به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مهندس علی‌اصغر احمدی در آستانه هفته هلال‌احمر طی نشستی خبری گفت: هجدهم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر انتخاب شده است. باید بپذیریم که هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین و موفق‌ترین جمعیت‌های هلال‌احمر دنیاست که بزرگی خود را از قبال ملت بزرگ ایران دارد.

وی ضمن اشاره به فعالیت سازمان‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر در عین حال گفت: آنجا که نام داوطلبان و جوانان به میان می‌آید، قاعدتا حضور مردم بسیار اهمیت دارد، چراکه همین مردم به صورت داوطلبانه در ماموریت‌ها و امدادرسانی‌ها در حوادث همراه جمعیت هلال‌احمر شرکت می‌کنند و همین امر جمعیت هلال‌احمر را بزرگ جلوه می‌دهد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر با چهار شعار مشخص اهداف خود را دنبال می‌کند، افزود: این چهار شعار عبارتند از تامین احترام انسان‌ها، کوشش برای ایجاد صلح پایدار، تسکین آلام انسان‌ها و حمایت از زندگی سالم بدون هرگونه تبعیض؛ جمعیت هلال احمر ایران این اهداف را در سرلوحه کار خود دارد. این شعارها محقق نخواهند شد مگر با حضور مردم.

احمدی در ادامه صحبت‌هایش افزود: سازمان داوطلبان، سازمان جوانان و همچنین سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جزو پایه‌هایی هستند که برای تحقق شعارهای مذکور لازم است. البته در کنار این سازمان‌ها، سازمان‌های دیگر جمعیت نیز فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. این مجموعه با حدود ۲ میلیون داوطلب در حال فعالیت است. اما همین‌جا اعلام می‌کنم این میزان برای ما کم است و باید به جایی برسیم که شعار «هر امدادگر در هر خانوار» دنبال کنیم.

وی بحث آموزش عمومی در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر را مورد اشاره قرار داد و گفت: از آنجا که در اساسنامه جمعیت به مبحث آموزش عمومی تاکید ویژه‌ای شده است، لازم است آموزش عمومی را توسعه دهیم تا به این ترتیب مردم بدانند چطور در حوادث از خودمراقبت کرده و همچنین چگونه به هم نوع خود کمک کنند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در عین حال از خبرنگاران رسانه‌های مختلف خواست که عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر باشند و گفت: چراکه خبرنگاران حتی زودتر از نیروهای امدادی از مباحث اطلاع پیدا کرده و اخبار را مخابره می‌کنند. خبرنگاران را منادی نجات آسیب‌دیدگان در حوادث می‌دانم.

احمدی با اشاره به انتخاب شعار «انسان مهربان و دنیای آرام» برای هفته هلال احمر امسال افزود: با توجه به انتخاب شعار دولت و ملت، همزبانی و همدلی برای سال جاری به این نتیجه رسیده‌ایم که باید سیاست‌ها را در قالب این شعار و همچنین انسان مهربان و دنیای آرام دنبال کنیم. در هفته هلال‌احمر باید با مردم حرف بزنیم و باید بگوییم که به نیابت از شما در کشور و خارج کشور چه اقداماتی را انجام می‌دهیم. ما باید این اعتماد را در مردم تقویت کنیم تا به این ترتیب از کمک‌های مردمی بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به خدمات هلال‌احمر در ایام نوروز گفت: امسال کاهش ۶۷ درصدی میزان مرگ و میر در انتقال مجروحان به مراکز درمانی را شاهد بودیم. این امر یک نقطه قوت در خدمت‌رسانی جمعیت محسوب می‌شود که البته باید با آموزش و همچنین پیشگیری‌های عمومی به صفر برسد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ادامه افزود: جمعیت هلال‌احمر سازمانی است که از آن به عنوان یک موسسه خیریه غیرانتفاعی و در عین حال دارای شخصیت حقوقی یاد می‌شود. ماده ۳ قانون اساسنامه جمعیت، وضعیت ما را در سطح کشور و همچنین خارج از کشور برشمرده است. این امر حاکی از آن است که ما نیازمند کمک مردم، دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه و سایر نهادها هستیم و دست استمداد را به سوی همگان دراز می‌کنیم تا در ایام ماموریت‌ها به ما کمک کنند.

احمدی با بیان اینکه هلال‌احمر به دنبال ارتقای جایگاه خود در مفاد قانون برنامه ششم توسعه قرار دارد، ادامه داد: اکنون در آستانه تدوین برنامه قانون ششم توسعه قرار داریم باید یک قانون برنامه ششم مشخصی نیز برای جمعیت هلال‌احمر داشته باشیم تا به این ترتیب ارتقای کمی و کیفی بیشتری را در جمعیت شاهد باشیم.

وی همچنین تاکید کرد که هلال‌احمر باید بدون تبعیض به همگان بتابد و در ارائه خدماتش تبعیض‌های سیاسی، مذهبی، نژادی و... جایی نداشته باشد. جمعیت هلال‌احمر باید بردبار باشد تا به ویژه در سوانح و حوادث بتواند بهترین خدمت‌رسانی‌ها را داشته باشد.

