به گزارش پارس به نقل از تسنیمرئیس سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به صدور ۵ هزار رأی برای تاکسیران‌های متخلف،‌ گفت: بر اساس آیین نامه انظباطی هر امتیاز منفی برای تاکسیران‌ها ۱۰ هزار تومان است و در صورت افزایش امتیازهای منفی به ۱۴۰ مورد فک پلاک صورت می‌گیرد.

میثم مظفر درباره افزایش خودسرانه نرخ کرایه‌های تاکسی با تک نرخی شدن بنزین، با اشاره به اینکه این کار را غیر قانونی می‌دانیم، اظهار داشت: نرخ کرایه‌های تاکسی در سایت سازمان قید شده ضمن اینکه هر تاکسی برچسبی دارد که صرفاً افزایش 20 درصدی که در آغاز سال بر اساس تأیید شورای شهر و فرمانداری صورت گرفته ملاک عمل است.
وی ادامه داد: اگر راننده تاکسی تخطی از نرخ دارد شهروندان می‌توانند با سامانه 1888 تماس بگیرند، شماره پلاک آن را اعلام کنند تا در هئیت انظباطی برای آن رأی صادر شود. بر این اساس در سال گذاشته بیش از 5 هزار رأی برای تاکسیران‌های متخلف صادر شد.
مظفر در پسخ به این پرسش که سامانه نظارتی سیما تاکسی چه نقشی در ثبت تخلفات دارد،‌ گفت: بستر اصلی ارتباطی سازمان تاکسیرانی با شهروندان سامانه 1888 است و بستر مجزای دیگری وجود ندارد ضمن اینکه به آن نیازی هم نیست از طریق سامانه 1888 تخلفات کاملا به ما منتقل می‌شود اما «هند هِلدها»یی در اختیار واحدهای کنترل گشت‌ها در اتصال با سامانه سیما تاکسی وجود دارد که تخلفات میدانی تاکسیران‌ها را ثبت می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مسئله اصلی بحث سوخت است که از دولت تقاضا داریم در این باره تجدید نظر کند زیرا بین مسافربر شخصی و تاکسی باید تفاوتی وجود داشته باشد.
رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به اینکه شما به گونه‌ای سخن می‌گویید که گویی آب از آب تکان نخورده و افزایش نرخ خودسرانه‌ای در کار نیست در حالی که اوضاع نابه‌سامان است و می‌گویید مردم تخلفات را از طریق 1888 اعلام کنند اما این اتفاق نمی‌افتد،‌ گفت: پس 5 هزار رأیی که صادر شده چه بوده است؟ شما غیر از این بستر قانونی چه توقعی دارید؟ شما از آرای ما مطلع نیستید؟
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 5 هزار رأی برای تاکسیران‌ها صادر شده است،‌ تصریح کرد: مردم نرخ کرایه‌ها را باید روی شیشه ببینند و خارج از آن بهایی نپردازند، نصب برچسب روی شیشه تاکسی‌‌ها بزرگترین امکانی است که سازمان تاکسیرانی ایجاد کرده است شهروندان همانطور که در یک سوپر مارکت قیمت درج شده روی اجناس را می‌پردازند باید بر اساس نرخ درج شده روی شیشیه تاکسی‌ها کرایه ‌را پرداخت کنند.
مظفر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخورد با تاکسیران‌های متخلف به چه صورت بوده که بازدارندگی نداشته است،‌ اظهار داشت: بسیاری از تاکسیران‌ها از تاکسی گردشی یا تلفنی به تاکسی خطی تبدیل شدند تا نرخ معین داشته باشند. بسیاری از تاکسیران‌ها جریمه نقدی شدند؛ بر اساس آیین نامه انظباطی هر امتیاز منفی 10 هزار تومان است و علاوه بر بازگرداندن وجه اضافه به مسافر که شامل چند هزار مورد بوده است، تخلفات مختلف امتیازهای منفی مختلفی دارند.
وی خاطرنشان کرد: تخطی از نرخ 2 امتیاز منفی یعنی 20 هزار تومان است. اگر نمرات منفی از یک حد بیشتر شود فک پلاک صورت می‌‌گیرد و خودروی فرد از ناوگان تاکسیرانی خارج می‌شود. بر این اساس پرونده هر تاکسیران با 15 امتیاز منفی به هیئت انظباطی ارجاع و در صورت افزایش آن به 140 امتیاز منفی فک پلاک انجام می‌شود.
رئیس سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند مورد فک پلاک صورت گرفته است،‌ گفت: در مدت 6 ماهی که شورای شهر آیین نامه جدید را مصوب کرده بیش از چند صد تاکسیران فک پلاک شده‌اند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بعد از تک نرخی شدن بنزین هیچ مسیری نبوده که کرایه‌اش از 200 تا 500 تومان افزایش نیافته باشد،‌خاطرنشان کرد: حرف ما با مردم این است، همانطور که هنگام خرید یک کالا به قیمت آن نیز توجه می‌کنند،‌ هنگام استفاده از تاکسی نیز برچسب را ببینند و خارج از آن قیمت نپردازند.
مظفر در پاسخ به اینکه در تاکسی‌های گردشی نرخ 440 تومان با 500 متر مسافت آزاد درج شده اما کرایه بین 700 تا 1000 تومان است و با آنچه مصوب شده تفاوت بسیاری دارد،‌ گفت: راهکار حل این مشکل اعلام گزارش به سامانه 1888 است.