به گزارش پارس به نقل از ایسنا علی‌اشرف رشیدی با بیان اینکه عوارض مصرف داروهای لاغری در افراد مختلف یکسان نیست، گفت: این عوارض در افراد مختلف متفاوت است، لذا توصیه می‌شود افراد از تجویز آن برای دیگران و مصرف خودسرانه این داروها صرف نظر کرده و در صورت لزوم زیر نظر کارشناسان آنها را مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه برخی داروهای لاغری موجود برای کاهش وزن، مدر(ادرارآور) هستند، گفت: مکانیسم اثر این داروها بگونه‌ای است که باعث دفع زیاد آب از بدن می‌شوند و وزن بدن فرد به سرعت کاهش می‌یابد.

به گفته رشیدی، لاغری ناشی از مصرف این داروها مربوط به دفع آب است، نه چربی. این نوع لاغری اغلب موقتی است و خیلی زود فرد چاقی اولیه را به دست می‌آورد.

وی افزود: با مصرف این نوع داروها به همراه آب، الکترولیت‌های بدن نیز دفع می‌شوند و از عوارض مصرف این نوع از داروها می‌توان به خستگی، فرسودگی کلیه، افتادگی پوست و... اشاره کرد.

این کارشناس تغذیه دسته دیگر داروهای لاغری را داروهای مسهل دانست و گفت: مصرف این نوع از داروها باعث تخلیه سریع دستگاه گوارش می‌شود. البته مشکل بزرگ استفاده از این داروها این است که فرد به خوردن آنها عادت می‌کند و در صورت قطع مصرف آنها با مشکلاتی نظیر یبوست، تنبلی روده، آسیب‌های گوارشی، کاهش جذب مواد مغذی و ... مواجه می‌شود.

رشیدی دسته دیگری از داروهای لاغری را داروهای ضد اشتها دانست و گفت: مصرف این داروها ضمن اینکه باعث اعتیاد فرد به مصرف آنها می‌شود، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر افسردگی، فراموشی و تنگی نفس شود. ضمن اینکه در ایجاد اختلال در دستگاه گوارش نیز نقش دارد.

رشیدی افزود: مبتلایان به آسم و آلرژی نباید از داروهای ضد اشتها برای کم کردن وزن خود استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه دسته دیگر این داروها با افزایش سطح متابولیسم بدن فرد باعث کاهش وزن می‌شوند، گفت: از عوارض مصرف این داروها می‌توان به اختلال در متابولیسم بدن، تعریق و درد، کم خوابی شدید و ... اشاره کرد.

رشیدی داروهای دفع کننده چربی را دسته دیگری از داروهای لاغر کننده برای افراد دانست و افزود: مکانیسم اثر این داروها بگونه‌ای است که با تاثیر بر آنزیم‌های گوارشی باعث کاهش جذب بدن شده و این در حالیست که تاثیری بر جذب کربوهیدرات‌ها ندارند.

رشیدی ابتلا به اسهال چرب، تکرر یا بی‌اختیاری دفع مدفوع، نفخ، کرامپ و دردهای شکمی، کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی، کاهش میزان اسیدهای چرب ضروری بدن و... را از عوارض مصرف این نوع داروها دانست.

این کارشناس تغذیه افزود: دسته دیگر از داروهای لاغری با حجیم کردن دستگاه گوارش باعث لاغری فرد می‌شوند که مکانیسم اثر این داروها به این گونه است که با افزایش حجم دستگاه گوارش باعث ایجاد حس سیری در فرد می‌شوند که اختلال در سیستم هورمونی را در پی دارند.