به گزارش پارس به نقل از ایسنا مایع مشتعل‌شونده در حالت معمول از نفت خام تولید می‌شود و هنگام سوختن دودهای سمی ساطع می‌کند.

محققان به رهبری «استوان هوروات» از دانشگاه سیتی در هنگ‌کنگ کار خود را با کاغذ باطله شروع کردند. آن‌ها از اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزگر استفاده کرده و این کاغذ باطله را به اسید levulinic و اسید فرمیک تبدیل کردند. این عناصر به نوبه خود به ترکیبی موسوم به والرولاکتون-گاما (GVL) تبدیل شدند.

ماده والرولاکتون-گامای خالص زمانی که به عنوان سوخت برای لامپ‌های شیشه‌ای سوزان در یک اتاق کوچک و به مدت چندین ساعت به کار رفت، هیچ دود سمی تولید نکرد. در مقایسه، انتشارات لامپ‌های روشنایی دارای سوخت نفت سفید که معمولا در کشورهای در حال توسعه به کار می‌روند، منشا اصلی مشکلات سلامتی هستند.

همچنین والرولاکتون-گاما هنگام افزوده‌شدن به زغال چوب به عنوان نوعی شتاب‌دهنده آتش کارآمد است؛ گرچه این ماده در شکل خالص به کندی عمل می‌کند، می‌تواند در صورت ترکیب‌شدن با اتانول، ظرف ثانیه‌های معدودی زغال چوب را شعله‌ور کند.

در آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که ترکیب شعله‌ورشده متشکل از 90 درصد والرولاکتون-گاما و 10 درصد اتانول، 15 درصد ترکیبات آلی فرار کمتری را در مقایسه با مایع مشتعل‌شونده معمولی تولید کرد.