به گزارش پارس به نقل از ایرنادکتر آنتونی داونپورت از بخش پزشکی تجربی دانشگاه کمبریج انگلیس می گوید: سدیم فلوراید که معمولا در خمیردندان یافت می شود به ترکیبات کلسیم در مینای دندان ما می چسبد.

وی افزود: به همین روش در تزریق سدیم فلوراید به افراد این ماده معدنی به مناطق ناپایدار کلسیمی در شریان ها نیز می چسبد. 

در حقیقت این روش جدید تشخیص تنها سکوی تصویربرداری است که می تواند بصورت غیر تهاجمی مراحل اولیه کلسیمی شدن در شریان ها را تشخیص دهد. 

اکنون محققان دانشگاه کمبریج ادعا می کنند که یک اسکن ارزان قیمت و آسان می تواند روشی را که پزشکان از طریق آن افراد در معرض خطر سکته مغزی و حمله قلبی را تشخیص می دهند، تغییر دهد.

محققان معتقدند که با استفاده از ماده ای که معمولا در خمیردندان یافت می شود می توان مناطق خطر را در رگ ها تشخیص داد.در این روش سدیم فلوراید که با مقدار کمی ردیاب رادیواکتیو همراه است به بیمار تزریق می شود.

سپس سدیم فلوراید به هر کلسیم ناپایداری که در شریان ها وجود داشته باشد، متصل می شود.

کلسیم یک ترکیب اساسی در رسوبات چربی شناخته شده به نام پلاک است که عامل سخت شدن رگ ها در بیماری است که به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود. آترواسکلروز یک بیماری بالقوه کشنده است که در آن شریان ها توسط ساخت رسوبات چربی که به آنها پلاک می گویند، مسدود می شود.

این پلاک ها باعث می شوند که شریان ها سخت و باریک شوند و در نتیجه جریان خون محدود شود؛ همچنین در صورتی که پارگی صورت بگیرد یک لخته خونی جریان خون به قلب را مسدود می کند و باعث بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی می شود.

زمانی که این رسوبات ناپایدار شوند می توانند منجر به ایجاد لخته های خونی شوند و مشکلاتی به صورت حمله قلبی و یا سکته مغزی ایجاد کنند.این بیماری قلبی و عروقی عامل بیش از 124 هزار مرگ در عرض یکسال در انگلیس است.

دکتر جیمز رود متخصص قلب و عروق در دانشگاه کمبریج گفت: این روش جدید تنها سکوی تصویربرداری است که می تواند به صورت غیر تهاجمی مراحل اولیه کلسیمی شدن در عروق ناپایدار را تشخیص دهد.