پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عليرضا کافي-معامله بيمار در آمبولانس!معامله اي نابرابر که سلامت بيمار و حال و روز اطرافيانش براي دو طرف معامله چندان مهم نيست.ساعت از نيمه شب گذشته،پدر دچار عارضه مغزي شده و خانواده اش از اورژانس 115 خواسته اند تا بيمار را به بيمارستان ل... در شهرک قدس تهران منتقل کند.به محض تشخيص عارضه مغزي و لزوم بستري در بخش مراقبت هاي ويژه ،اولين واژه اي که از سوي مسئولان اورژانس به خانواده بيمار گفته مي شود يک جمله است«بخش مراقبت هاي ويژه جاي خالي ندارد»چهره مستاصل همراه بيمار حس ترحم پرستار بخش را بر مي انگيزد و سعي مي کند تا با تماس با مرکز آمبولانس خصوصي براي پدرشان در يکي از بيمارستان هاي خصوصي شهر تخت خالي ICU پيدا کند.گويا تنهامراکز آمبولانس هاي خصوصي هستند که مي توانند در چنين مواردي براي بيماران، آن هم در بخش مراقبت هاي ويژه پذيرش بگيرند و چاره اي نيست جز سپردن کار به دست اپراتور مرکز آمبولانس خصوصي، اما نکته جالب اين جاست که خانواده بيمار هر بيمارستاني را که پيشنهاد مي دهند با جواب منفي مسئول پذيرش آمبولانس خصوصي طرف قرار داد با بيمارستان.... مواجه مي شوند.سرانجام بعد از چند دقيقه پراضطراب قفل نبود تخت خالي در بيمارستان هاي پايتخت به دست توانمند مسئول پذيرش آمبولانس خصوصي باز مي شود و تنها راه ممکن پيش روي خانواده بيمار قرار مي گيرد.مسئول بخش مي گويد متاسفانه به دليل تعداد زياد بيماران هيچ يک از بيمارستان هايي که مد نظرشما هستند تخت خالي ندارند و تنها بيمارستاني که يک تخت ICUخالي دارد بيمارستان ف... در شمال تهران است.پسر نگاهي به پيکر نيمه جان پدر مي اندازد و بي آن که راضي به اين تصميم باشد با انتقال پدرش به بيمارستان ف... موافقت مي کند. پسر با اين که مي داند در همين مدت کوتاه بيمارستان و مرکز آمبولانس خصوصي بر سر جان پدرش باهم معامله مي کرده اند اما حتي لب به اعتراض باز نمي کند چون مي داند در اين شرايط آن چه مهم است نجات جان پدر است و بس.اين تنها يکي از هزاران نمونه بيمارفروشي در بيمارستان هاي تهران و شهرهاي بزرگ است که در طول سال توسط آمبولانس هاي خصوصي صورت مي گيرد.

بيمار فروشي به مراکز تصوير برداري
البته خريد و فروش بيمار تنها محدود به بستري بيمار در بخش مراقبت هاي ويژه نمي شود و در ارائه خدمات سرپايي هم مي توان مواردي از اين قبيل پيدا کرد.به بيمارستان ف... مي روم. بيمارستان فوق تخصصي که از داشتن دستگاه تصويربرداري ام آر آي محروم است و بيماران بستري در اين بيمارستان مجبورند براي انجام ام آر آي سوار بر آمبولانس خصوصي به مرکزي که قبلا توسط اپراتور آمبولانس خصوصي در آن برايشان پذيرش گرفته شده مراجعه کنند. همراه بيمار به راننده آمبولانس مي گويد: ما مي خواهيم بيمارمان را به مرکز تصويربرداري که مد نظر خودمان است منتقل کنيم اما مرغ راننده آمبولانس يک پا دارد و مي گويد ما براي بيمار شما در بيمارستان ن.... پذيرش گرفته ايم و نمي توانيم بيمار را به محل ديگر منتقل کنيم.

