پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مواد روانگردان مشخصات زير را دارند:

سيستم عصبي مركزي را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

وابستگي جسمي يا جسمي/ رواني به وجود مي‌آورند.

در حين مصرف آنها تحمل به مصرف به وجود مي‌آيد.

تأثيرات نامطلوب و زيان بار در سلامت و عملكرد اجتماعي دارند.

 اعتياد را مي‌توان به صورت وابستگي (جسمي/ رواني) به ماده‌اي تعريف كرد كه اين وابستگي با لزوم افزايش ميزان مصرف ماده و دفعات مصرف علائم محروميت (هنگامي كه مصرف قطع مي‌شود)، مشخص مي‌گردد. حالت وسواس و اجبار در مصرف مواد به علت تمايل به تجربه‌ مجدد حالت‌هاي ناشي از مصرف مواد (مانند سرخوشی یا نشئگی) يا ترس از به وجود آمدن علائم محروميت وجود دارد.

مشخصات اعتياد به موادمخدر عبارتند از:

- هوس و وسوسه مصرف مواد

- نياز به افزايش مقدار مصرف (تحمل ) براي به دست آوردن تجربه قبلي

- علائم محروميت یا خماری

تحمل: به حالتي گفته مي‌شود كه فرد نياز دارد که مصرف مواد را زياد و زيادتر كند تا تجربه مصرف قبلي‌اش (مانند سرخوشی یا نشئگی) به دست بيايد، مقاديری كه پيش از اين تأثير داشته است در حال حاضر ديگر اثري ندارد و فرد مي‌بايست مقدار مصرف خود را زيادتر كند و اعتياد به موادمخدر به آهستگي شكل مي‌گيرد.

وابستگي رواني: 
حالتي است كه در فرد تمايل شديد رواني و ذهني و هوس جهت مصرف مواد به وجود مي‌آيد، وقتي وابستگي رواني به وجود مي‌آيد، اصطلاحاً استفاده كننده، به قلاب موادگير افتاده است و مصرف موادمخدر بر هر نياز ضروري ديگري در زندگي روزمره مقدم مي‌شود. چنین حالتی را بدون داشتن وابستگی جسمی در مصرف کنندگان شیشه می توان دید. در اين حالت وسواس و اشتغال ذهني شديدي نسبت به مصرف مواد مخدر وجود دارد به خصوص وقتي كه تلاش براي كاهش يا توقف مصرف مواد شکست خورده و ديگر فرد توانايي كنترل مقدار مصرف يا دفعات مصرف خود را ندارد.

وابستگي فيزيكي: 
زماني رخ مي‌دهد كه بدن فرد مصرف كننده كاملاً به موادمخدر وابسته مي‌شود. پس از استفاده مرتب از یك ماده مخدر بدن تحت تأثير موادمخدر فعاليت مي‌كند و ديگر عملكرد طبيعي بدون مصرف موادمخدر امكان‌پذير نمي‌باشد. هرچند هنوز تقسیم بندی وابستگی فیزیکی یا جسمی و وابستگی روانی را در کناب ها می توان دید اما امروزه وابستگی به عنوان یک اختلال یا بیماری تأثیرگذار در تمام زندگی فرد و بر وضعیت جسمی و روانی و اجتماعی شناخته می شود.

علائم محروميت (علائم قطع مصرف): 
زماني كه ورود مواد به بدن ناگهان قطع گردد، رخ مي‌دهد. فرد حالت ناخوشايندي را كه از متوسط تا شديد متغير است تجربه مي‌كند. شدت علائم به وضعيت فيزيكي و روانی فرد مصرف كننده، نوع ماده مخدر، مقدار ماده و زمان مصرف موادمخدر بستگي دارد.به زبان ساده علائم محرومیت همان خماری است.