به گزارش پارس به نقل از ایسنا سمیه یزدانی در کارگاه سه روزه کشوری "آموزش کاهش آسیب در اعتیاد" که در کرمانشاه برگزار شد، از افزایش روند مصرف شیشه در کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه آمار بیماران تزریقی مواد رو به کاهش است، افزود: یک دلیل آن می‌تواند افزایش مصرف شیشه باشد. در گذشته در کشور 700 تن ماده پیش‌ساز شیشه در دسترس بود. سازمان غذا و دارو دسترسی به این ماده را کاهش و به میزان 70 تن رساند.

کارشناس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت از کاهش دسترسی به شیشه به عنوان شمشیر دولبه یاد کرد که ممکن است با گران شدن آن، موج جدیدی از مصرف‌کنندگان تزریقی را داشته باشیم که باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.

وی در ادامه از وجود 74 مرکز DIC( مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد) در کشور خبر داد و افزود: این مراکز کار خود را با هدف کاهش آسیب‌های اعتیاد از سال 82 در ایران آغاز کردند.

یزدانی با بیان اینکه تعداد این مراکز با روند رشد مناسب در سال گذشته به 84 مرکز رسید، خاطرنشان کرد: از سال گذشته 10 مرکز به دلایل مختلف تعطیل شدند. هر یک از این مراکز حداقل یک تیم سیار کاهش آسیب نیز دارند.

وی با دسته‌بندی تیم‌های سیار به سه نوع مجزا، اقامتی و گردشی، عنوان کرد: تیم‌های ما عمدتا از نوع مجزا هستند که در خیابان‌ها و محلات ارائه خدمت می‌کنند، تیم‌های اقامتی به خانه‌ها می‌روند که در ایران کمتر وجود دارند و تیم‌های گردشی در زندان‌ها و مراکز درمانی که مراجعه معتادان را داریم، حاضر می‌شوند.

به گفته وی هدف این مراکز و تیم‌های سیار آنها، کمک به معتادان و کاهش آسیب و بیماری در آنها است و خدماتی از جمله توزیع سرنگ و ... را انجام می‌دهند.

یزدانی در پایان بر لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل از مراجعین به این مراکز تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی می‌توان برای خدمت‌رسانی و برنامه‌ریزی بهتر استفاده کرد.