پايگاه خبري تحليلي «پارس»- ‫توحید عزیزی‬‎‏(دانشجوي ايراني ساكن ايالت برلینگتون؛ آمريكا)- چند روز قبل همسرم از یکی از همکارنش پرسیده بود که آمریکایی‌ها این همه سگ و گربه‌ی خانگی را از کجا می‌خرند؟ طرف گفته بود که بیشتر حیوانات خانگی را از مراکز نگهداری حیواناتِ بی‌سرپرست (انیمال شلتر) به فرزند خواندگی (اداپت) می‌گیرند. بعد ادامه داده بود: حیواناتی که سرپرستی پیدا نکنند، معدوم خواهند شد.

همسرم پرسیده بود یعنی چه که معدوم خواهند شد؟ همکارش گفته که اکثر مراکز نگهداری حیوانات بعد از یک مدتی ظرفیتشان پر می‌شود و مجبورند که حیوانات را به تدریج بکشند؛ با سم یا اتاق گاز!

نام «اتاق گاز» را که شنیدم، یک لحظه یاد هیتلر افتادم و جا خوردم! یعنی واقعا حیوانات زبان بسته را با «اتاق گاز» (Gas chamber) می‌کشند؟

خبر ماجراهای سگ‌کشی شیراز و تجمع پیرو آن را که شنیدم، به صرافت افتادم که ماجرای معدوم کردن حیوانات در آمریکا را پیگیری کنم. خبر صحیح است.

سالانه بین ۳ تا ۴ میلیون حیوان بی‌سرپرست (سگ، گربه و غیره) در مراکز نگهداری حیوانات، «معدوم» می‌شوند و از آنجایی که کشتن حیوانات با اتاق گاز کم هزینه‌تر از روش‌های دیگر است، تا سال‌های پیش، معمولترین روش کشتن حیوانات بود، و هنوز نیز در دست کم ۹ ایالت آمریکا از این روش استفاده می‌شود.

سال‌هاست که گروه‌های مدافع حقوق حیوانات دنبال حذف کامل روش کشتن با اتاق گاز هستند، اما هنوز موفق نشده اند (نقشه‌ی زیر).

سگ كشي آمريكا

ریفرنس‌ها:
http://bit.ly/1H94UlR
http://bit.ly/1D7W5Cb

سگ کشي ممنوع

مصطفي قاسميان- 25 فروردين امسال خبرگزاري فارس ويديويي از «سگ کشي دردناک با تزريق اسيد» منتشر کرد. فارس همچنين از افرادي گفته بود که در ازاي تحويل لاشه هر قلاده سگ، 15 هزار تومان دريافت مي کنند. اين ويديوي کمتر از 3 دقيقه اي سرآغاز ماجرايي پردامنه در فضاي مجازي بود. در اين ويديوي دلخراش 4 نفر با صورت هاي پوشيده، با مهار کردن يک سگ، آمپولي را به او تزريق مي کنند و سگ با زوزه اي دردناک جان مي سپارد. بلافاصله بعد از انتشار اين ويديو، مسئولان شهرداري شيراز اين اتفاق را محکوم کردند. رييس دفتر شهردار شيراز در گفت و گو با فارس اعلام کرد: «شهرک صنعتي شيراز تحت نظارت شهرداري شيراز بوده و اين موضوع، توسط شهرداري در حال پيگيري است.» صداقت پور مديرعامل شهرک هاي صنعتي استان فارس هم در گفت و گويي با خبرگزاري مهر، وقوع اين حادثه در شهرک صنعتي شيراز را رد کرد. حسينعلي ابراهيمي‌ کارنامي مدير کل محيط زيست فارس هم در گفت و گو با مهر اظهارات صداقت پور را تأييد کرد و گفت: «هنوز مشخص نيست که محل وقوع اين امر کجاست و عوامل آن چه کساني هستند و وقتي اين موارد مشخص شود بهتر مي توان پيگيري کرد. تا زماني که چيزي درباره حادثه سگ کشي شيراز به تأييد نرسيده، متهم کردن هيچ دستگاهي کار درستي نيست.» او ضمن رد کردن دستورالعمل يا قانوني که اين کار را مجاز بشمارد، از شکايت اين سازمان خبر داد و افزود: «روز شنبه فيلم سگ کشي شيراز به مراجع قضايي ارسال و شکايتي در اين خصوص مطرح شد.» کاربران شبکه هاي اجتماعي با انتشار اين ويديو، نفرت شان را از عاملان اين اتفاق اعلام کردند. چند روز بعد هم تجمع هايي در محکوميت اين عمل در تهران، مشهد و شيراز برگزار شد و مردم و دوست داران محيط زيست، اين عمل را محکوم کردند و از مراجع قضايي خواستند تا عاملان را مجازات کنند.