بخش مراقبت هاي ويژه در انحصار باندهاي فروش بيمار
به چندين بيمارستان خصوصي در سطح تهران سر مي زنم و آن جاست که متوجه مي شوم هر بيمارستان خصوصي با يک مرکز آمبولانس خصوصي قرارداد دارد و اين مرکز موظف است بيماران را به اين بيمارستان منتقل کند.بالاخره موفق مي شوم با يکي از راننده ها که آمبولانس اش را مقابل بيمارستان پ... پارک کرده هم صحبت شوم و از چند و چون بيمارفروشي توسط باندهاي فروش بيمار مطلع شوم. او مي گويد: در اکثر مواقع اگر شما براي پذيرش بيمارتان در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان هاي خصوصي تماس بگيريد با اين پاسخ مواجه مي شويد که تخت خالي وجود ندارد اما باندهايي هستند که اگر بيمار را در اختيارشان قرار دهيد در کوتاه ترين زمان ممکن مي توانند او را در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستاني که مد نظر شماست بستري کنند.او مي گويد بعضي بيمارستان هاي خصوصي نه تنها به ما پذيرش نمي دهند بلکه اگر به خواسته و اصرار بيمار به آن بيمارستان مراجعه کنيم ممکن است حراست بيمارستان حتي اجازه ورود آمبولانس به محوطه بيمارستان را هم ندهد.چرا؟چون با يک مرکز آمبولانس خصوصي ديگر قرارداد دارد و تنها بيماراني را که توسط اين مرکز به بيمارستان منتقل شوند پذيرش مي کند.وقتي مي پرسم هنگام انتقال بيمار به بيمارستان ،انتخاب بيمار يا همراه او چه تاثيري در پذيرش توسط شما دارد؟ مي گويد:راستش را بخواهي در شرايطي که بيمار وضعيت خوبي ندارد وخانواده اش تنها نگران جان عزيزشان هستند اين مرکز آمبولانس خصوصي است که شرايط رابه بيمار و خانواده اش تحميل مي کند و آن ها هم مجبورند به مرکزي که مسئولان مرکز تعيين کرده اند بروند.يکي ديگر از رانندگان آمبولانس که مقابل يکي از بيمارستان هاي شهرک قدس تهران توقف کرده در پاسخ به اين سوال که آيا شما بيماران را به بيمارستان هاي دولتي هم منتقل مي کنيد؟ مي گويد: بيمارستان هاي دولتي به ما پذيرش نمي دهند و اگر بيماري از بيمارستان دولتي بخواهد به بخش خصوصي منتقل شود ما جابه جايي او را برعهده مي گيريم.او به نکته ديگري هم اشاره مي کند و آن هم پرداختي کمتر از تعرفه به آمبولانس هاي خصوصي توسط بيمارستان هاي دولتي است.اما متاسفانه بيمارستان هاي دولتي مبلغي به مراتب کمتر از تعرفه تعيين شده را به ما پرداخت مي کنند و همين موضوع باعث شده آمبولانس هاي خصوصي ضرر ناشي از اين کار را به نحو ديگر و با معامله بيماران در بيمارستان هاي خصوصي جبران کنند.

بيمار دزدي چيست؟
بيمار دزدي،آن هم در بيمارستان هاي دولتي به اين معناست که به اصطلاح بيماران را از بيمارستان هاي دولتي که هزينه درمان براي بيمار کمتر تمام مي شود به بيمارستان هاي خصوصي و ارقام سرسام آور سوق مي‌دهند. اين پديده گرچه نوظهورنيست اما نظام بهداشت و درمان کشور نتوانسته براي مقابله با آن اقدامي انجام دهد چرا که منافع برخي پزشکان و بيمارستان هاي خصوصي در ميان است. پديده بيمار دزدي انواع و راه هاي مختلفي دارد که گاهي توسط برخي پرسنل اورژانس هاي بيمارستاني يا اورژانس هاي بخش خصوصي صورت مي گيرد و در بسياري از موارد با القاي اين موضوع که خدمات رساني و فرآيند درمان در بخش خصوصي به مراتب بهتر از بخش دولتي انجام مي شود يا اين که بيمارستان دولتي وقت و جاي خالي ندارد کاري مي کنند تا بيمار با نگراني از اين که ممکن است در صورت طي کردن فرآيند درمان دربيمارستان دولتي جانش به خطر بيفتد، يا فرآيند درمانش طولاني شود،آگاهانه به بخش خصوصي مي رود و با پرداخت هزينه هاي چند ميليوني تحت درمان قرار مي‌گيرد البته در مواردي هم پزشک با بيان اين که بيمارستان وقت و جاي خالي ندارد بيمارش را از بيمارستان دولتي به بيمارستان خصوصي که از قضا آن جا هم کار مي کند، سوق مي دهد.

