به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مرتضی اکبرپور بعد از ظهر امروز در حاشیه دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران در همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسئولان باید در زمینه مدیریت بحران هماهنگی داشته و وحدت عمل در مواجهه با بحران از سوی مدیران انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در سطح 31 استان و در دو سطح ملی و منطقه‌ای آموزش‌های مدیریت بحران دنبال می‌شود، افزود: برنامه 5 ساله در حوزه مدیریت بحران و برنامه ملی آمادگی پیش‎بینی شده و در این زمینه گفتمان ملی "آمادگی موثر و بی درنگ از دولت تا جامعه" شکل گرفته است.

اکبرپور با بیان این که اطلاعات یکی از مهمترین بندهای برنامه مدیریت بحران است، تصریح کرد: مدیر بحران باید اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی مستمر در این زمینه داشته باشد تا بتواند صحنه‌های حادثه را به‌درستی مدیریت کند.

وی سازماندهی و چابک‌سازی را از دیگر موارد مورد اهمیت در مدیریت بحران دانست و گفت: کسب دانایی و مهارت‌‎های لازم در مدیریت بحران از شاخص‌هایی است که باید در زمینه اقدامات مقابله‎ای در این زمینه به‌کار گرفته شود.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با تصریح بر اینکه در راستای آمادگی بی‌درنگ 5 مولفه در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در آمادگی بی‌درنگ استقرار سامانه اطلاعاتی، سامانه هشدار چند منظوره و توسعه کارگاه‎های آمادگی پیش‎بینی شده و باید به این مسائل توجه جدی صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه حادثه یکی از اساتید مدیران در مواقع بحرانی است، عنوان کرد: حادث مواردی را به مدیران آموزش می‌دهند که در هیچ کلاس آموزشی به آن توجه نشده است.

وی بیان کرد: در گفتمان ملی مدیریت بحران آموزش مردم، مدیریت آگاهانه، برخورداری از رفتار و فرهنگ حرفه‌ای، استفاده از توانمندی مردم در مقابله با مدیریت بحران، مشارکت فعالان در ایمنی‎سازی محیط، بهره‌مندی از ابزار و تجهیزات اضطراری و توانمندی جوامع در معرض خطر جزء اولویت‎ها محسوب می‏‌شود.

اکبرپور با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف و گفتمان ملی سازمان مدیریت بحران برنامه آمادگی ملی 5 ساله را در اختیار دارد، اظهار داشت: در این برنامه آمادگی، چهار گام و 4 سطح تعریف شده که گام‎ها شامل کارگاه‌های آموزشی و تمرین ستادی، کارگاه‌های تخصصی و موضوعی در سال 95، مانور دور میزی در سال 96 و مانور عملیاتی می‎شود.

وی با اشاره به اینکه دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی بحران با حضور 6 استان در استان همدان برگزار شد، افزود: 180 نفر از مدیران کل 6 استان ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال بختیاری و همدان در این دوره آموزشی حضور داشتند که امیدواریم اثربخشی داشته و در حوادث با تیم‌سازی اقدامات مناسبی را انجام دهند.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: از 45 حادثه و بلایایی طبیعی جهان 35 مورد در کشور وجود داشته و ایران بر این اساس کشور پرمخاطره‌ای محسوب می‎شود، امروزه بلایایی طبیعی وارد زندگی شده و نمی‌توانیم از آن دوری کرده و بلایا را نادیده بگیریم.

اکبرپور با اعلام اینکه اگر ساز و کار مناسبی برای مقابله با حوادث نداشته باشیم کشور دچار تلفات سنگینی می‌شود، تاکید کرد: ساز و کاری که امروز در اختیار مدیریت بحران است باید در جامعه رسوخ پیدا کرده تا این توانمندی در سطح جامعه و بین مردم در مقابله با بحران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در زمینه بحران ارتقاءیافتگی خوبی را تجربه کرده‎ایم، اظهار داشت: 22 هزار دهیار آموزش دیده برای مقابله با بحران و حفظ و حراست از مراتع و جنگل‌ها در دستور کار قرار گرفته و بخش قابل توجهی از آن اجرایی شده است.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی استان همدان بیشتر در زمینه انتقال تجربیات بود، تاکید کرد: استان‌های درگیر با بحران تجربیات خود را در اختیار سایر استان‎های شرکت‌کننده قرار داده و تاثیر به‌سزایی در ارتقاء سطح دانش و تجربه مدیران حوزه بحران دارد.

