به گزارش پارس به نقل از ایسنا  این پژوهش با هدف بررسی فاصله زمانی از بروز اولین علامت سرطان پستان تا شروع درمان در بیماران مراجعه کننده به بخش انکولوژی بیمارستان امام سجاد که توسط شهربانو کیهانیان فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن و جمعی از همکارانش انجام شده است.

پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیل گذشته نگر و شامل زنان مبتلا به سرطان پستان است که داده های حاصل از این مطالعه پس از کد گذاری وارد نرم افزار آماری spss22 به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری مجذور کای استفاده شد.

در این پژوهش 100 زن مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفته اند که 54 درصد بیماران سن بالای 50 سال داشتند و 99 درصد بیماران متاهل بودند. همچنین تحصیلات 59 درصد بیماران زیر دیپلم و 84 درصد از آنها خانه دار بودند.

در 74 درصد بیماران سابقه فامیلی سرطان پستان وجود نداشت و اولین علامت بیماری در اکثر بیماران توده و اولین پزشک معاینه‌کننده اکثر بیماران 39 درصد جراح عمومی بود.

فاصله زمانی بین اولین علامت تا مراجعه به پزشک در اکثر بیماران 53 درصد کمتر از یک ماه بود و 84 درصد بیماران فاصله زمانی بین مراجعه تا تشخیص کمتر از یک ماه داشتند. همچنین فاصله زمانی بین تشخیص تا درمان جراحی نهایی در 86 درصد بیماران کمتر از یک ماه بود و 87 درصد بیماران فاصله زمانی کمتر از یک ماه از درمان جراحی نهایی تا درمان دارویی (شیمی درمانی) داشتند.

پس از بررسی داده‌ها و استفاده از آزمون کای دو در سطح اطمینان 95 درصد فرض پژوهش رابطه بین فاصله زمانی از بروز اولین علامت سرطان پستان تا مراجعه به پزشک، مراجعه تا تشخیص، تشخیص تا درمان جراحی نهایی و نیز جراحی نهایی تا درمان دارویی (شیمی درمانی) با هیچ کدام از مشخصات فردی شامل سن، تاهل، سطح تحصیلات، شغل، سابقه فامیلی سرطان پستان، ماهیت اولین علامت بیماری و اولین پزشک معاینه‌کننده تایید نشد.

با توجه به یافته های پژوهش شایع ترین علامت ابتدایی سرطان پستان وجود توده قابل لمس است. همچنین در پژوهش انجام شده تاخیر بیمار، تاخیر ناشی از پزشک و سیستم درمانی مطرح نیست.

بر اساس نتایج این پژوهش، به برخورد جدی‌تر با توده‌های پستانی حتی در صورت عدم وجود سابقه فامیلی سرطان پستان، انجام تحقیقاتی با همین عنوان و با جامعه آماری گسترده‌تر جهت کاهش میزان مراجعه بیماران در مراحل پیشرفته بیماری توصیه می‌شود.

نتایج این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به چاپ رسیده است.