بيماردزدي از بيمارستان دولتي به خصوصي
براي رمزگشايي از بيماردزدي در بيمارستان هاي دولتي راهي مرکز قلب تهران مي شوم. بيمارستان فوق تخصصي که شايد نمونه آن از لحاظ کادر مجرب و تجهيزات پيشرفته در ايران وجود نداشته باشد. يکي از همين آمبولانس هاي خصوصي در محوطه بيمارستان توقف کرده و همراه بيماري که مي خواهد تا چند دقيقه ديگر سوار بر آمبولانس بيمارستان را به مقصدي نامعلوم ترک کند کنار آمبولانس ايستاده. مرد جوان نگران به نظر مي رسد و وقتي علت نگراني اش را مي پرسم مي گويد: به تازگي متوجه شده ايم که همسرم به عارضه قلبي مادرزادي مبتلاست ديروز او را به بخش اورژانس مرکز قلب منتقل کرديم و قرار بود امروز صبح تحت عمل جراحي قرار گيرد اما يکي از پرستار هاي بيمارستان همسرم را ترسانده و گفته اگر اين جا جراحي کني امکان اين که کاملا خوب شوي و سالم از بيمارستان خارج شوي خيلي کم است!همسرم هم ترسيده و از ديشب اصرار دارد در بيمارستاني که پرستار پيشنهاد داده و توسط پزشکي که به گفته او حاذق است جراحي شود.

وقتي دکتر در بيمارستان دولتي وقت ندارد
دکتر ... متخصص ... هم يکي از پزشکاني است که به واسطه عملکرد خوبش و تعريف و تمجيدهاي کادر درماني۲ بيمارستان خصوصي نامش بر سر زبان ها افتاده است.خانمي که به دليل جراحي به اين پزشک مراجعه کرده است مي گويد:با احساس درد در ناحيه سينه و پشتم به بيمارستان ... که دولتي است مراجعه کردم.درهمان چند ساعتي که درآن بيمارستان بودم بسياري از بيماران از مهارت و حاذق بودن اين پزشک تعريف مي کردند اما متاسفانه به دليل ازدحام بيماران نتوانستم نزدش بروم و وقت خالي براي ويزيت من نداشت. يکي از پرسنل اين بيمارستان راهنمايي ام کرد و گفت که دکتر دربيمارستان خصوصي ... هم طبابت مي کنند اگر مي خواهيد مي‌توانيد به اين بيمارستان برويد تا در اسرع وقت مورد معاينه قرار گيريد. بعد از دو روز وقتي در بيمارستان... نزد دکتر رفتم با وجود اين که گفتم که وضعيت مالي مناسبي ندارم، اما دکتر براي پذيرش در اين بيمارستان خصوصي نامه داد.حالا هم که به پذيرش مراجعه کرده ام مي گويند ممکن است عمل فنر گذاري در قلبتان بين 15تا 20ميليون تومان هزينه داشته باشد.بيمار دزدي،بيمار فروشي و دريافت زيرميزي معضلات و مشکلاتي ريشه دار در مجموعه نظام سلامت اندکه به نظر مي رسد ريشه کني شان عزمي قوي در مجموعه وزارت بهداشت ،نمايندگان مجلس و دستگاه هاي نظارتي را مي طلبد.

آماده باش اورژانس هاي بيمارستاني در اولويت برنامه هاي امداد نوروزي است
دکتر صابري نيا رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشکي کشور گفت: برنامه امداد نوروزي امسال با همکاري سازمان پليس راهور، راهداري و سازمان هلال احمر برپا مي شود که با ايجاد جاده هايي ايمن، سعي در برپايي بيشتر آرامش و امنيت طي تعطيلات براي هموطنانمان دارد.وي از آماده باش اورژانس هاي بيمارستاني در تمام ايام تعطيلات نوروزي خبر داد.

تعرفه هاي غير واقعي و نبود نظارت زمينه ساز پديده بيمار دزدي
بيمار دزدي يا بيمار فروشي.فرقي ندارد به چه نامي صدايش بزنيم.مهم پديده شومي است که سال ها گريبان نظام سلامت را گرفته و مشکلات و هزينه هاي بسياري براي بيماران رقم زده است.اينکه چرا پزشکان بيماران بستري در بيمارستان هاي دولتي را به سمت مراکز خصوصي که خود نيز صاحب امتياز آن هستند سوق مي دهند يا اينکه چرا با هماهنگي با مراکز آمبولانس خصوصي بيمار از همه جا بي خبر را به بيمارستان مورد نظر خود مي کشانند موضوعاتي است که بايد پيش از هر اقدام سلبي به ريشه يابي علل آن پرداخت.شايد مهمترين دليل براي بيمار دزدي در نظام سلامت، غير واقعي بودن تعرفه هاي پزشکي است که نقش پررنگ تري نسبت به ساير عوامل در بروز پديده بيمار دزدي دارد.

