به گزارش پارس به نقل از ایرنامدیرکل منابع طبیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس اطلاعاتی که تا 22 شب گذشته به این اداره کل رسیده است، حدود 35 هکتار در نزدیکی روستاهای سیف و چاوک مریوان طعمه حریق شده است. 

پیمان باباپیری افزود: این آتش سوزی از ساعت 18 روز گذشته آغاز شد و به دلیل باد شدید تا 22 شب ادامه داشته است. 

وی تعداد نیروهای میدانی منابع طبیعی در مریوان را 16 نفر بیان کرد و ادامه داد: مشکل اصلی برای خاموش کردن آتش سوزی ها، سخت گذر بودن و در نتیجه دیر رسیدن نیروها به محل آتش سوزی است. 

به گفته وی در صورت بهره گیری از بالگرد و هلی برد نیروها در زمان مناسب به محل، می توان تا حد زیادی از گسترش آتش سوزی ها جلوگیری کرد. 

وی گفت: قراردادی در سطح ملی بین سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان جنگل ها و مراتع منعقد شده که هر استانی که برای اطفا حریق نیاز به بالگرد دارد اعلام کند. 

مدیرکل منابع طبیعی کردستان ادامه داد: اما تعداد این بالگردها محدود است و از تهران باید به استان های مد نظر حرکت کند که زمان زیادی را از دست خواهیم داد. 

باباپیری همچنین خبر از شناسایی دو مظنون به آتش زدن جنگل های مریوان با کمک اهالی روستاهای اطراف خبر داد و گفت: نیروهای منابع طبیعی با کمک ضابطین قضایی در پی دستگیری این افراد هستند. 

از سوی دیگر عضو هیات مدیره انجمن سبز چیای مریوان نیز در مورد حجم و میزان خسارت آتش سوزی شب گذشته به خبرنگار ایرنا، گفت: این آتش سوزی از 12 صبح روز چهارشنبه آغاز شده است و تا یک بامداد روز پنجشنبه ادامه داشته است. 

عرفان حسینی در رابطه با تفاوت زمانی اداره منابع طبیعی و انجمن چیا در رابطه با زمان آغاز آتش سوزی، گفت: به دلیل اینکه انجمن چیا در میان اهالی روستاهای منطقه نیز عضو دارد زودتر از اداره منابع طبیعی از آتش سوزی ها با خبر می شود. 

وی اظهار کرد: هم اکنون نیز در نزدیکی روستای سیف و در بخشی محدودتر از روز گذشته، آتش سوزی مجددا آغاز شده است و دو تیم انجمن به آنجا اعزام شده اند. 

او محدوده آتش سوزی روز و شب گذشته را در نزدیکی روستاهای سیف، چاوک، پیله و سله سی بیان کرد و افزود: اگر نیروهای منابع طبیعی، مردم و اعضای انجمن در محل حضور نداشتند آتش سوزی ممکن بود به باغات و روستاها نیز برسد. 

عضو هیات مدیره انجمن سبز چیای مریوان یادآور شد: در طول چند سالی که جنگل های مریوان طعمه حریق می شود یک نفر نیز دستگیر نشده است. 

وی بر عمدی بودن آتش سوزی ها تاکید کرد و گفت: تا کنون یک کارشناس نیز صحبت از طبیعی بودن آتش سوزی در جنگل های مریوان نکرده است. 

او از دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی و نظامی خواست در این زمینه بیشتر تلاش کنند. 

حسینی به اهمیت جنگل ها نیز اشاره کرد و افزود: جنگل مانع سیلاب است، هوا را تلطیف می کند و یک هکتار جنگل، شش تن ریزگرد را به خود جذب می کند. 

وی با بیان اینکه منطقه جنگلی زاگرس 51 درصد آب ایران را تامین می کند، گوشزد کرد: در یک یا دو دهه آینده با نابودی منابع طبیعی این منطقه، بحران زیست محیطی ایجاد می شود.