به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاين شهردار تهران در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز بیشتر از هر زمان دیگری باید به فکر نیاز های شهر تهران باشیمدر . تهران نه شهر بازی مناسب وجود دارد نه هتل و ما نیازمند طرح های حمایتی برای ترغیب سرمایه گزاران برای ورود به این بخش هستیم.
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد باقر قالیباف در یکصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورا در مقام پاسخ به ابهامات مطرح شده مربوط به پروژه هتل اسپیناس 2 بر آمد و به سوالات ابوالفضل قناعتی پاسخ داد.

شهردار تهران گفت: قبل از اینکه بخواهم به سوالات مطرح شده پاسخ دهم لازم می دانم این نکته را یاد آوری کنم که من متعجبم از این که وقتی بحث تذکر ، سوال یا استیضاح پیش می آید این قدر حساسیت ایجاد می شود. اجرای قانون چه حساسیتی دارد!

وی ادامه داد: اگر عضو شورا به وظیفه قانونی خود که همانا سوال کردن یا استیضاح کردن است بپردازد چه جایی برای سیاسی کاری باقی می ماند!این حق مسلم اعضای شورا است و به طور حتم وظیفه من هم این است که چه این سوال را وارد بدانم یا نه باید به آن پاسخ دهم.

شهردار تهران گفت: اصلاح امورات و جلوگیری از سرکشی ها و پا گذاشتن روی قانون از همین جا شکل می گیرد چرا که اگر کسی بخواهد بدون توجه به قانون کاری انجام دهد دیگر چه نیازی به انقلاب کردن ما بود.

وی افزود: اما من خواهشم این است که این سوال پرسیدن ها در جهت رسیدن ما به اهداف مقدسمان باشد نه آنکه ما را از کار اصلی خود که خدمت گزاری به مردم است باز بدارد.

قالیباف خطاب به اعضای شورا گفت: دوستان همانطور که می دانید شهر تهران با یک چالش اصلی مواجه است که همان آلودگی هوا است و همه موضوعات از قبیل حمل و نقل و ترافیک حول این محور می چرخد که البته ما ماموریت های ویژه ای برای حل این معضل در برنامه های دراز مدت شهرداری تعریف کرده ایم.

شهردار تهران سپس اظهار داشت: اگر نیک بنگریم و در وضعیت شهر دقیق شویم متوجه دو عیب و نقص بزرگ دیگر خواهیم شد؛نخست عدم وجود شهر بازی و دوم عدم وجود هتل های با کیفیت.

وی ادامه داد: شما ببنید آیا امروز در شهری که 12 میلیون جمعیت ساکن و غیر ساکن دارد ما یک شهر بازی استاندارد داریم، کما اینکه شهر بازی های ما در حد یک شهر 500 هزار نفره هم نیست.

قالیباف همچنین به موضوع هتل سازی اشاره کرد و گفت: شما ببینید ما قبل از انقلاب چه هتل هایی ساختیم و بعد از انقلاب چه هتل هایی که به جرات می توان گفت جز هتل اسپیناس واقع در بلوار کشاورز هتل دیگری نداریم.

شهردار تهران ادامه داد: در این راستا در همین شورای اسلامی شهر تهران در جلسه 23 مصوبه ای داریم مبنی بر رسیدگی به شهر بازی ها و نیز ساخت هتل ها که تصمیمات بسیاری به ما ابلاغ شد.

قالیباف سپس اظهار داشت: در موضوع ساخت هتل خود شورا مصوبه دارد که تراکم از 120 درصد به 200 درصد افزایش یابد و یا اینکه عوارض هتل را به صورت عوارض صنعتی ببینیم به بیانی رایگان و یا اینکه دولت خود برای ساخت هتل وام 4 درصد می پردازد و زمین به صورت اجاره به شرط تملیک از دم قسط در اختیار سرمایه گزار قرار گیرد ، این ها همه نشان گر آن است که هتل سازی برای ما دارای اهمیت است و این صنعت نیاز مند حمایت. در این شرایطی آن روزها را از یاد نبریم که برای میزبانی از سران کشورهای غیر متعهدها هتل در خور شانی برای پذیرایی از آنان نداشتیم.

وی افزود: گردشگری بخش مهمی است که باید به آن توجه شود و ساخت هتل یکی از زیر بناهای رونق گردشگری محسوب می شود که در طرح جامع گردشگری دو بار به آن اشاره شده است.

