پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دو شبكه جديد به جمع شبكه هاي تلويزيوني اضافه خواهد شد و دو شبكه قديمي نيز با كاركرد جديد در عرصه رسانه اي كشور حضور خواهند يافت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در حالي كه از جمله سياست هاي راهبردي دوره مديريت جديد صدا و سيما كاهش شبكه هاي تلويزيوني است اما همچنان اخبار مختلفي از ايجاد شبكه هاي جديد در ابتداي كار، شنيده مي شود.

قرار است شبكه اي كه فعلا به عنوان شبكه پنج يا تهران شناخته مي شود تبديل به «شبكه اقتصاد» شود و «شبكه بازار» نيز در زير مجموعه مديريت شبكه اقتصاد قرار گيرد. به گزارش پارس،شبکه بازار تنها شبکه تلویزیونی بود که زیر نظر معاونت مالی و اداری صداوسیما اداره می‌شد اما با تغییر ساختار رسانه ملی این شبکه به معاونت سیما انتقال یافت و به عنوان کانال تلویزیونی در زیرمجموعه تلویزیونی جديد اقتصاد قرار گرفت.

شبکه پنج و کانال بازار با مدیریت ساختاری یکپارچه نقش رسانه مکمل را در برنامه‌های اختصاصی تلویزیون ایفا خواهند کرد.

با تبديل شبكه پنج به شبكه اقتصاد، قرار است يك شبكه جديد با عنوان «شبكه تهران» به شبكه هاي استاني اضافه شود. شهرداري تهران در توليد برنامه هاي اين شبكه جديدالتاسيس مشاركت خواهد داشت.

راه اندازي شبكه جديد تهران هزينه اي بالغ بر 100 ميليارد تومان دارد كه شهرداري تهران اعلام كرده آمادگي دارد تمام هزينه ها را پرداخت و مديريت شبكه را در اختيار داشته باشد ولي به دليل وضعيت ناكارامد رسانه اي، فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران، سازمان صداو سيما، مديريت شهرداري تهران را نپذيرفته است.

بر اين اساس، تعيين مدير شبكه جديد تهران، سياستگزاري و پخش آن در اختيار رسانه ملي خواهد بود.

در عين حال شهرداري تهران در مشاركت در توليد برنامه هاي تلويزيوني كه نيازمند بودجه اي هنگفت است بايستي مصوبه شوراي شهر تهران را داشته باشد.

اگر شوراي شهر مشاركت شهرداري تهران در توليد برنامه هاي اين شبكه جديد را بپذيرد قرار است با استانداري تهران نيز رايزني هايي براي مشاركت در اين شبكه به عمل آيد.

همچنين در زير مجموعه معاونت برون مرزي(و نه معاونت سيما)، شبكه جديد انگليسي زبان راه اندازي خواهد شد.

اين شبكه در مورد سبك زندگي(Life Style) است و مخاطب آن غيرمسلمانان هستند.

در عين حال قرار است «شبكه شما» كاركردي جديد خواهد يافت.

شبکه شما با اتکا به تولیدات برنامه ‌ای سیمای مراکز استانها از طریق تأمین و تولید برنامه، یکپارچگی اقوام و اقشار مختلف کشور را در عین گوناگونی نمایش می‌ دهد و عموم مردم مخاطبان آن خواهند بود. این شبکه از 8 مرداد ماه ۱۳۹۰ آغاز به كار كرد.

بر اين اساس بر اساس يك پيشنهاد فوري، قرار است «شبکه شما» به «شبکه کشاورزی» تبدیل شود.

با وجود ايده هاي نو و جذاب مديريت جديد صدا و سيما بررسي هاي يك مركز سنجش افكار عمومي نشان مي دهد كه در دوره جديد معاون سيما، شبکه های سیما افت مخاطب داشته است. برخی سریال های پر مخاطب مثل میکائیل نيز در دوره مديريت گذشته آماده شده بود. برخي سريال هايي كه در دوره معاونت قبلي، مجوز پخش نداشت معاونت فعلي به دليل عدم توليد دستور شخش آن را صادر كرده است(مانند شمعدوني) كه مورد انتقاد جدي اقشار مختلف اجتماعي مخصوصا اقشار متدين قرار گرفته است.