پايگاه خبري تحليلي «پارس»- زهرا چيذري- سراب باربي شدن با تغيير نگاه و تعريف جامعه از زيبايي به سمت و سويي كشيده شده كه بسياري از زنان و دختران جوان را با وجود هشدارهاي فراوان در دام اعتياد شيشه‌اي مي‌اندازد. 
اگر روند رشد مصرف مواد مخدر را در جامعه مورد بررسي قرار دهيم، به گواهي آمار مي‌توان شتاب بيشتر مصرف مواد مخدر، سيگار و قليان را در ميان بانوان شاهد بود. بر اين اساس به گفته رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت شيوع مصرف مواد دخاني در سال 82 و در بين پسران 16 درصد و در سال 86، 5.31 درصد شده است اما در دختران از 7.8 درصد به 20 درصد رسيده است كه نشان مي‌دهد اين روند در دختران شتاب بيشتري داشته اشت. همچنين رشد مصرف سيگار در پسران از 3 به 5 و در دختران از يك به 9 درصد افزايش يافته است. پشت پرده رشد بي‌رويه مصرف دخانيات و مواد مخدر در ميان زنان و دختران در بخشي به شكستن قبح استفاده از اين مواد و به ويژه قليان مرتبط است اما اصلي‌ترين دليل عبور زنان و دختران ايراني از خط قرمز مصرف مواد مخدر و دخانيات را مي‌توان در يك سراب جست‌وجو كرد؛‌سراب باربي شدن. 

  زنان در كانون مثلث مرگ 
اصل ماجرا در كانون يك مثلث مرگ شكل مي‌گيرد؛ مثلثي مهيب‌تر از برمودا كه يك ضلعش آرايشگاه‌هاي زنانه، ‌ضلع ديگرش باشگاه‌هاي بدنسازي و ضلع آخرش كه يك جورهايي توانسته به خانه‌هاي مردم راه پيدا كند، ‌ماهواره است. در مركز اين مثلث مرگ‌آور زنان و دختران جوان به آسيب خود زشت‌انگاري مبتلا مي‌شوند و تصور مي‌كنند بايد باربي باشند تا زيبا و جذاب به نظر برسند. اينجاست كه در برابر وسوسه مصرف داروهاي لاغري و رسيدن به اندامي ايده‌آل در كوتاه‌ترين زمان، ‌اختيار از كف مي‌دهند و تسليم داروهايي مي‌شوند كه در تركيب اغلب‌شان مواد محرك آنفيتأمين و متانفيتأمين يعني همان ماده مؤثر شيشه وجود دارد. دكتر حسن فلاح‌پور، متخصص اعصاب و روان با هشدار درباره اينكه در حال حاضر نوع مصرف مواد در جوامع تغيير كرده و بيشتر به سمت مصرف مواد محرك و روانگردان پيش مي‌رود، مي‌افزايد: مصرف مواد مخدر و محرك در كشور و به‌ويژه شهرهاي بزرگ افزايش‌ يافته است كه اين مهم زنان جامعه را بيشتر تهديد مي‌كند، چراكه در برخي آرايشگاه‌ها و مراكزي كه زنان رفت‌وآمد دارند، اين مواد تحت عنوان داروي لاغري در بين آنها توزيع مي‌شود و مورد مصرف قرار مي‌گيرد كه عواقب جبران‌ناپذيري را به دنبال دارد. 

  عطارها هم وارد اين بازي شده‌اند
در قوطي‌هاي عطارها هم انگار همه چيز پيدا مي‌شود به خصوص داروهاي مربوط به چاقي و لاغري كه سود خوبي را هم به جيب افراد سودجو سرازير مي‌كند. به همين خاطر كافي است از جلوي در يك عطاري عبور كنيدتا روي شيشه اين مغازه‌ها با تبليغ انواع داروها مواجه شويد اما از آنجايي كه بازار چاقي و لاغري نسبت به ساير بازارها رونق بيشتري دارد، تبليغات اين داروها با خط درشت‌تري روي شيشه مغازه جلب توجه مي‌كند. اين در حالي است كه داروهاي گياهي اين عطاران نيز قابل اعتماد نيست. فلاح‌پور در اين‌باره مي‌گويد: در برخي عطاري‌ها يكسري داروهاي غيرمجاز با هم تركيب‌شده و آنها را به‌عنوان داروي گياهي در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهند كه منجر به مشكلات و مسائل مختلفي نظير اعتياد به مواد محرك مي‌شود كه علائم بسيار شديد و خطرناكي را به دنبال دارند. به گفته اين پزشك داروهاي چاقي و لاغري عطاران گاهي مي‌تواند به خونريزي‌هاي شديد مغزي، ايجاد توهم و هذيان و اختلالات شديد رواني منجر شود. 

  نخستين تجربه اعتياد در 3 هزار كارتن‌خواب زن 
اين پزشك متخصص با بيان اينكه در حال حاضر ترياك رتبه اول مصرف را در بين مردان و زنان كشور داراست، تصريح مي‌كند: اين امر زنگ خطري براي ما به شمار مي‌رود، هرچند كه امروزه شاهد اين هستيم كه مصرف‌كنندگان بيشتر به سمت مواد محرك و روانگردان سوق پيداكرده‌اند. از سوي ديگر آمار از حضور 3 هزار كارتن‌خواب زن در كلانشهر تهران حكايت دارد؛ زناني كه تقريباً همگي معتادند و بعيد نيست، بعضي از آنها به اميد داشتن اندامي زيباتر براي نخستين بار مواد محرك را تجربه كرده باشند.