به گزارش پارس به نقل از ایرنادر این یاداشت با عنوان 'آتش بی توجهی در گلستان' به قلم نرگس تجری می خوانیم: بحران آب، قطع بی رویه درختان، فرسایش خاک، وقوع سیلاب های ویران کننده، افزایش بی سابقه گرما، خطر انقراض گونه های جانوری و درختان باارزش به ویژه ذخیره گاه سرخداری، قرار گیری در لیست سیاه ریزگردها تنها بخش کوچکی از میراث امروز تجار زیستگاه های گلستان، برای نسل آینده و حتی امروز می باشد که در انبوه جنگل های سبز هیرکانی در حال وقوع است. 

وقتی چند سال پیش این استان از مازندران جدا می شد، سرسبزی و طراوتش نگذاشت نامی غیر از 'گلستان' برای این سرزمین انتخاب شود اما امروز به همت قاتلان و مجرمان طبیعت هر لحظه یک گام به کابوس سقوط از کوه سبز به دره خشک نزدیک تر می شود. خروج کامیون کامیون الوار از جنگل های گلستان حکایت از قطع درختان این منطقه دارد که ظاهرا نهاد خاصی با آن مقابله نمی کند. 

در حالی که بسیاری از شهرستان های گلستان با تنش شدید آبی مواجه هستند و حجم وسیعی از محصولات کشاورزی به این دلیل خسارت دیده اند، انتقال آب به استان های همجوار نیز معضل جدیدی است که این روزها به سایر چالش های زیست محیطی این استان اضافه شده تا آن جا که ذخیره گاه سرخداری که به تازگی برای ثبت در فهرست آثار میراث تاریخ طبیعی ملی به عنوان یک کاندیدای جدی مطرح شده را با خطر نابودی مواجه کرده است. 

اگر به طور جداگانه به منابع طبیعی و اقلیم چهارگانه گلستان نگاهی بیاندازیم به تنش های شدید آبی، وقوع آتش سوزی های مکرر و قطع بی رویه درختان در شهرستان علی آبادکتول که یکی از زیستگاه های ارزشمند کشور با تنوع گونه های جانوری حتی فراتر از جنگل گلستان بر می خوریم که در خطر انقراض قرار گرفته اند. 

البته از گرمای بی سابقه در 70 سال گذشته گنبدکاووس و زلزله های مکرر اطراف و در اوج شگفتی وقوع سیلاب ها در شهرستان های همجوار آن نمی توان به سادگی و به عنوان یک اتفاق معمولی گذشت. 

تأسف بارتر از این مسایل، وجود حجم وسیع زباله و آلودگی در حاشیه دو بندر ساحلی بندرگز و بندرترکمن استان گلستان است که اگر از پایین آمدن سطح آب دریا به خاطر گرمای بی سابقه هم بگذریم از ظلم مردم و گردشگران در سواحل آن آسان نمی توان گذشت. 

البته مشکلات دریا به همین دو ساحل بسنده نمی شود و در شرایطی که از جزیره آشوراده برای تبدیل به یک قطب گردشگری و 'کیش' شمال ایران صحبت به میان است، اما هنوز فضا و زیرساخت های آن هم برای حضور گردشگران فراهم نشده است. 

شرایط زیست محیطی در گلستان بسیار بحرانی و خطرناک است اما به نظر عده ای دلشان می خواهد مردم با مسائل دیگری سرگرم شوند تا آن ها نیز به خیانت و غارت خود در طبیعت ادامه دهند. 

البته ما نیز بی تقصیر نیستیم که منتظریم حتما کارد به استخوانمان برسد تا باور کنیم در بحران قرار داریم و نابودی در انتظار گلستان ماست.