به گزارش پارس به نقل از تسنیممحمدرضا کارگر با بیان "ما اولین مردمی بودیم که توانستیم سد و راه ایجاد کنیم"،  اظهار داشت: ایرانیان اولین مردمی بودند که تراش فلزات را شروع کردند به‌طوری‌ که در هزاره سوم پیش از میلاد سنگ‌های با ارزش را از باختر دور می‌خریدند؛ در شهداد تراش می‌دادند و آن را به بین‌النهرین و سرزمین‌های دیگر می‌فروختند.

وی با بیان "در حال حاضر هند از تراش فلزات گرانبها سالانه 20 میلیارد دلار درآمد دارد، ولی ما هیچ درآمدی نداریم"، تصریح کرد:‌ جای سؤال است که ما اگر این موارد را بگوییم امید ایجاد می‌کند؛ چرا که اگر جامعه‌ای توانسته است در سه هزار سال پیش تراش فلزات را برای اولین بار انجام دهد و یک سنگِ کوه را به اثر تجاری تبدیل کند الآن هم می‌تواند این کار را  انجام دهد.

مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه  آیا اگر در هنرفلزکاری در 7 هزار سال پیش این کار را کرده است الان نمی‌توان انجام دهد خاطرنشان کرد: ما چقدر در ایجاد انگیزه و امید در جامعه تلاش کردیم و چقدر جامعه را به تاریخ و خاک و سرزمین خودش علاقمند کردیم.

کارگر یادآور شد: موزه‌ها می‌توانند این زیبایی‌ها و امید را به جامعه تزریق کنند و باید طی برنامه جامعی این کار را انجام دهیم.