به گزارش پارس به نقل از ایسنا دکتر خشایار احمدی با بیان اینکه بینی بر خلاف تصور عامه مردم عضوی عملکردی است، گفت: هرچه تحقیقات دانشمندان درباره عملکرد بینی کامل‌تر می‌شود، بیشتر مشاهده می‌شود که این عضو تا چه حد می‌تواند بر سلامت اعضای بدن و فعالیت‌های روزانه فرد تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: سینوس‌ها حفراتی پر از هوا هستند که درست در مجاورت بینی قرار دارند. در هر سمت از بینی چهار سینوس و در مجموع هشت سینوس در اطراف بینی قرار دارند.

این جراح گوش، گلو و بینی اضافه کرد: وظیفه سینوس‌ها مناسب‌سازی مسیر هوای عبوری از بینی است. همچنین این حفرات با پرزهای دفاعی مفروش شده‌اند که قادرند آلودگی و ذرات معلق هوا را تصفیه کنند و باعث مرطوب شدن هوای عبوری از مجرای بینی شوند.

احمدی تصریح کرد: اگر به هر علتی (انحراف تیغه بینی یا آلرژی) فردی دجار سینوزیت مزمن شود، دیگر سینوس‌ها قادر نخواهند بود که وظایف خود را به صورت کامل انجام دهند. حضور علایم سینوزیت از جمله گرفتگی بینی، سردردهای فشاری صورت و اختلالات بویایی بیش از 3 ماه از نشانه‌های مهم ابتلا به سینوزیت مزمن است.

وی با اشاره به مطالعات گسترده‌ای که در این باره انجام شده، گفت: تحقیقاتی در این زمینه در دنیا و مراکز دانشگاهی کشورمان به انجام رسیده و بسیاری از پزشکان و جراحان گوش، گلو و بینی معتقدند که باید پیش از انجام جراحی زیبایی بینی، سینوزیت به طور کامل درمان شود.

احمدی تاکید کرد: این بیماران باید تحت نظر جراح گوش، گلو و بینی اقدامات تشخیصی لازم از جمله انجام سی تی اسکن و آندوسکوپی تشخیصی بینی را انجام دهند تا در ادامه و بر اساس مستندات اقدام به درمان قطعی سینوزیت شود.

این جراح گوش، گلو و بینی تاکید کرد: درصدی از بیماران به علت همراهی انحراف شدید تیغه بینی و سینوزیت مزمن و یا پولیپ بینی، کاندید عمل جراحی آندوسکوپی سینوس‌ها هستند. در این شرایط جراح باید با توجه به روش‌های مبتنی بر حفظ عملکرد بینی، جراحی آندوسکوپی سینوس و زیبایی بینی را به صورت همزمان انجام دهد.

وی بازسازی دریچه درونی و بیرونی بینی را هنگام عمل جراحی زیبایی بینی از مهم‌ترین نکاتی دانست که به هنگام انجام عمل جراحی باید مدنظر جراح قرار گیرد و خاطرنشان کرد: توجه به این مهم باعث می‌شود تا بیمار پس از عمل جراحی دچار گرفتگی بینی و ترشح سینوس‌ها نشود.

احمدی در پایان گفت: ابتلا به سینوزیت مزمن در افرادی که مایل به انجام عمل جراحی بینی هستند، زنگ خطری جدی است. بنابراین بیماران باید پیش از اقدام به جراحی زیبایی بینی، تحت نظر جراح گوش، گلو و بینی قرار گیرند تا سینوزیت به طور کامل درمان شود و در صورت انجام همزمان جراحی، آندوسکوپی سینوس‌ها و زیبایی بینی باید ملاحظات لازم روش‌های نوین جراحی توسط جراح در نظر گرفته شود.