سرنوشت ادغام اورژانس با هلال‌احمر

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرنوشت ادغام اورژانس با هلال‌احمر گفت: در این زمینه مذاکراتی با وزارت بهداشت در حال انجام است تا به این ترتیب مشخص شود که آیا تنها اورژانس جاده‌ای به هلال‌احمر سپرده شود یا کل اورژانس کشور. در این زمینه یکسری نکات حقوقی مطرح است که باید با مسوولان امر در وزارت بهداشت درباره آن به نتیجه برسیم. در مجموع جلسات اولیه این موضوع برگزار شده و امیدواریم به راهکاری برسیم که به نفع مردم باشد.

احمدی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه پیش از این مسوولان وزارت بهداشت ادغام اورژانس با هلال‌احمر را منتفی اعلام کرده بودند، گفت: تا جایی که من می‌دانم در بحث فعالیت‌های اورژانس و هلال‌احمر در آغاز راه قرار داریم و به هیچ وجه تعطیلی این موضوع مطرح نیست اما با رعایت قوانین و مقررات باید به سمتی برویم تا تصمیم صحیح گرفته شود و به این ترتیب مشخص شود که آیا اگر اورژانس جاده‌ای در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد باعث خدمت‌رسانی بهتر به مردم خواهد شد یا خیر؟.

وی ادامه داد: در مجموع به زودی جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت و رییس جمعیت در این زمینه برگزار می‌شود، مسلم آن است که هلال‌احمر می‌تواند برخی از وظایف و ماموریت‌ها را به نیابت از وزارت بهداشت انجام دهد. بحث ادغام اورژانس نیز بار حقوقی جدی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر همچنین در پاسخ به ایسنا درباره فعالیت‌های اقتصادی جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: مسلم آن است که همه نیازمندی‌های جمعیت توسط دولت تامین نمی‌شود. در ماده ۳ قانون اساسنامه جمعیت و همچنین سایر ماده اساسنامه این اجازه به هلال‌احمر داده شده که حتی به صورت موقوفه کمک‌های جنسی و نقدی را جمع‌آوری کنند. قاعدتا پیش از این نیز یکسری درآمدهای قابل قبول برای جمعیت پایه‌گذاری شده است که باید از آن مراقبت و به روز شود. در عین حال ما نمی‌خواهیم تاجر بازاری و رقیب بخش خصوصی و صنعتگر تولید کالایی باشیم که بر پایه یک درآمد اقتصادی باشد اما اگر واحدهایی مرتبط با وظایف هلال‌احمر مثلا در بخش دارو یا واحدهایی که خودمان بتوانیم چادر و پتوهای موردنیاز را تولید کنیم، به طوری که قیمت تمام شده کالا کمتر از قیمت بازار باشد، کار خوبی است.

احمدی افزود: در عین حال در برخی از نقاط کشور هلال‌احمر، اراضی و موقوفاتی دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد که البته در این زمینه نیت و همچنین اجازه شرع باید مدنظر باشد، اما مهم آن است که هلال‌احمر در فعالیت‌های اقتصادی رقیب بازار نخواهد شد.

آخرین اقدامات هلال احمر ایران برای کمک به یمن و نپال

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای ارسال محموله‌های امدادی و پزشکی به یمن گفت: اقدامات رژیم سعودی به مردمی که به لحاظ همه شرایط دچار فقر هستند، تجاوزی آشکار است. تاکنون ۴ محموله کمک‌های دارویی و امدادی ایران تحویل یمن داده شده است. سوال این است که سعودی‌ها مگر در جایگاه بین‌المللی نشسته‌اند که اجازه کمک به مردم یمن را نمی‌دهند؟ اقدام سعودی‌ها و عدم اجازه برای ارسال کمک‌ها به مردم یمن کاملا غیرانسانی است. از یک سو بمب بر سر مردم می‌ریزند و از سوی دیگر از ارسال امکانات انسان‌دوستانه در راستای اهداف صلیب سرخ جهانی ممانعت می‌کنند.

احمدی افزود: ما در این زمینه با سازمان‌های جهانی ارتباط گرفتیم تا بتوانیم کمک‌هایمان را ارسال کنیم، البته گویا خود صلیب سرخ جهانی نیز در اعزام کمک‌ها به یمن عاجز است. رژیم سعودی تعدادی از مجروحان یمنی هم که برای معالجه به ایران آمده بودند، اجازه برگشت نمی‌داد. حضور ما در هلال‌احمر از باب کمک به انسان‌هایی است که دچار آسیب هستند، چراکه نجات یک انسان معادل نجات کل انسانیت است.

وی افزود: در راستای ارسال محموله‌های امدادی به یمن با کشورهای همسایه خلیج فارس از جمله عمان، مذاکره کردیم. در این راستا محموله‌هایمان به عمان انتقال یافته است. با همکاری وزارت امور خارجه توانستیم این کار را انجام دهیم و امیدواریم این محموله‌ها به دست مردم یمن برسد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درباره امدادرسانی به زلزله‌زدگان نپال نیز گفت: در این راستا نیز رسما پیام اظهار همدردی جمعیت هلال‌احمر را اعلام کردیم. همچنین برای حضور تیم‌های امداد و نجات و همچنین ارسال محموله‌های امدادی آمادگی داریم. این در حالی است که امکان ورود هواپیما به داخل نپال وجود ندارد. ما از طرف ملت ایران آماده‌ایم که در اولین لحظاتی که ممکن باشد در نپال حاضر شویم.