به گزارش پارس به نقل از ایسنا در پی پخش گزارشی مبنی بر ترخیص بیمار با شرایط خاص قبل از بهبودی و اقدام نادرست بهزیستی در عدم انجام تکالیف خویش، وزارت بهداشت جهت تنویر افکار عمومی و حلوگیری از اقدامات شتاب زده و نادرست مشابه رسانه‌ای، توضیحاتی را ارائه کرده است.

 بنابر اعلام وب‌دا، وزارت بهداشت و مراکز درمانی تابعه بطور مشخص مسئولیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بیماران را در کلیه نقاط کشور و بطور شبانه روزی بر عهده دارند.

براساس مبانی قانونی وفرایندهای مصوب خدمات یاد شده از زمان مراجعه و پذیرش تا زمان بهبودی و ترخیص استمرار داشته و پس از ترخیص در صورت وجود و حضور همراهان بیمار تحویل آنها می‌گردد و در غیر این صورت و عدم وجود وابسته، اقوام و یا فردی که تقبل کفالت و یا حضانت فرد یاد شده باشد، براساس روال موجود فرد ترخیص یافته به مراجع حمایتی که بموجب قانون متولی نگهداری و مراقبت از افراد بی‌پناه، مهجور و یا بدون کفیل هستند تحویل می‌گردد.

دکتر عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این خصوص اظهار داشت: در بررسی صورت گرفته مشخص شد که بیمار مورد نظر از تاریخ 24 خرداد ماه با مشکلات متعددی در بیمارستان ضیاییان بستری بوده و در این مدت درمان لازم برای بیمار صورت گرفته و روز دوشنبه پس از اتمام روند درمان انجام نظافت و تدارک پوشاک لازم - که در تصاویر منعکس شده از بیمار هم مشخص است- و تدارک وسیله نقلیه با هزینه مددکاری بیمارستان از بیمارستان جهت عزیمت به منزل مرخص شده است.

زارع نژاد یادآور شد: همچنین در خصوص این بیمار با هماهنگی قبلی بیمار پس از طی مراحل ترخیص و بدون دریافت هرگونه وجهی از سوی مرکز درمانی ضیاییان به یکی از مراکز بهزیستی مراجعه کرده است. متاسفانه مرکز بهزیستی با شانه خالی کردن از وظیفه ذاتی خویش با صحنه سازی و استفاده از سوژه نخ نما و تصنعی و در هماهنگی با سوء استفاده از احساسات یک خبرنگار اقدام به تهیه گزارشی مبنی بر رهاسازی بیمار نموده است که با واقعیت فاصله دارد، لذا این وزارتخانه اعلام می‌دارد:

1- هم اکنون بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود تخت بستری مواجه بوده و با بهره برداری از تمامی ظرفیت موجود باز هم با صف طولانی بیماران در انتظار دریافت خدمت روبرو هستند. لذا اذعان خواهید داشت که نمی‌توان یک تخت درمانی را با توجه به مسئولیت سازمان های حمایتی همچنان در اختیار بیمار بهبود یافته قرار داد.

2- هیچ بیماری بدون بهبودی کامل و تا مرحله نهایی از مراکز درمانی ترخیص نمی‌شود.

3- مسئولیت نگهداری بیماران بهبود یافته پس از ترخیص بر عهده اقوام درجه یک، اطرافیان و یا ارگان‌های حمایتی است که از بودجه عمومی در جهت انجام این امور استفاده می‌نمایند.

4- با توجه به تکرار این موضوع، عدم تمکین سازمان بهزیستی نسبت به تکالیف خویش و تشویش اذهان عمومی، وزارت بهداشت این موضوع را از طریق مراجع حقوقی و قضایی در دستورکار قرار خواهد داد.