به گزارش پارس به نقل از آنا چهارشنبه گذشته در روستای بلوران شهرستان کوهدشت در استان لرستان یک مادر و دختر 8 ساله مورد حمله اسیدپاشی مردی شدند که گفته می‌شد از نظر روحی و روانی در سلامت کامل نبوده است. این فرد در پی اختلافات خانوادگی برادرزاده 8 ساله خود را مورد اسیدپاشی قرار داد و زمانی که زن برادر برای دفاع از دخترش وارد ماجرا شد وی نیز مورد ضرب و شتم و اسیدپاشی این فرد قرار گرفت.
به گفته مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، مجروحان اسیدپاشی در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد پذیرش و برای انجام اقدامات تخصصی درمانی به بیمارستان شهید مطهری تهران اعزام شدند. در این حادثه میزان آسیب دیدگی و سوختگی مادر نسبت به دختر بسیار بیشتر بوده به طوری که مطابق برآورد اولیه میزان سوختگی ناشی از اسیدپاشی در این زن 39 ساله لرستانی ۴۰ درصد اعلام شده و عمده آسیب در ناحیه صورت، سر و گردن و پشت اوست.
هوشنگ بادپی ادامه داد: چشمان این زن، آسیب ندیده و متأسفانه دختربچه از ناحیه دست و پا دچار سوختگی شده و میزان سوختگی وی ۲۰درصد اعلام شده است.
از سوی دیگر دومین حادثه اسیدپاشی در پارک مریم شهرستان خوی در آذربایجان غربی رخ داد و در این حادثه زنی ۳۴ ساله مورد اسیدپاشی همسر سابق خود قرار گرفت.
سرهنگ قاسم علیدوست فرمانده انتظامی خوی در این مورد گفت: این زن به همراه پسر ۱۹ ساله‌ خود در حال پیاده‌روی در پارک بود که همسر سابقش از پشت سر به روی او اسید پاشید. این مرد در ادامه با شلیک اسلحه‌ شکاری، پسرش را که قصد داشته از مادرش دفاع کند از ناحیه پا زخمی کرد. هم اکنون این زن جوان که از ناحیه پشت سر و شانه‌ها دچار سوختگی شده، به همراه پسر مجروحش، در بیمارستان بستری هستند.
لایحه تشدید مجازات اسیدپاشی به دولت رفت
درخواست تخصیص اعتبار خاص برای درمان قربانیان اسیدپاشی و ارائه لایحه تشدید مجازات اسیدپاشی از اموری است که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۳ پیگیری کرده است.
شهیندخت مولاوردی در اینباره گفته بود که در همه جوامع زنان جزو نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی‌اند و از این منظر زنان آسیب دیده در جامعه ما نیز از اصلی ترین مخاطبان حرفه مددکاری هستند. مقوله مددکاری یکی از ضروری‌ترین مصادیق قابل پیگیری برای جوامع در حال گذار و تغییر است و مشکلات و مسایل عدیده و پیچیده‌ای که گریبانگیر افراد، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف در جوامع بزرگ و کوچک می‌شود، بسیاری از افراد را نیازمند دریافت حمایت از جانب سازمان‌های رسمی و غیررسمی می‌کند.
اسیدپاشی نتیجه فشارهای اجتماعی است
امان الله قرایی مقدم در واکنش به این حوادث به خبرنگار آنا گفت: اسید پاشی کار افرادی است که در همین وضعیت اجتماعی زاییده شده‌اند.
وی با اشاره به دلایل بروز اسیدپاشی در کشور گفت: امروزه باتوجه به وجود مشکلات اقتصادی، بیکاری،‌ تورم و همچنین عدم برخورد مقامات قضایی با عوامل اسیدپاشی در اصفهان و تهران مسلما افراد نسبت به این نوع خشنونت از جمله اسیدپاشی ترغیب و تشویق می‌شوند.
این آسیب شناس اجتماعی یادآور شد: از زمانی که موج اسیدپاشی در اصفهان صورت گرفت و متهم اسیدپاشی به دختران دستگیر نشد، پیش‌بینی می‌شد که این روش خشونت آمیز در کشور شیوع پیدا کند زیرا در مواردی که دختر به خواستگارش جواب رد داده بود فرد اسیدپاش مورد تخفیف و عفو و بخشش قرار گرفت و در نهایت هیچ اقدام بازدارند‌ه‌ای از سوی دولت اعمال نشد. بنابراین افراد خشن برای بروز خشونت و پرخاشگری خود از این روش استفاده می‌کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه فشار اقتصادی، رشد جمعیت و عدم در نظر گرفتن حق برای زنان و دختران در لرستان باعث بروز چنین رفتار خشنی می‌شود اما در شهرستان خوی آذربایجان غربی به دلیل تعصبات قومی و نژادی طلاق و جدایی را ننگ می‌دانند، بنابراین به این نوع پرخاشگری روی می‌آورند به طوری که فرد به خاطر فشارهای اجتماعی و اقتصادی در جامعه دچار نوعی جنون آنی و لحظه‌ای شده سپس این فشار ناشی از این مشکلات را در درون خانواده بروز می‌دهد.
