به گزارش پارس به نقل از ایسنادکتر مهرداد مهرآزما با اشاره به اینکه کلر که برای ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری‌ها به آب استخر اضافه می‌شود به خودی خود مشکل ساز نیست، گفت: مشکل زمانی رخ می‌دهد که کلر در مجاورت نیتروژن یا آمونیاک موجود در آب قرار می‌گیرد و از ترکیب این مواد کلرامین تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: علت اصلی قرمزی چشم کلرامین است. عروق سطحی روی سفیدی چشم بر اثر تماس با کلرامین ملتهب و چشم قرمز می‌شود. کلرامین لایه موقتی روی قرنیه ایجاد می‌کند که سبب التهاب، حساسیت، خشکی و قرمزی چشم می‌شود که به این وضعیت کراتیت می‌گویند.

عضو آکادمی شبکیه اروپا گفت: بر خلاف اینکه بسیاری تصور می‌کنند درمان این وضعیت استفاده از قطره‌هایی است که قرمزی چشم را کم می‌کنند، درمان صحیح استفاده از ترکیباتی نظیر اشک مصنوعی است.

مهرآزما افزود: اشک مصنوعی لایه‌ای روی قرنیه ایجاد می‌کند و به آن فرصت می‌دهد التیام یابد. مکانیسم اثر ترکیباتی که قرمزی چشم را کم می‌کنند، منقبض کردن عروق خونی است و قطع این داروها سبب شدیدتر شدن مشکل می‌شود. اگر قرمزی و سوزش چشم شدید باشد یا به دفعات تکرار شود یک راه دیگر استفاده از عینک شنا است.

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزیک یادآور شد: اغلب تصور می‌شود قرمزی چشم ناشی از زیاد بودن کلر آب استخر است، در حالی که واقعیت بر عکس این است و این مسئله اغلب ناشی از کم بودن کلر آب است. حتی بوی تندی که اغلب افراد تصور می‌کنند ناشی از زیاد بودن کلر است نیز به خاطر کم بودن کلر آب ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: دلیل این مسئله این است که مولکول‌های آزاد کلر با نیتروژن و آمونیاک ترکیب می‌شوند و کلرامین ایجاد می‌کنند. افزایش کلر آب علاوه بر اینکه مانع رشد باکتری‌ها در آب استخر می‌شود، سبب شکسته شدن پیوندهای شیمیایی کلرامین و شکسته شدن مولکول‌های آن شده و مشکلات مربوطه را کاهش می‌دهد.

مهرآزما گفت: در صورتی که کلر آب کم باشد احتمال عفونت چشم ناشی از وجود باکتری‌ها در آب افزایش می‌یابد. عفونت چشمی علاوه بر قرمزی و التهاب با درد و ترشح همراه است. در صورتی که قرمزی بعد از شنا در استخر از حد یک التهاب خفیف فراتر رود و با ترشح همراه باشد، بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.

وی با بیان اینکه در مجموع رعایت نکاتی تا حدود زیادی مانع از مشکلات چشم ناشی از شنا در استخر می‌شود، در این باره گفت: بلافاصله پس از بیرون آمدن از آب دوش بگیرد. دوش گرفتن پس از شنا سبب می‌شود کلرامین از پوست، مو و چشم شما شسته شود. بلافاصله پس از شنا از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید و از عینک شنا استفاده کنید.