در سال‌های 84 تا 90 مشهد شاهد سرقت‌های مسلحانه در طلافروشی‌های سطح شهر بود که در موارد متعدد سارقان با گروگانگیری و استفاده از سلاح‌های گرم و کمربندهای انفجاری ضمن برهم زدن امنیت جامعه و ایجاد رعب وحشت، اهداف خود را پیش برده تا آنجا که در یک فقره از این سرقت‌ها مرتکب به قتل مالک طلافروشی به وسیله اسلحه شکاری در خیابان گاز مشهد شدند.

نیروی انتظامی با به کارگیری همه توان خود در تمامی ابعاد در سال 90 موفق به شناسایی و دستگیری این باند سرقت‌های مسلحانه که از هیچ کاری نظیر گروگانگیری و تجاوز به عنف خودرو و تیراندازی با سلاح گرم دریغ نکرده، شدند و در نهایت امروز ششم خرداد ماه سال 94 در خیابان گاز مشهد مجرمان این پرونده با نام‌های (س.ک)، (ر.م) و (ه.ح) محارب شناخته شده و حکم اعدام آنان در ملاعام اجرا شد.

*سارقان مسلح طلافروشی‌ها، محارب شناخته شدند/ مجازات در ملاعام؛ عبرت برای سایرین

غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد با تاکید بر اینکه جرائم معدومان این پرونده در زمره خشن‌ترین جرائم شامل سرقت مسلحانه، آدم ربایی و قتل بوده که هم مشمول جرائم خشن و هم مخل امنیت جامعه می‌شود، گفت: مجرمان این پرونده طبق رای دادگاه محارب شناخته شدند و باید در ملاعام حکم اجرا می‌شد و لذا ما مقدمات را فراهم کرده و عوامل اجرایی از پلیس و دادسرا نیز اقدام به فراهم‌سازی اجرای حکم کردند و در نهایت امروز شاهد اعدام و مجازات علنی این سه نفر که به حکم دادگاه محارب شناخته شدند، بودیم.

وی افزود: با توجه به اینکه این جرائم در چند سال گذشته اتفاق افتاد، مردم این توقع را از پلیس و دستگاه قضایی دارند که فردی که امنیت و جان مردم را هدف می‌گیرد باید در ملا عام مجازات شود تا اجرای علنی حکم آینه عبرت سایرین باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: طبیعتا به دلیل کثرت جرائم این پرونده، بررسی و پیگیری آن یک فرآیند طولانی را به همراه داشته و آنچه مردم از ما توقع داشته و وظیفه ماست این بوده که حکم با قاطعیت اجرا شود.

*تشریح پرونده باند سارقان مسلح طلافروشی‌های مشهد

حجت نیکمرام، فرمانده انتظامی مشهد نیز در تشریح حکم صادره برای سارقان مسلح طلافروشی‌های مشهد اظهار کرد: افرادی که امروز به دار مجازات آویخته شدند سه نفری هستند که در طول سال‌های 84 تا 90 مرتکب به سرقت‌های مسلحانه متعددی در مورد طلافروشی‌ها شدند، آدم ربایی، گروگانگیری، سرقت‌های مسلحانه و در نهایت قتل و همچنین سرقت‌های به عنف خودرو را نیز این افراد در کارنامه کیفری خود دارند.


*از تهدید فرزند خردسال مالک طلافروش با کمربند انفجاری تا قتل عمد و گروگانگیری

وی ادامه داد: در سال 90 با تلاش پلیس این افراد که در قالب یک باند سرقت می‌کردند دستگیر و با توجه به اینکه تعداد اتهامات بسیار و متعدد بود، بررسی و پیگیری پرونده زمان‌بر بوده اما در نهایت هم امروز به حکم محاربه محکوم به اعدام در ملاعام شدند و امروز این حکم در مرکز تائید و شاهد اعدام آنها بودیم.

فرمانده انتظامی مشهد یادآور شد: این افراد در قالب یک باند فعالیت خود را از سال 84 آغاز و با سرقت به عنف یک خودرو از خانمی که در حال خروج از منزل بود و هم وی و هم فرزند خردسال را از خودرو بیرون کرده و سرقت‌های خود را به وسیله همان خودرو آغاز کردند.

نیکمرام گفت: در نهایت هم در یکی از طلافروشی‌ها که در همین مکان اعدام یعنی خیابان مسلم گاز بوده اقدام به سرقت مسلحانه کرده و مالک طلافروشی را با اسلحه شکاری مورد هدف قرار داده و متاسفانه وی فوت شد و خواسته اولیا دم هم همین بود که در همان محل طلافروشی و ارتکاب به قتل مجازات شوند.

