به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاراندکتر رقیه جبرئیلی متخصص پوست با بیان اینکه درمان آکنه بر حسب نوع و شدت ضایعات متقاوت است گفت : صرفا تجویز مناسب دارو برای آکنه کافی نبوده و همکاری بیمار لازمه موفقیت درمان است .

وی با اشاره به اینکه هدف از درمان آکنه ، کنترل ضایعات و جلوگیری از بر جای ماندن اسکار و به حداقل رسانیدن بیماری است افزود : تقریبا تمامی افراد در طول عمر به درجات متفاوتی از اکنه دچار می شوند که در بیش از 80 درصد موارد در دوران بلوغ اتفاق می افتد.

این متخصص پوست تصریح کرد :بیماری به علت افزایش ترشحات غدد چربی وبه دنبال آن غیر طبیعی شدن فولیکول مو و نیز تکثیر برخی از باکتریها به وجود می آید .

وی با بیان اینکه ضایعات به صورت التهابات موضعی نمایان شده و بیشترین تراکم را در پوست صورت ، بالای سینه  ( پشت و شانه ها  ) دارند به طوری که در این نقاط از بدن حدود 9 برابر تراکم یافته شده در جاهای دیگر بدن است تصریح کرد : آکنه از دوران نوجوانی شروع شده و معمولا تا حدود سی سالگی ماندگار ادامه دارد .

دکتر جبرئیلی با تاکید به اینکه آکنه و جوش و نیز مشکلات مربوط به جوشگاهها می توانند سبب پایین امدن اعتماد به نفس و مشکلات اجتماعی در جوانان شوند یادآور شد : در مطالعات نشان داده شده است که فقط یک سوم نوجوانان در مورد بیماری خودو درمان آن با پزشک مشاوره می کنند .

وی با اشاره به اینکه اکنه میتواند در نوزادان و در سنین میانسالی و حتی در پیری نیز بروز نماید ادامه داد : 12 درصد زنان بالای 25 سال مبتلا به اکنه می شوند که شیوع آن تا 44 سالگی ادامه می یابد .

این متخصص پوست اظهار کرد : علل آکنه متفاوت بوده و دقیقا مشخص نیست ولی عواملی مانند وراثت ، هورمونها ، آب و هوا ، تحرک فیزیکی مواد شیمیایی و سنتی ، مواد آرایشی چرب و روغن دار و ... از جمله فاکتورهایی هستند که در ایجاد آکنه نقش دارند .

وی با بیان اینکه تغذیه نیز از جمله عوامل موثر در بروز آکنه است ادامه داد : مواد غذایی مانند شکلات ، شیرینی ، غذاهای چرب و سرخ کردنی می توانند در شدت آکنه نقش داشته باشند .

دکتر جبرئیلی تصریح کرد : درمان آکنه بر حسب نوع و شدن ضایعات متفاوت است که در این عرصه بیمار باید بداند که درمان سریع وجود ندارد و حداقل شش ماه طول درمان لازم است که در مواردی حتی با گذشت 4 تا 6 ماه ممکن است باز هم بیمار ضایعات جدیدی داشته باشد که در این موارد لازم است حتی درمان طولانی تر از شش ماه باشد .

وی در پایان با تاکید به اینکه درمانهای موضعی ، درمانهای دارویی ، خوراکی ، هورمون درمانی از جمله روشهای درمانی هستند که بر حسب نوع پوست انتخاب می شوند خاطرنشان کرد : برای جلوگیری از عود بیماری ، توصیه می شود جهت درمان اکنه باید به متخصص مراجعه نمود و تحت درمان مدت درمان طولانی بود .