قالبیاف در ادامه به موضوع هتل اسپیناس 2 اشاره کرد و گفت: در کمیسیون ماده 5 تنها جایی که ما هیچ محدودیتی برای آن قائل نیستیم ساخت هتل می باشد پس اگر در هتل اسپیناس سه بار مجوز کمیسیون صادر شده به این خاطر است که متولی هر چقدر بخواهد بسازد ما مخالفتی نداریم. در همین کمیسیون ماده 5 بیش از 35 مورد برای هتل سازی مجوز صادر شده است اما در عمل هیچ کس حاضر به ساخت نشد و این مجموعه هتل اسپیناس تنها مجموعه ای است که مرد و مردانه ایستاده و هتل ساخته تا آبرویی برای شهر باشد.

شهردار تهران گفت: من وقتی میزبان یکی از شهرداران شهر های خاور میانه در یکی از هتل های تهران بودم واقعا شرمنده شدم اما وقتی میزبان اجلاس نشست کشور های آسیایی در هتل اسپیناس بلوار کشاورز بودم افتخار کردم.

قالیباف در ادامه خطاب به قناعتی گفت: اما بحثی که برادر ما آقای قناعتی مطرح کردند ، تنها تخلفی که در سوالات ایشان مطرح شده بود اضافه بنا بود و من به این سوال پاسخ می دهم.

شهردار تهران اظهار داشت: این هتل با احتساب مجوز کمیسیون در 68 هزار و 648 متر فضا بار گزاری داشته که قریب به 69 هزار متر مربع است که در این 69 هزار متر 300 متر اضافه بارگزاری کرده است. حال در جایی که برخی پروژه های 20 هزار متری بیش از 5 هزار متر اضافه بار گزاری دارند آیا این 300 متر را می توان بحساب اورد؟

قالیباف در ادامه یاد آور شد: شهرداری در برابر تخلفات محکم ایستاده است همچنانکه در پروژه ای که آقای تندگویان معرفی کردند وقتی خودشان مراجعه کردند دیدند من از قبل دستور توقف آن را داده ام.

وی ادامه داد: این هتل (اسپیناس2) در نما و ساخت افتخار کشور است و باید از این گونه اقدامات حمایت شود.

قالیباف همچنین در پاسخ به ابهامات مطرح شده گفت: باید بگویم نقشه های معماری هیچ ربطی به کمیسیون ماده 5 ندارد و این کمیسیون تنها میزان بار گزاری را تعیین می کند بنابراین اینکه مطرح می شود نقشه معماری در کمیسیون ماده 5 لحاظ نشده محلی از سوال ندارد. نقشه معماری از اختیارات شهرداری است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت : من معتقدم که مدیران شهرداری برای این موضوع کوتاهی ، کم کاری و تخلف نکرده اند و 300 متر اضافه بارگزاری در 69 هزار متر محلی از تخلف ندارد.

وی با اشاره به ساخت استخر در طبقه 20 اظهار داشت: در طبقه 20 این هتل بحث استخر نیست بلکه یک برکه است با عمق 60 تا 70 سانتی متر برای زیبایی بیشتر و به نوعی یک جاذبه توریستی با همه این حرف ها ما این را تخلف دانستیم و به کمیسیون ماده 100 گزارش کردیم. اگر هم کمیسیون ماده 100 رای تخریب بدهد ما اجرا می کنیم. با این حال باید در نظر داشت همه ما در دولت و شهرداری باید تلاش کنیم تا مجموعه ای مانند این هتل به بهترین نحو ساخته شود.

توضیحات معاون شهرسازی و معماری قالیباف

بر اساس این گزارش ؛ پژمان پشمچی زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به برخی ابهامات و تخلفات مطرح شده در ساخت و ساز هتل اسپیناس با اشاره به جلساتی که با قناعتی عضو شورا و نیز بازدیدی که از هتل داشته است اظهار داشت: این موضوع را با موضوعی که در هتل اسپیناس محل اختلاف قرار گرفته است اجرای بند 3-8 مصوبه طرح تفصیلی است که شهرداری منطقه 2 به استناد این بند از مصوبه پروانه ساخت 18 طبقه را داده است.

