل بیمارستانی مستقل و پاسخگو، افزایش مهارت‌ها و توانمند کردن

مدیران و رؤسای بیمارستان‌ها و ترمیم منابع حوزه سلامت بویژه در حوزه درمان را راهکار برون رفت از این وضعیت عنوان کرده بود.

حال بعد از گذشت بیش از دو سال از اجرای طرح تحول سلامت به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت، در گفت‌وگو با دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت اقدامات انجام شده جهت ترمیم این سه "میم" و تکمیل سه تکه ناقص از حلقه درمان کشور را جویا شدیم:

نیم نفسی که بیمارستان‌های دولتی کشیدند

آقاجانی در تشریح وضعیت این سه میم معیوب بیمارستانی، با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در میم منابع وضعیت بیمارستان‌ها نسبتا بهتر از گذشته است، گفت: با این وجود ادعا نداریم که در حال حاضر قیمت تمام شده تعیین شده و بیمارستان‌ها به طور کامل از ورشکستگی نجات یافتند، اما مدعی هستیم که وضعیت به مراتب بهتر از گذشته است و بیمارستان‌های دولتی ما توانستند از این بابت نیم نفسی بکشند.

وی با بیان اینکه با اصلاح تعرفه‌ها و منابع طرح تحول نظام سلامت بهبودی در میم منابع ایجاد شد، افزود: البته این به شرطی ادامه می‌یابد که تاخیر در پرداخت‌ها وجود نداشته باشد. ما برای این موضوع مدل‌هایی را طراحی کرده‌ایم و مدل‌های اقتصادی بسیاری هم وجود دارد که با استفاده از آنها بتوان این تاخیرها را به طور کامل پوشش داد. اگر مدل اقتصادی پیشنهادی ما تصویب شود و دولت، سیستم بانکی و سازمان‌های بیمه آن را قبول کنند، وضعیت بهتر می‌شود. بنابراین درباره منابع مالی با وضعیت بهتری روبرو هستیم.

میم "مدیریت" در پیج جاده تحول

آقاجانی از برنامه آموزش مدیران در راستای بهبود میم مدیریت خبر داد و اظهار کرد: این برنامه تحت عنوان توانمندسازی مدیران بیمارستانی بوده و به این صورت یک برنامه میان مدت است که مدیران مختلف را در کارگاه‌های مهارتی شرکت داده، از آنها آزمون می‌گیریم و بر اساس آزمون نیازسنجی آموزشی کرده و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم؛ به طوری که سعی می‌کنیم به مرور مدیران را توانمند کنیم. در این راستا در حال حاضر رؤسا و مدیران بیمارستانی در سراسر کشور را به این برنامه وارد کرده‌ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره سطح فعلی مدیران بیمارستان‌های کشور، با اشاره به تلاش‌های مدیران بیمارستان‌ها، گفت: این مدیران از نظر سطح مهارت و دانش مدیریت بسیار متفاوت هستند، اما در عین حال نیازمند بازنگری در این حوزه نیز هستیم. چیزی که از وزارت بهداشت انتظار می‌رفت، توانمند کردن مدیران بیمارستان‌ها بود. البته از طرفی پزشکان معمولا زیر بار مسوولیت اجرایی و مدیریتی نمی‌روند و بسیاری اوقات روسای دانشگاه‌ها با اصرار افراد را در این پست‌ها قرار می‌دهند.

آقاجانی تاکید کرد: بنابراین وظیفه ما این است که دست این افراد را گرفته و در جایی که نیاز به آموزش دارند، این نیاز را پاسخ دهیم. ما در این زمینه تلاش می‌کنیم و امیدواریم این تلاش امسال تکمیل شود. در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم که طی یک دوره مدیران بیمارستان‌های خود را از نظر مهارت در حل مساله، آموزش دادیم.

میم سوم اندر خم یک کوچه..

وی در ادامه درباره میم سوم یعنی مدل اداره بیمارستان‌های دولتی، گفت: در زمینه مدل اداره بیمارستان‌ها، طراحی‌هایی صورت گرفته اما باید اذعان کنیم که هنوز کار مهمی در این زمینه انجام نشده است.

وزارت بهداشت حرکت خود در ارائه مدل اداره بیمارستان‌ها سریع‌تر کند

آقاجانی به مدل ارائه شده در قانون پنجم توسعه اشاره و اظهار کرد: این مدل در قانون برنامه پنجم مدل هیات امنایی بود و ما باید در این زمینه تلاش بیشتری کنیم. مجموعه وزارت بهداشت باید در این زمینه سریع‌تر از گذشته حرکت کند. ما درهمین دوره دولت یازدهم باید بتوانیم یک مدل پویا و یک استقلال نسبی از نظر مدل برای بیمارستان‌های خود تعیین کنیم. چرا که اگر مدل مدیریتی و اداره بیمارستان‌های دولتی خود را اصلاح نکنیم، اهداف برنامه به طور کامل حاصل نخواهد شد.

وی درباره سرنوشت 20 درصد از بیمارستان‌هایی که بنا بود به صورت هیات امنایی اداره شوند، گفت: چندین حوزه در وزارت بهداشت برای این مدل تلاش می‌کنند. علاوه بر حوزه درمان، حوزه‌های اقتصادی و توسعه نیز در این زمینه مسوولیت دارند، اما جا دارد که بیشتر در این زمینه تلاش کنیم و سرعت خود را افزایش دهیم.

حلقه‌ای که با سه تکه کامل می‌شود