قرایی مقدم اسیدپاشی را ناشی از فشارهای اجتماعی موجود در جامعه دانست و گفت: با توجه به اینکه جامعه ایران شاد نیست و فقر، تورم، گرانی و بیکاری در کشور بیداد می‌کند همچنین برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مناسبی نیز برای پر کردن اوقات فراغت جوانان نداریم بنابراین خشونت و پرخاشگری جایگزین شادی می شود، برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ها روی آنان تاثیر می‌گذارد.
خلاء قانونی در زمینه اسیدپاشی نداریم
همچنین نماینده کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا راه و روشی برای ممنوعیت فروش اسید و قانونمند شدن فروش این ماده خطرناک در جامعه برای پیشگیری از اسیدپاشی در کشور وجود دارد؟ گفت: «استفاده مجرمانه از اسید در کشور زیاد نیست و موارد نادری پیش می‌آید اما از نظر قانونی مجازات سنگینی می‌تواند داشته باشد هرچند که ما در این زمینه خلاء قانونی نداریم.»
الهیار ملکشاهی درباره اینکه برای پیشگیری از چنین حوادثی چه کارهایی می‌توان انجام داد، گفت: «وقتی کسی از نظر روانی مشکل داشته باشد، نمی‌توان از اقداماتش پیشگیری کرد.»
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «تاکنون با قوه قضاییه در رابطه با اصلاح قوانین مکاتباتی انجام داده بودیم که چنانچه خلاء قانونی در زمینه اسیدپاشی وجود داشته باشد به صورت لایحه اصلاحی در قوانین پیشنهاد دهیم اما به نظرم خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد.»
ملکشاهی ادامه داد: اگر کسی از اسیدپاشی به عنوان حربه‌ای برای رعب و وحشت مردم استفاده کند قاضی می‌تواند شدیدترین مجازات را برای وی در نظر بگیرد اما اگر به صورت عادی رخ دهد نیز مجازات و دیه و ارش دارد و قوانین در این زمینه نقصی ندارد.
برخوردهای حقوقی و قضایی با اسید پاشان ضعیف است
محمدعلی الستی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به آنا گفت: اسیدپاشی باید از مناظر مختلف مورد بررسی قرار گیرد، زیرا در بسیاری از مواقع اسیدپاشی در نتیجه عارضه‌های روانی است البته زمینه‌های اجتماعی بروز این حوادث را نمی‌توان نادیده گرفت به طوری که حتما در جامعه زمینه‌های اجتماعی وجود داشته که عارضه روانی می‌تواند به شکل اسیدپاشی بروز کند.
وی ادامه داد: اگر اسیدپاشی صرفا ناشی از عارضه روانی باشد پس چرا در همه کشورهای توسعه یافته با حجم انبوهی از بیماران روانی اسیدپاشی به این شکل در آن کشورها دیده نمی‌شود، بنابراین اسیدپاشی زمینه اجتماعی دارد.
این جامعه شناس یادآور شد: در کشور تابوهایی برای برخی از افراد وجود دارد یا حس مالکیت و احساس طلبکاری برخی نسبت به برخی دیگر وجود دارد. بنابراین با توجه به توقعاتی که زمینه‌های اجتماعی فراهم می‌آورد مردی که از دختر مورد علاقه‌اش جواب رد می‌شنود یا مردی که پس از طلاق نیز نسبت به همسر سابقش احساس حق ولایت دارد یا حس تعصبی که عمو و دایی نسبت به خواهر‌زاده و برادر‌زاده خود دارند نشات گرفته از انتظارات و توقعات برآورده نشده اجتماعی است.
الستی گفت: فردی که اقدام به اسیدپاشی می‌کند مسلما انسان سالمی محسوب نمی‌شود اما زمینه‌های اجتماعی نیز در بروز اسیدپاشی تاثیر گذار است البته مباحث فرهنگی در این پدیده‌ها موثر است.
وی با اشاره به ضعف برخوردهای حقوقی با اسید پاشان در کشور گفت: چارچوب‌های حقوقی می‌تواند در زمینه کاهش و کنترل بروز اسیدپاشی‌ها در کشور موثر واقع شود، رفتارهای حقوقی ما جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد اگر با قاطعیت با این آسیب‌های اجتماعی برخورد شود مطمئنا ما شاهد تکرار این موارد نخواهیم بود به طوری که اگر با یکی از این جنایتکارانی که اقدام به اسید پاشی می کند، مانند براندازان نظام برخورد شود خواهیم دید که بیماران روانی نیز عاقلانه رفتار خواهند کرد و دیگر مرتکب اسیدپاشی نخواهند شد.
اسیدپاشان با پرداخت دیه از مجازات شانه ‌خالی می‌کنند
سالار مرادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد آن هستیم افرادی که با اسید پاشی نظم عمومی و امنیت اجتماعی را بر هم می زنند با پرداخت دیه و استفاده از خلاهای موجود از مجازات های پیش بینی شده شانه خالی می کنند در حالی که باید در حوزه جنبه عمومی جرم به گونه ای عمل شود که با تشدید آن مجرمان کیفر سنگینی را به این دلیل تحمل کنند.