به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران حسادت واکنشی هیجانی است و غالباً نوعی ترس است.زیرا حسود احساس می‌کند که دیگری عاطفه شخص مورد علاقه او را نسبت به وی به خطر انداخته است و یا مقامی را که او انتظار رسیدن به آن را داشته دیگری اشغال کرده است.

بنابراین موقعیتی که حسادت را برمی‌انگیزد.غالباً یک موقعیت اجتماعی است، منشأ محرک های حسادت را باید در موقعیت و شرایط خاص محیطی، روابط اجتماعی و بخصوص در وجود اشخاص جست و جو کرد.

دکتر ناصر قاسم زاده روانشناس در اینباره می‌گوید: حسادت واژه‌ای به نام بیماری شخصی می‌باشد که در آن فرد تحمل و توانایی داشتن برخی از ویژگی‌ها را در نزد فرد مقابل خود ندارد.

*امتیاز و تبعیض در معرض دید حسودان!

به‌طور کلی "امتیاز و تبعیض" حسادت را به دنبال دارد. کسی که نسبت به دیگری از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است در معرض حسادت دیگران قرار می‌گیرد.

چنانکه در حدیثی از امام علی (ع) آمده است : "هر شخصی دارای امتیاز و رتبه شایسته باشد مورد حسادت واقع می‌شود."

برخی از والدین به دلایل گوناگون، بعضی از فرزندان را به خواهران و برادران خود ترجیح داده، مورد توجه و محبت بیشتری قرار می‌دهند.

چنانکه گاهی جنسیت فرزندان عامل تبعیض می‌گردد در نتیجه فرزندی که از طرف یکی از والدین محبت کمتری دریافت می‌کند و شاهد رفتار غیر عادلانه است، نسبت به فرزند دیگر حسادت می‌ورزد و از وی متنفر می‌شود.

*حسودان با خشم خود را خالی می‌کنند

از جمله اثار عمومی حسادت که در کودک و بزرگسال وجود دارد، خشم است.حسود فرد مورد حسادت واقع شده را هدف غضب خود قرار می‌دهد.

امام علی (ع) در اینباره می‌فرماید: "حسود نسبت به کسی که هیچ گناهی ندارد خشمگین می‌شود."تنها خطای او برخورداری از نعمتی است که حسود از آن محروم است.حسود ممکن است به دنبال دلیلی که خشم او را برافروخته حسادت خود را به‌طور مستقیم و غیر مستقیم ظاهر سازد. این نوع واکنش در رفتار کودکان بیش از بزرگسالان دیده می‌شود.

کسانی که عواطف فرد مورد علاقه کودک را خود جلب می‌نمایند معمولاً مورد خشم و عصبانیت وی قرار می‌گیرند.

به‌عنوان مثال، با تولد فرزند جدید، کودک بزرگ‌تر احساس می‌کند عواطف و مهربانی مادر نسبت به او کاسته شده و به نوزاد انتقال یافته است و مورد کم توجهی واقع شده است.به همین علت نوزاد را مورد خشم قرار می‌دهد و با عصبانیت با آن برخورد می‌کند.

دکتر قاسم زاده در رابطه با حسادت می‌گوید: اینگونه افراد دارای اختلال شخصیتی هستند و به داشته‌های دیگران حسادت می‌ورزند . حسادت در زنان به علت شخصیت زنانگی که دارند بیشتر است.همچنین حسادت مانع رشد و شکوفایی و عدم بروز استعداهای فرد می‌شود و فرد مدام در حال جنگ با دیگران است.حسادت در درجات بالاتر تنش های زیادی به وجود می‌آورد. اینگونه افراد خودخواه و خود محور هستند که همه ویژگی های خوب را برای خود می‌خواهند و دیگران را محکوم می‌کنند.

*چگونگی خشکاندن حسادت با توجه به نعمت های خداوند

توجه به موقعیت‌ها و امکانات شخصی، علاوه بر توجه به گستردگی نعمت‌های خداوند در این جهان و توجه به نعمت های فراوانی که خداوند به هر یک از ما داده است و توجه به آنچه را که حسود به صورت بالفعل دارد، می‌توان راه عملی دیگری برای مبارزه با حسادت باشد.

همینکه فرد محاسبه کند من چه نعمت های دارم که دیگران ندارند، و می‌توانم با تلاش و بکار گیری توان خود بیش از این هم به‌دست آورم، او را کمک می‌کند تا ریشه حسادت را در درون خود بخشکاند.

*زنگ بیدار باش برای حسودان

توجه به ضررهای حسادت و تلقی آن به‌عنوان یک بیماری خطرناک می‌تواند زمینه را برای درمان آن فراهم آورد.حسد موجب ضررهای جسمی و نیز رنج و اندوه زیاد و طولانی می‌شود.حسادت پیش از فرد مورد حسادت، اولین ضرر را بر حسود وارد می‌کند و او را اسیر غم و اندوه می‌سازد و این می‌تواند به‌عنوان زنگی بیدار باش مورد توجه قرار گیرد.

*به خاطر خودمان حسود نباشیم

برای اینکه آسوده باشیم و در ارامش زندگی کنیم حسادت نسبت به دیگران و اطرافیانمان را کنار بگذاریم و به امتیاز و رتبه خود بیاندیشیم و شکر گزار پرودگار خود باشیم.

سعی کنیم از نعمت‌های خداوند برای ترقی خود در زندگیمان به‌طور صحیح استفاده کنیم تا حسرت دیگران و امتیازاتشان را نسبت به خودمان نخوریم و حسادت را به خاطر آرامش روحی و جسمی خودمان کنار بگذاریم.