اکبرپور با بیان اینکه انتقال تجربه در حوزه مدیریت بحران بسیار مهم بوده و استفاده از تجربه در برخورد با بحران‌ها بسیار در مهار آنها موثر است، اظهار داشت: در این کارگاه آموزشی اتاق فکری به تعداد 180 مدیرکل 6 استان غرب کشور تشکیل شده که نتایج قابل توجه و موردی را به دنبال دارد.

وی درباره حمایت سازمان مدیریت بحران در زمینه مشکلات موجود در حوزه آب شرب کشور نیز گفت: در شورای عالی آب به وزارت کشور ماموریت داده شد تا در زمینه رفع بحران منابع آب شرب شهری و روستای وارد شود، از این رو حدود 800 میلیارد تومان در اختیار وزارت نیرو برای عبور از این بحران قرار گرفت.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور درباره تغییرات مدیران کشور و آموزش مدیریت بحران به آنها نیز گفت: دولت‎های کشور معمولا هشت ساله بوده و هر 8 سال یک بار مدیران جدیدی منصوب می‌شوند که از این رو در دولت تدبیر و امید تصمیم گرفته شد دوره‎های مدیریت بحران در سال دوم به مدیران کشور آموزش داده شود.

وی درباره جایگاه سازمان مدیریت بحران کشور براساس قانون نیز گفت: ابتدا ایجاد وزارت‎خانه اضطراری در کشور مطرح شد، ولی پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی‎های مختلف این نتیجه حاصل شد که زیرساخت‎های این کار در ایران وجود نداشته و به همین دلیل این گزینه کنار گذاشته شد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: از سوی دیگر پیشنهاد شد تا این سازمان به‌صورت مستقیم زیر نظر رئیس جمهور فعالیت کرده و ریاست سازمان به‌عنوان معاون رئیس جمهور باشد، اما با توجه به اینکه معاون رئیس جمهور نمی‌‏تواند مورد سوال نمایندگان مجلس قرار گیرد این گزینه نیز کنار گذاشته شد.

رسانه‌ها برای عکس‌العمل درست در مواقع بحران آموزش ببینند

وی با اشاره به اینکه وزارت کشور به‌عنوان یک نهاد کوچکی از حاکمیت در نظام است، گفت: از این رو در نظر گرفته شده تا سازمان مدیریت بحران زیر نظر وزارت کشور فعالیت کند، چرا که جایگاه پاسخگویی برای آن تعریف شده است.

اکبرپور با اعلام اینکه مدیریت افکار عمومی در قالب کارگاه آموزش و اطلاع‌رسانی با مسئولیت صدا و سیما برگزار می‎شود، گفت: برای اینکه بتوانیم اعتماد و ارتباط خوبی بین افکار عمومی و مدیران بخش مدیریت بحران ایجاد کنیم، نیاز است تا صدا و سیما و رسانه‎های کشور اطلاع‎رسانی درستی از وضعیت بحرانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‎ها سفیران اعتمادسازی در مواقع بحرانی هستند، عنوان کرد: باید آموزش‎‎های لازم در زمینه عکس‎العمل رسانه‎ها در مواقع بحرانی داده شود تا دوباره شاهد بحران‏ آفرینی در مواقع بحران نباشیم.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: نگاه سیاسی و جناحی در مدیریت بحران جایگاهی نداشته و باید به‌صورت تخصصی به آن توجه شود، عنوان کرد: کشور ما در زمینه بحران‌ها و بلایایی طبیعی آسیب‌‏پذیر است و باید به صورت تخصصی به آن نگاه کرد.

وی یکی از مولفه‎های عدم توسعه را وقوع حوادث دانست و گفت: مدیریت بر ریسک باید مقدم بر مدیریت بر حوادث باشد، منابع مالی سازمان آن طور که مورد نظر است تامین شود، می‏‌توان ساختارهای پاسخگو و امکانات مناسب را برای مدیریت بحران آماده کرد.