به گزارش پارس به نقل از شفقنا شاید شنیدن اینکه میوه هایی مثل پرتغال می توانند عامل ابتلا به یکی از کشنده ترین بیماری های دوران ما یعنی سرطان باشد قدری عجیب است. ولی آخرین یافته های دانشمندان نشان داده است: میان مصرف برخی شکلی خاص از برخی مرکبات و سرطان پوست ملانوما ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ ملانومایی که خطرناک ترین بیماری در میان انواع سرطان پوست است. به نظر غیر قابل باور می رسد یک لیوان لذیذ آب پرتغال تازه که می تواند نوید بخش یک روز خوب باشد 25 درصد احتمال بروز چنین بیماری خطرناکی را افزایش دهد.

علاوه بر این افرادی که عادت به خوردن حداقل سه گریپ فروت در طول هفته دارند 41 درصد بیش از کسانی که از علاقه مندان به این میوه نیستند در معرض ملانوما قرار دارند. در طرف مقابل هیچ ارتباطی میان خوردن پرتغال یا آب گریپ فروت و ابتلا به سرطان پوست وجود ندارد. در واقع برخی گونه های خاص مرکبات حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که پوست را در برابر آفتاب حستس تر می کنند. به همین دلیل آن گروهی که دو تا چهار بار درهفته مرکبات استفاده می کنند خطر ملانوما 10 درصد بیشتر تهدیدشان می کند، البته در مقایسه کسانی که اصلاً مرکبات نمی خورند.

هر چند نمی توان ادعا کرد، میان مصرف همه مرکبات و سرطان پوست ارتباط مستقیمی وجود دارد، ولی واضح است برخی انواع خاص مرکبات احتمال دچار شدن به این بیماری را تشدید می کند. دو مورد از تهدید کننده ترین این مرکبات، آب پرتغال و میوه گریپ فروت است. خوراکی های خوشمزه که علی رغم فواید بی اندازه ای که دارند می توانند موجب رشد یکی از خطرناک ترین بیماری های عصر حاضر باشد.