~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس ابوالفضل شیرازی در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درمورد امکان تعیین جنسیت جنین توسط والدین، اظهار داشت: افرادی که به‌صورت طبیعی یا غیر طبیعی امکان باروری دارند، جهت تشخیص جنسیت باید از روش IVF استفاده کنند. در این روش یک یا دو سلول نمونه‌برداری می‌شود و با روش PGD (تشخیص قبل از لانه‌گزینی)، علاوه بر بررسی برخی اختلالات کروموزمی رایج تعیین جنسیت نیز صورت می‌گیرد و جنین به رحم مادر انتقال می‌یابد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد درباره خطرات احتمالی این روش برای جنین، گفت: روش IVF دست‌ورزی اضافی است. در این روش یک یا دو سلول با نیدلی مخصوص در مراحل اولیه تقسیم سلولی برداشته می‌شود و چون تعداد سلول‌ها در این مرحله کم‌تر است و باید ارتباط منسجم‌تری بین آن‌ها وجود داشته باشد، بنابراین نمی‌توان گفت این روش مانند روش طبیعی است.

*‌ با IVF بهترین و باکیفیت‌ترین جنین منتقل می‌شود

وی با بیان اینکه تعیین جنسیت از طریق اسپرم صورت می‌گیرد و ارتباطی به تخمک ندارد، تصریح کرد: در شرایط آزمایشگاهی اسپرم با تخمک لقاح می‌یابد و تعدادی جنین شکل می‌گیرد که پس از نمونه‌برداری و تشخیص جنسیت، بهترین و باکیفیت‌ترین جنین انتخاب و آن را به رحم مادر منتقل می‌کنند. معمولاً در مراحل ابتدایی بیش از یک جنین و در برخی مراحل تنها یک جنین به رحم منتقل می‌شود. با توجه به اینکه تعیین جنسیت از طریق اسپرم صورت می‌گیرد، سن و شرایط مادر نقشی در تعیین جنسیت ندارد.

مدیر گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه‌ ابن‌سینا گفت: برخی مطالعات ارتباطاتی بین بیماری‌های متابولیکی و قلبی و عروقی در افرادی که با روش IVF دیده شده است و ممکن است این افراد برای ابتلا به این بیماری‌ها مستعدتر باشند، اما هنوز یافته دقیقی آن را اثبات نکرده است.

* تعیین جنسیت جنین در کدام مراکز انجام می‌شود

وی ادامه داد‌: اکنون پژوهشگاه ابن‌سینا،‌ رویان و چند مرکز خصوصی کار تعیین جنسیت جنین را انجام می‌دهند.

*‌ کاهش ذخایر تخمدانی بعد از 40 سالگی

وی با توصیه به دختران و زنان برای باروری در سنین مناسب، خاطرنشان کرد: با افزایش سن و بعد از 40 سالگی، ذخایر تخمدانی کم‌تر می‌شود و ممکن است تخمک‌ها از نظر کیفی افت پیدا کنند، هرچند که مطالعات آن را به‌صورت مطمئن اثبات نکرده‌اند.

هموطنان می‌توانند هر گونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.