پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شریک یک خواننده لس‌آنجلسی کلاهبردار از آب درآمد. تبلیغات شبکه حمید شب‌خیز کافی بود تا مرد کلاهبردار طعمه‌هایش را از بین بینندگان ساده‌لوح شبکه‌های ماهواره‌ای شکار کند. این کلاهبردار حرفه‌ای در نقش دوست و همکار یک خواننده لس‌آنجلسی خودش را مالک شرکت «فرست هوم آلانیا» معرفی می‌کرد تا به کلاهبرداریهای ‌میلیارد دلاری دست بزند.

فرست هوم آلانیا1

تبلیغات متقلبانه شبکه‌های ماهواره
روز ١٤ بهمن‌ماه ‌سال ٩٣ وقتی زنی جوان در دادسرای امور بین‌الملل تهران پرده از گرفتاری در دام یک کلاهبردار برداشت، پلیس خود را در برابر پرونده‌ای با ردپای یک خواننده لس‌آنجلسی دید. زن فریب‌خورده با دستور بازپرس شعبه یک دادسرای ناحیه ٣٠ از سوی مأموران پایگاه چهاردهم پلیس آگاهی تهران تحت تحقیقات قرار گرفت. او به مأموران گفت: «از طریق برنامه شب‌خیز که از طریق شبکه ITN پخش می‌شود، در جریان فروش آپارتمان در منطقه آلانیا قرار گرفتم؛ پس از تماس با شماره اعلام شده از سوی برنامه، با آقای «یاشار. ر» آشنا شدم. وقتی فهمید من قصد خرید خانه دارم با اعلام مالکیت شرکت «فرست هوم آلانیا» با شماره ثبت جعلی متعلق به یک شرکت تبعه ترکیه اعتمادم را جلب کرد و یک آپارتمان در کشور ترکیه در منطقه آلانیا را به من فروخت. در این معامله من بابت پیش پرداخت آپارتمان نیز مبلغ ٢٠‌هزار یورو به حساب این مالک واریز کردم. تا این‌که در زمان واگذاری خانه به کشور ترکیه رفتم. آن‌جا بود که متوجه شدم طعمه یک کلاهبرداری بزرگ شده‌ام. این مرد فریبکار آپارتمانی را که درواقع متعلق به یک تبعه ترکیه بود   اجاره کرده و با مدارک جعلی من را فریب داده بود.  باور نداشتم که به این سادگی طعمه کلاهبرداری شده باشم که تبلیغاتش در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شد و نمایش تبلیغاتی یک خواننده لس‌آنجلسی اعتمادم را جلب کرده بود. بلافاصله به ایران برگشتم تا پیش پرداختم را از یاشار پس بگیرم اما او ادعا کرد قادر به استرداد پول نیست و به این بهانه قرار شد تا طی ٢ مرحله‌ای مبلغ را به من برگرداند، اما به وعده خود عمل نکرد.»

فرست هوم آلانیا

شریک خواننده لس‌آنجلسی در کیش
با توجه به این کلاهبرداری خاص، کارآگاهان خود را در برابر اقدامات مشابه دیگری دیدند که در همه آنها از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای با تبلیغات شهرام شب‌پره و آگهی‌های تبلیغاتی درج شده در روزنامه‌های کثیرالانتشار ورزشی در دام یاشار که خود را مالک ارشد و شریک خواننده لس‌آنجلسی معرفی می‌کرد، افتاده بودند.یکی دیگر از مالباختگان به تیم تحقیق گفت: «اولین‌بار این مرد کلاهبردار با من در یک هتل‌ چند ستاره‌ای قرار ملاقات گذاشت. خودش را شریک شهرام شب‌پره در شرکت فرست هوم آلانیا و فروشنده آپارتمان در ترکیه و جزیره کیش معرفی کرد و برای جلب اعتمادم حرف‌های عجیبی زد. او مدعی بود مدیریت برگزاری کنسرت‌های خوانندگان مطرح لس‌آنجلسی را در سراسر اروپا برعهده دارد و تاکنون برای هنرپیشه و کارگردانان مطرح ایرانی در خارج از کشور خانه خریداری کرده است.اما او بعد از این‌که هزاران دلار از من دریافت کرد ناپدید شد.»

از ترس شهرام شب‌پره از ترکیه گریختم
کارآگاهان با توجه به شگرد این مرد فریبکار در اغفال مشتریان، به این باور رسیدند که یاشار یک کلاهبردار زیرک است. بدین‌ترتیب اقدام به چهره‌نگاری و چهره‌زنی کرده و خیلی زود تصویر «یاشار» ٣٥ساله شناسایی شد.تجسس‌ها نشان داد این کلاهبردار در جزیره کیش مشغول  پیدا کردن طعمه‌های جدید برای پروژه کلاهبرداری‌اش است. همین موضوع کافی بود تا هماهنگی‌های لازم با پلیس آگاهی جزیره کیش انجام شود. بدین ترتیب آخرین مخفیگاه او در جزیره کیش محاصره شد و روز ٢تیرماه ماموران پلیس او را به دام انداختند. با انتقال یاشار به تهران که در برابر صفی از مالباختگان ایستاده بود و می‌دانست آنها را با وعده خرید خانه‌های رویایی فریب داده است، به انجام تبلیغات فروش ملک در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی و کلاهبرداری از خریداران خانه در ترکیه و کیش اعتراف کرد. یاشار که حرف‌های عجیبی برای این پرونده سنگین کلاهبرداری‌اش داشت، در بازجویی‌ها گفت: «در طول مدت فعالیت خود با یکی از خوانندگان - متواری از ایران – به‌نام شهرام شب‌پره اقدام به فروش آپارتمان می‌کردم اما پس از گذشت مدتی کوتاه با این خواننده دچار اختلاف شدم و از ترس او به ایران برگشتم و درحال حاضر نیز شرکت فرست هوم آلانیا متعلق به این شخص (شهرام شب پره ) است.» با توجه به اعتراف متهم به کلاهبرداری و شناسایی تعدادی از شاکیان و مالباختگان، بازپرس پرونده با تقاضای انتشار تصویر متهم از کلیه مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند، دعوت کرد تا جهت پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.»

درحالی‌که شماره تماس این مرد کلاهبردار در تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود و شبکه ITN با مدیریت حمید شب‌خیز شماره تماس این کلاهبردار حرفه‌ای را در اختیار بینندگانش قرار داده است تجسسها برای شناسایی دیگر طعمه‌ های این مرد شیاد و ردپای مرموز شهرام شب‌پره در تبلیغات تلویزیونی شبکه‌های ماهواره‌ای ادامه دارد.