به گزارش پارس به نقل از فارسشهید غلامرضا ادبی‌ مهذب‌ 19 ماه  1338 در شهر فومن از توابع گیلان متولد شد؛ دوره‌های تحصیلی را با موفقیت‌ طی کرد و توانست دیپلم‌ علوم‌ تجربی‌ را خرداد ماه‌ 1357 کسب کند.

وی پس‌ از دریافت‌ مدرک‌ دیپلم‌، به‌ مرکز تربیت‌ معلم‌ راه‌ یافت‌ و در آنجا نیز، موفق‌ به‌ اخذ فوق‌ دیپلم‌ آموزش‌ ابتدایی‌ شد؛ شهید ادبی علاوه‌ بر اهتمام‌ در تحصیل‌، به‌ ورزش‌های‌ مختلف‌ به‌ ویژه‌ فوتبال‌ نیز می‌پرداخت‌ و مدت‌ها به عنوان‌ بازیکن‌ ثابت‌ تیم‌ منتخب‌ جوانان‌ گیلان‌ در مسابقات‌ جوانان‌ ایران‌ حضور داشت.

وی در دوران دفاع مقدس عازم جبهه شد و در عملیات متعددی شرکت کرد و در نهایت در تاریخ 11 بهمن ماه 1365 در عملیات کربلای 5 به درجه رفیع شهادت نائل شد.

بخشی از وصیت‌نامه شهید

همسرم! به دخترمان زینب بیاموز که چگونه پیام رسان خون پدر باشد به او داستان پر افتخار اسیری طفلان حسین(ع) را بیاموز و داستان خداحافظی سکینه با پدر در آخرین دیدار را یاد بده.

همسرم، به زینب و دیگر فرزندم محدثه یاد بده که دنیا محل گذر است و جایگاه آزمایش، اگر نتوانیم از این ره توشه جمع کنیم در روز قیامت در نزد شهدا خجالت زده خواهیم شد. به آنها خوب قرآن خواندن و تفحص کردن در آن، و قرآن را در صحنه زندگی آوردن و عمل کردن به آن را یاد بده و بگو که اگر می‌خواهید راه پدر را ادامه دهید و رستگار شوید قرآن تنها وسیله است.