وی در ادامه اظهار داشت: اینکه شهرداری منطقه به استناد بند 3-8 مصوبه طرح تفصیلی مجوز ساخت را براساس سطح و ستوه مصوب کمیسیون ماده 5 داده است کاملاً کاری کارشناسی است. در این مصوبه تاکید شده است که در کلیه زیر پهنه ها به استثناء اراضی بافت های تاریخی و پهنه های صنعتی و پهنه های تجاری اطراف بافت های تاریخی و فضاهای سبز با کاهش سطح اشتغال طبقات و با رعایت سقف تراکم مجاز به منظور تحقق پذیری راهبردهای طرح جامع شهر تهران می تواند عمل کند چراکه در کمیسیون ماده 5 تصویب شده است که این استثناء را شامل نمی شود.

پشمچی زاده افزود: بنابراین افزایش تعداد طبقات با تایید شهرداری منطقه مجاز بوده است.

معاون شهرسازی شهردار تهران یادآور شد؛ دلیل استفاده شهرداری منطقه از این مصوبه هم کسر بنای اجرا شده با آنچه در کمیسیون ماده 5 مصوب شده است بوده.

وی افزود: کمیسیون ماده 5 براساس پهنه و شرایط زمین مجوز ساخت 68648 متر مربع بنا را صادر می کند اما در اجرا حدود 1344 متر کسری در ساخت به وجود می آید که منطقه به استناد مصوبه 3زیربنای مجاز کمیسیون ماده 5 اجازه ساخت طبقه 18 را می دهد.

پشمچی زاده در حین ارائه گزارشی از سطح و ستوه ساخته شده در این هتل اظهار داشت: طبقه 19 و 20 در این هتل وجود ندارد و اختلافی هم که در محاسبه متراژ نیم طبقه همکف به وجود آمد که در بررسی ها مشخص شد طبق استاندارد و تعاریف در هتل سازی، در طبقه ایی که تالار صبحانه خوری تعبیه شده است فضایی خالی و به دور از دسترسی به راه های ورود و خروج برای مباحث اداری و دفتری هتل تعبیه شده است.

وی همچنین استعلام های آتش نشانی اشاره کرد و افزود: در آخرین اظهار نظرهای آتش نشانی تاکید شده است که در محیط پارکینگ ها طراحی تهویه هوای پارکینگ الزامی است و همچنین در اتاق هر طبقه همکف و اول ملزومات آتش نشانی تعبیه شود در نهایت نیز تاکید شده است که اخذ تاییدیه آتش نشانی قبل از اخذ پایان کار الزامی است.

ابوالفضل قناعتی درخصوص اظهارات معاون شهرسازی و معماری شورا گفت: من براساس مستندات و مدارک اظهار نظر کرده ام مدرک برای من قانون است. در بند 3-8 مصوبه طرح تفصیلی همانطور که اشاره شد شهردار نمی تواند برای پهنه های G و R2 و SC مجوز اضافه بنا بدهد. هتل اسپیناس نیز در پهنه ی که فضای سبز بوده است ساخته شده.

قناعتی افزود: موضوع دیگری که باید به آن اشاره داشت بحث رعایت نکردن استانداردهاست چرا که در ساختمان های بالای 16 طبقه باید پد هلوکوپتر در نظر گرفته شود در کجای این ساختمان چنین امکانی تعبیه شده است.

قناعتی: از توضیحات قالیباف درخصوص هتل اسپیناس قانع نشدم

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران جزییات جلسه صبح امروز اعضای شورا با قالیباف را تشریح کرد.

ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوال وی درخصوص وضعیت هتل اسپیناس منطقه 2 ، به ایسنا گفت: شهردار تهران و معاونش توضیحاتی را درخصوص مشکل ساخت و ساز هتل اسپیناس مطرح کردند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری پذیرفت که 300 متر تخلف در خصوص اسپیناس داشته است، افزود: همچنین معاون شهردار درخصوص صدور مجوز ساخت طبقه 18 و 19 توضیحاتی را ارائه کرد که عمدتا استناد به سخنان دیگر افراد داشت، اما ما با مدرک و دلیل به او اثبات کردیم که در این طبقات تخلف صورت گرفته است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران که در مورد پروژه هتل اسپیناس طرح سوال از شهردار را مطرح کرده بود، با بیان اینکه از توضیحات شهردار تهران و معاونش قانع نشدم، گفت: با وجود این با توجه به احترامی که برای برخی از اعضای شورای شهر قائل هستم، مقرر شد تا اطلاعات بیشتر در اختیار بنده قرار بگیرد تا در راستای تنویر افکار عمومی پاسخ سوالات پیش آمده را بیابم.