وی تصریح کرد: در یک یا دو فقره دیگر این افراد چند طلافروشی را با استفاده از گروگانگیری ربودند و با استفاده از جلیقه‌ها و کمربندهای انفجاری که به بدن آنها بستند آنها را مجبور کردند که به طلافروشی مراجعه و طلاها را در اختیار سارقان قرار دهد، همچنین در یک فقره دیگر مالک طلافروشی را از ناحیه شکم و پا مورد اصابت گلوله قرار دادند و در نهایت هم دستگیر و در چنگال عدالت گرفتار شدند.


فرمانده انتظامی مشهد یادآور شد: باید به این نکته اشاره شود که تمام توان پلیسی در آن زمان متوجه به پیگیری این پرونده شد و طی یک عملیات هماهنگ میان بخش‌های پیشگیری و تخصصی به وی‍‍ژه آگاهی  و یگان‌های عملیاتی مجموعه فرماندهی انتظامی مشهد انجام و منجر به شناسایی و دستگیری این افراد شد.

*از قرائت حکم صادره از دیوان عالی کشور تا قدردانی مردم با شعار «نیروی انتظامی تشکر، تشکر»

گفتنی است پیش از اعدام این باند سرقت‌های طلافروشی‌های مشهد، حکم آنان قرائت شد که به شرح ذیل است:

طبق این حکم تعدادی از مجرمان خطرناک به نام‌های (س.ک)، (ر.م) و (ه.ح) و در عمل به آیات شریفه قرآن کریم و احکام نورانی اسلام و عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه در برخورد جدی و قاطع با محاربین و مفسدین و برهم زنندگان امنیت مردم و نظر به اینکه محکومان فوق الذکر در ارتکاب اعمال مجرمانه خود که عبارت‌اند از مشارکت در سرقت‌های مسلحانه متعدد، مشارکت در آدم ربایی‌های متعدد، مشارکت در تخریب عمدی اموال مردم، نگهداری سلاح و مهمات و غیره و در طی انجام سرقت‌های مسلحانه سطح شهر و در طی تیراندازی با سلاح گرم سبب ورود صدمات و جراحات جدی به شهروندان شده، برای مثال در یکی از سرقت‌های مسلحانه وقتی با مقاومت صاحب مغازه روبرو می‌شوند مبادرت به تیراندازی و مجروحیت وی از ناحیه پا کرده و در ادامه به این بسنده نکرده و برای رسیدن به هدف خود مجددا وی را از ناحیه شکم مجروح می‌سازند.

 و در مورد دیگری پس از تعقیب صاحب طلافروشی، منزل وی را شناسایی و در فرصت مناسب وارد منزل وی شده و اقدام به گروگانگیری همسر و فرزند خردسال وی کرده و ضمن جمع‌آوری اشیا قیمتی شب را تا صبح در منزل صاحب طلافروشی مانده و صبح با بستن کمربند انفجاری به صاحب منزل و فرزند خردسالش وی را مجبور به مراجعه به مغازه کرده و تمامی طلاهای موجود در طلافروشی را سرقت می‌کنند.

در مورد دیگری از سرقت‌های مسلحانه صورت گرفته و در محل حاضر که برای دومین سال متوالی انجام شده اقدام به قتل (مرحوم محمد سنایی) کرده‌اند، لذا در راستای اجابت خواسته به حق بزه دیدگان و همشهریان محترم که از دستگاه قضائی تقاضای اجرای علنی اعدام مشارالیه را داشتند در یوم جاری در محل قتل مرحوم محمد سنایی دادنامه صادره از شعبه هشتم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد که طی آن آقایان (س.ک)، (ر.م) و (ه.ح) به اتهام محاربه از طریق انجام سرقت‌های مسلحانه متعدد منجر به قتل که سبب ناامنی در محیط و سبب سلب امنیت عمومی و ایجاد رعب و وحشت میان مردم شده مطابق با قانون مجازات  اسلامی مصوب سال 70 به اعدام محکوم شده و حکم صادره توسط شعبه 42 دیوان عالی کشور مورد تائید و این حکم به اجرا گذاشته می‌شود.

لازم به یادآوری است که پس از اعدام سارقان مسلح طلافروشی‌های مشهد که با حکم محاربه اعدام شدند جمعیت کثیر حاضر در محل با شعار «نیروی انتظامی تشکر، تشکر» از این اقدام که در راستای برقراری هر چه بیشتر امنیت جامعه بوده قدردانی کردند.