به گزارش پارس به نقل از فارس شهید حسن جمالی در تیرماه 1344 در روستای خیاری از توابع اهرم استان بوشهر متولد شد.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در روستای محل تولد به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به مرکز شهرستان یعنی شهر اهرم رفت.

شهید جمالی، در کنار تحصیل، کار نیز می‌کرد و با تلاش و کوشش موفق به کسب مدرک دیپلم شد.

وی پس از این دوره در سال 53 به خدمت سربازی رفت و در همین زمان با شخصیت امام(ره) و وقایع سیاسی آشنا شد؛ او هم در محل زندگی و هم در فعالترین مراکز مخالفت با رژیم در شهر یعنی در مسجد جامع و مراکز دیگر مشغول به فعالیت بود و در جریان مبارزات ضد رژیم یکی دو بار بازداشت شد.

شهید جمالی با وجود فشار اقتصادی و اعلام نیاز بسیاری از ادارات رژیم شاهنشاهی هرگز از آرمان‌های بلند خود دست نکشید و در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت آموزش و پرورش درآمد.

وی با شروع جنگ تحمیلی به جبهه اعزام شد و یک سال در جبهه بود و در تابستان 61 برای آخرین بار، آخرین وداع را زمزمه کرد و در تاریخ هفتم مرداد 61 به شهادت رسید.

وصیت‌نامه شهید

درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی،‌ درود بر شهیدان و امت شهید پرور ایران و درود بر رزمندگان اسلام که ایثارگرانه پیام خون شهیدانمان را در جبهه خوزستان بر صفحه تاریخ کشورمان به شرق و غرب عالم نوید می‌دهند.

برادران و خواهران مسلمان، چون با الهام از آیه شریفه و حدیث علوی و همچنین شعار معلم شهید و شاهدم امام حسین(ع) و جمله خدا گونه امام عزیز با توجه به موقعیت حاضر آرامشی نداشتم، بر آن شدم تا به هر قیمتی شده است برای بازگرداندن آرامش خود چاره‌ای بیندیشم که در رابطه‌ای عاشقانه با عنایت خاص ولی‌عصر(عج) عازم جبهه نبرد علیه باطل شدم تا شاید ندای هل من ناصرا ینصرنی حسینیان زمانم لبیک گویان افتخار بورزم.

در اینجا باید از همه طلب بخشش کنم و از همه تقاضا دارم برای من از خدا استغفار کنند. خدایا با کوله باری گناه پیش تو پناه می‌آورم! به حق خون شهیدان عزیز،‌ مرا بیامرز، مرا موفق بدار و رحمت بی‌کرانت را از من مگیر. شهید خون می‌ریزد تا اسلام عملی گردد، بر این شهید باید گریه شوق کرد. طوری باید برای شهید دل بسوزانیم که تنها سوزاننده تمایلات نفسانی،‌ هواها، انحرافات و تمام اعمال شما در جهت منفی باشد و نه تنها شعار باشد و آن هم فقط تا روز هفت.

شما ای حسینیان زمان و ای منادیان راه رسول الله، همه و همه واقفید، در این برهه تاریخ بر همه شما لازم است تا خون شهیدان پایمال نگردد و انقلاب به پیروزی کامل برسد.

استقبال و حضور شما در نهادهای انقلابی می‌تواند گره‌گشای مشکلات انقلاب باشد. نگهداری این ارگان‌ها باید به دست افراد متعهد باشد. بدون تردید توطئه‌های پیچیده که در طول انقلاب توسط این امت و سپاه عزیز در نطفه خفه می‌شود، گواهی آشکار بر خدایی بودن این انقلاب است.

اما تو ای پدر و مادر بزرگوارم، از اینکه فرزند خوبی برایتان نبودم مرا ببخشید؛ آنچه برای شما جاوید است، زندگی آخرت است؛ آیا دوست ندارید در زندگی آخرت سربلند باشید؟ نباید نگران باشید.

پدرجان، شما ابراهیم‌وار ایمانت را مطابق کاردی که بر گلوی فرزندش می‌کشید، او را به قربانگاه ببرید و با سلاح ایمان، خالصانه گردن او را ببر.

مادرم خدیجه وار زنی باش که همسرت از دامان تو به معراج رود. خواهر و همسرم زینب گونه پیام رسان خون شهدا باشید و از پوشش حجاب غفلت نورزید.