به گزارش پارس به نقل از خراسان گوگل با پروژه  جاه طلبانه " آرا"، تصميم دارد تحولي را در بخش سخت افزار تلفن‌هاي همراه رقم بزند. گوگل اولين گوشي هوشمند کاملا قابل شخصي سازي دنيا را تحت عنوان پروژه  آرا توليد مي کند. در اين حالت کاربر قادر خواهد بود مهم ترين بخش هاي گوشي را از نظر خود انتخاب کند و در صورت نياز، به جايگزين  کردن حالت موجود با ماژولي که بهترين سازگاري با نياز وي رادارد، بپردازد.در صورتي که برخورداري از يک دوربين رده بالا در گوشي براي شما اهميت ويژه اي دارد، مسلما به يک ماژول عالي و گران تر براي بخش دوربين دستگاه خود احتياج خواهيد داشت يا مي توانيد ماژول دوربين پرمصرف را خارج کنيد و يک ماژول باتري اضافي جاي آن قرار دهيد! همين مسئله درباره ديگر ماژول ها از جمله پردازنده/رم نيز قابل تعميم است و مي توان بر اساس شرايط به تغيير آن ها پرداخت. در واقع پروژه  آرا، بازي لگوي دنياي گوشي هاي هوشمند را در ذهن تداعي مي کند،با پروژه  آرا به معناي واقعي قادر به شخصي سازي گوشي و متناسب ساختن آن با نيازهاي ويژه  خود هستيد؛ آن هم بدون نياز به هيچ دردسر اضافي.

آيفون و دستگاه هاي اندرويدي اگرچه از ظرفيت و قابليت هاي بالايي برخوردار هستند، اما حقيقتا به صورت ويژه براي شما ساخته نشده اند در حالي که با يک گوشي ماژولار هرچه براي شما در درجه  بالايي از اولويت قرار داشته باشد ،مي تواند در اختيارتان قرار گيرد.به گزارشzoomit، اين مسئله از نظر اقتصادي نيز بسيار مقرون به صرفه است وهر سال تنها کافي است اجزاي گوشي را با ورود فناوري جديد ارتقا دهيد. در حال حاضر يک نسخه  اوليه از گوشي حاصل از پروژه  آرا عرضه مي شود که شامل ماژول پايه بوده و با قيمت 50 دلار ارائه مي شود. در صورتي که دارنده  دستگاه، احساس نياز کند، تمامي ماژول ها با قيمت هاي مختلف در اختيار وي قرار مي گيرد و مي توان از اين پايه  50 دلاري، دستگاهي با رده بالا با انواع ارتباطات و قابليت ها ايجاد کرد.گوشي هوشمند آرا از ماژول هاي بسياري تشکيل شده است که تمام آن ها توسط يک اسکلت فلزي به نام endos نگهداري مي شود. اين فريم کليه  ماژول ها و قطعات دستگاه را به هم پيوند مي دهد و داراي 2بخش اساسي اتصال در قسمت جلو و پشت است.

قسمت جلويي توسط ماژول صفحه نمايش اشغال مي شود در حالي که باقي فضاي جلو و نيز کل فضاي پنل پشتي به ماژول هاي ديگر اختصاص يافته است. خود endosها به تنهايي 15 دلار قيمت دارند!فريم دستگاه در3 اندازه  در دسترس است.اين قطعات مي توانند عملکردهاي کلي و عمومي گوشي هاي هوشمند نظير دوربين يا اسپيکر را فراهم کنند، اما ماژول هاي ديگري نيز وجود دارد که وظايف اختصاصي تري بر عهده دارند. اين ماژول ها به وسيله  آهنرباهاي خاص به بدنه  اصلي متصل و در جاي خود محکم مي شوند. ماژول هاي اين گوشي هوشمند از طريق فروشگاه اختصاصي گوگل و نيز از طريق فروشگاه هاي غيررسمي قابل خريداري خواهند بود.

امکان قرار دادن ماژول هاي غيررسمي نيز روي آرا با تغيير بخش تنظيمات ممکن خواهد بود. پروژه  آرا تا به امروز موفق شده 50 توسعه دهنده  ماژول را زير چتر خود بگيرد.پروژه  آرا بدون ترديد يک گام هيجان انگيز و انقلابي در صنعت گوشي هاي هوشمند خواهد بود.