به گزارش پارس به نقل از فارسمحمد رضا قوام نصیری در حاشیه همایش یک روزه ملانوم گفت: ملانوم نوعی از سرطان پوست است که بیشتر در ناحیه صورت بروز می‌کند، همچنین ناشناخته بودن این بیماری، تضعیف سیستم بدنی و در معرض شدید آفتاب قرار گرفتن، ممکن است در نهایت منجر به ابتلا فرد به ملانوم بدخیم پوست شود.

وی ادامه داد: تغییر رنگ و اندازه خال‌های پوستی یا ایجاد لکه یا خال‌های جدید بر روی پوست می تواند زنگ خطری برای ابتلا فرد به این بیماری باشد که لازم است جدی گرفته شده و توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرد.

قوام نصیری درباره سن ابتلا به ملانوم افزود: این بیماری معمولاً در خانم‌های  25 تا 30 سال و در آقایان در دهه پنجم یا ششم زندگی بروز می‌کند؛ برنزه کردن چه توسط دستگاه‌های مصنوعی و چه به صورت طبیعی منجر به تحریک سلول‌های پوستی شده و  خطرآفرین است که ممکن است باعث ابتلا یا پیشرف ملانوم شود.

رئیس انجمن کلینیکال انکولوژی ایران گفت: ضایعات ملانوم بدخیم در پوست، حفره دهان یا گاهی اوقات در چشم نیز ممکن است، دیده ‌شود. این سرطان بیشتر در نژادهای سفید پوست و مناطق با آفتاب زیاد دیده می‌شود و ششمین سرطان کشنده جهان است.

قوام درباره درمان این سرطان گفت: ملانوم جزو سرطان‌های بدخیم دسته‌بندی می‌شود؛ با توجه به شرایط و موقعیت بیمار بیش از 50  درصد امکان درمان وجود دارد.

وی روش‌های درمان ملانوم را استفاده از روش‌های جراحی و درمان دارویی دانست و عنوان کرد: تقویت سیستم ایمنی همراه با جراحی نتیجه بهتری می‌دهد. همچنین نقش تغذیه در جلوگیری از ابتلا به ملانوم بسیار مهم بوده و مصرف ویتامین D و غذاهای فیبری سبز در تقویت سیستم دفاعی و جلوگیری از ابتلا به ملانوم تأثیر بسزایی دارند.

همایش یک روزه ملانوم  در محل سالن همایش های هتل استقلال تهران در حال برگزاری است.