فلش بک: يک ماه قبل
اوايل اسفند پارسال هم عکسي مشابه در فضاي مجازي منتشر شد. تصويري که نشان مي داد چگونه يک سگ با طنابي به عقب يک پرايد بسته شده و روي زمين کشيده مي شود. انتشار اين عکس هم واکنش هاي زيادي در شبکه هاي اجتماعي به دنبال داشت و کاربران تا توانستند با اشتراک گذاري اين عکس، نفرتشان را از عمل صاحب خودرو اعلام کردند. بعضي ها مي گفتند اين سگ پيش از بسته شدن به خودرو، جان باخته و صاحبش آن را براي انتقال به خارج از شهر به عقب خودرو بسته اما به هر حال اين نحوه برخورد با حيوانات هرچند موذي، تحت هيچ شرايطي نمي تواند توجيه شود. اتفاقي که بايد فکري به حال آن کرد. اين واقعه زماني روي زشت تر خود را به ما نشان مي دهد که متوجه مي شويم برخوردهاي آزاردهنده و زجردادن حيوانات در دين ما هيچ جايي ندارد.

حقوق حيوانات در احاديث و روايات معصومين(ع)
روايات مختلفي از پيامبر اعظم(ص) و ائمه معصومين(ع) وجود دارد که آزار مخلوقات زبان بسته خدا را به شدت نفي مي کند. در اهميت اين موضوع همين بس که يک بخش از کتاب «مفاتيح الحياة» آيت‌ا... جوادي آملي، به «تعامل انسان با حيوان» اختصاص يافته است. در ادامه برخي از احاديث اين حوزه را مي خوانيد: در بعضي روايات به رعايت توان حيوان در راه رفتن و حمل بار اشاره شده است.

اين رفتار مهربانانه با حيوانات تا آن جاست که حتي براي سوار شدن بر حيوان، قوانيني وضع مي‌کند. در حديثي از اميرالمؤمنين(ع) آمده است: «آن قدر بر پشت حيوان سوار نشو که حيوان به مشقت بيفتد، از اين رو اگر حيواني خسته و درمانده باشد، بايد به آن حيوان آسايش داد... .» همين ميزان آداب استفاده از حيوانات که در صدر اسلام مهم ترين وسايل نقليه بوده اند، رفتار زيباي معصومين(ع) را در اين باره نشان مي دهد.

در روايتي ديگر به نقل از حضرت علي(ع) از پيامبر اسلام(ص) آمده است: «پيامبر(ص) وضو مي گرفت و گربه اي نزد او آمد. دانست که حيوان تشنه است. ايشان ظرف آب را به سوي حيوان برد و آن حيوان آب نوشيد و سپس ايشان وضو گرفت.» از اين روايات که حتي تقدم آب رساندن به حيوان تشنه بر وضو گرفتن را نشان مي دهد، به خوبي مشخص است در سيره معصومين(ع) آزار و اذيت حيوانات هيچ جايي ندارد و کاملاً مذموم است. در حديثي ديگر از پيامبر اکرم(ص) آمده است: «شب معراج در دوزخ زني را ديدم که گربه اش از هر سو او را گاز مي گيرد، زيرا آن زن آن حيوان را بسته بود؛ نه به آن غذا مي داد و نه آن را آزاد مي کرد که از مواد غذايي گوشه و کنار زمين بخورد.» ائمه معصومين(ع) حتي به فحش دادن به حيوانات هم حساس بودند. اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: «به صورت چارپايان نزنيد و آن ها را نفرين نکنيد زيرا خداوند نفرين کنندگان آن ها را نفرين مي کند.»