به گزارش پارس، بیل، خاک، ظرف‌های آب و پای پیاده. سال‌هاست این چند کلمه روایت مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها در شمال، غرب و مرکز کشور است؛ وقتی شعله‌های آتش به جان درختان جنگل گلستان می‌افتد یا شاخه‌های درختان زاگرسی را زغال می‌کند. در این سال‌ها این مردم محلی، بودند که در کنار محیط‌بانان و نیروهای حفاظت محیط‌زیست با پای پیاده و بیل بر روی دوش به مبارزه با آتش رفتند و تلاش کردند تا آتشی را که با هر وزش بادی گسترده‌تر می‌شود، خاموش کنند.


به گزارش شهروند، در این میان هر از چند گاهی هم بالگردهای امدادی هلال‌احمر به کمک‌شان می‌آمد و نیروها را به محل می‌رساند اما این کمک هم هیچ گاه نتوانست مهر داغ بی‌امکاناتی را از پیشانی جنگل‌های کشور پاک کند و اجازه ندهد آتش سوزی‌ها هر بار هکتارها جنگل را به خاکستر تبدیل کنند.

در این سال‌ها، مدیران ادارات محیط‌زیست استان‌ها همواره از نبود بالگرد که به بسکت حمل آب مجهز باشد و در مواقع آتش‌سوزی به اطفای حریق کمک کند، گله داشتند و از این‌که آتش باید با امکانات اولیه و نیروهای حفاظتی که تعدادشان بسیار کم است، مهار شود، ناراضی بودند. این نارضایتی‌ها و گله‌ها به استقرار بالگردهایی که در این مواقع امکان امدادرسانی را فراهم کند یا افزایش امکانات حفاظت از زیستگاه‌ها منجر نشد اما دیروز در پنجمین روز از هفته محیط‌زیست، مدیرکل دفتر مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست، اعلام کرد که از این پس نیروهای مسلح در زمان وقوع آتش در جنگل‌ها برای مهار حریق حضور می‌یابند.

علی تیموری با اشاره به توافقنامه‌ای که میان سازمان‌های حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مدیریت بحران و نیروهای مسلح، امضا شده است، گفت: «یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در ‌سال ٩٣ و ٩٤ بحث مدیریت بحران، پیش‌بینی، پیشگیری و در نهایت اطفای حریق در مناطق تحت پوشش است.»

او با بیان این‌که حدود ١١‌درصد از جنگل‌ها و مراتع کشور تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست قرار دارد، ادامه داد: «سازمان مدیریت زیست در ابتدای ‌سال جاری برای این میزان از مناطق تحت حفاظت دستور‌العمل و استراتژی مقابله با آتش‌سوزی تهیه کرده است. این دستورالعمل به تمام استان‌ها ابلاغ شد و در آن ٣ استان گلستان، مازندران و لرستان به‌عنوان پایلوت برای اجرای مانور اطفای حریق انتخاب شدند. تا کنون در دو استان گلستان و لرستان مانور اطفای حریق انجام شده و در هفته آینده نیز در استان مازندران مانور دیگری برگزار می‌شود.»

تیموری یادآوری کرد که «در ٢ تا ٣‌سال گذشته ١٨ تا ١٩ جنگل‌ در استان‌های کشور دچار حریق شدند که با توجه به اهمیت موضوع و ارزش جنگل‌ها می‌طلبد تمام دستگاه‌های بی‌ربط در حفاظت از آن همکاری کنند. برهمین اساس، ٢‌میلیارد و ٥٠٠‌میلیون تومان اعتبار برای ١٩ استان کشور با هدف اطفای حریق به سازمان محیط‌زیست اختصاص یافت.»

او ادامه داد: «درسازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت کشور صورتجلسه‌ای را تدوین کرد که براساس این صورتجلسه، ستاد کل نیروهای مسلح با استفاده از امکاناتی که در حوزه صنایع هوایی دارد، از ١٧ خرداد ٩٤، اقدام به اطفای حریق جنگل‌ها کند.»