تعرفه هاي پزشکي غير واقعي بروز و توسعه فساد در بخش درمان را به دنبال دارد.وقتي تعرفه ها کفاف تامين مخارج و هزينه هاي پزشکان را نمي دهند آنها نيز به راه هاي غيرقانوني و روش هاي ناسالم متوسل مي شوند و در واقع بايد گفت نتيجه غير واقعي نگه داشتن سرانه درمان و تعرفه هاي پزشکي در کشور لطمه جبران ناپذير به بخش درمان است. وقتي تعرفه‌هاي درمان پايين باشد «بيمار دزدي» توسعه پيدا مي کند و پزشکان به دنبال جذب بيمار با استفاده از هر روشي هستند. از سوي ديگر وجود خلاءهاي قانوني در بحث بيمار دزدي خود دليلي براي گسترش روز افزون اين پديده است.در حال حاضر نه تنها قانوني براي مقابله با آمبولانس هاي خصوصي متخلف وجود ندارد بلکه نظارت دقيقي نيز از سوي وزارت بهداشت بر عملکرد آمبولانس هاي خصوصي و انطباق دريافتي آنها از مردم با تعرفه هاي تعيين شده صورت نمي گيرد. از سوي ديگر نبودنظارت کافي بر ستاد هاي توزيع بيمار در بيمارستان هاي بخش خصوصي راه را براي تخلفات گسترده در اين حوزه باز کرده و اين اختيار را به گردانندگان آمبولانس‌هاي خصوصي داده است تا بيماران را با مراکز درماني طرف قرار دادشان معامله کنند.به نظر مي رسد وزارت بهداشت مي تواند با ايجاد ستاد توزيع بيمار در بيمارستان هاي خصوصي و نظارت بر اين ستاد بر نحوه ارايه پذيرش به بيماران نظارت داشته باشد.با اين شيوه هم بيمار در انتخاب مرکز درماني و پزشکي که قرار است او را مداوا کند اختيار دارد و هم از ميزان تخلفات و بده بستان ها بين بيمارستان ها،مراکز آمبولانس خصوصي و پزشکان کم مي شود.

وزارت بهداشت با بيمار دزدان برخورد مي کند
هرگونه انتقال بيمار خارج از چارچوب ارجاع توسط عوامل درمان و آمبولانس هاي خصوصي تخلف محسوب شده و با بيمار دزدان در سازمان تعزيرات حکومتي برخورد مي شود.دکتر محمد حسين مير دهقان مدير کل دفتر نظارت و اعتبار بخشي امور درمان وزارت بهداشت نظارت هاي دوره اي و اتفاقي از مراکز درماني و مراکز آمبولانس خصوصي را اقدامي در جهت کاهش اين قبيل تخلف ها در سطح بيمارستان هاي خصوصي و دولتي دانست و گفت: ضعف اطلاع رساني وزارت بهداشت در اين حوزه و عدم آگاهي مردم باعث شده تا راه براي سوءاستفاده خاطيان باز شود.

وي با تاکيد بر اينکه بيمار تنها با نظر ستاد هاي توزيع بيمار که در دانشگاه هاي علوم پزشکي مستقر هستند مي تواند به مراکز درماني ديگر منتقل شود اظهار داشت: هرگونه انتقال بيمار خارج از چارچوب ارجاع تخلف است به خصوص اگر وجهي در اين بين مبادله شود.وي با اذعان بر بيمار فروشي برخي آمبولانس هاي خصوصي گفت: بيشتر اين تخلفات هنگام بستري کردن بيمار و اخذ پذيرش در بخش مراقبت هاي ويژه اتفاق مي افتد.

وجه ديگر بيمار دزدي که بيشتر توسط کادر درماني و پزشکان صورت مي گيرد القاي ناکافي بودن امکانات و رسيدگي ها در بيمارستان هاي دولتي و مجاب کردن خانواده بيمار براي انتقال او به مراکز درماني خصوصي است.دکتر ميردهقان از مردم خواست تا در هنگام مواجهه با چنين پديده هايي بدون اتلاف زمان با واحد بازرسي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي شهر محل سکونت خود تماس بگيرند و موضوع را جهت بررسي به بازرسان وزارت بهداشت اعلام کنند.

چراکه علت اصلي گسترش اين پديده شوم بي اطلاعي مردم از نحوه نظارت هاو ضعف اطلاع رساني وزارت بهداشت و رسانه ها در اين زمينه است.به گفته ميردهقان در صورت احراز تخلف توسط مراکز آمبولانس خصوصي ،بيمارستان ها و کادر درمان ،پرونده در کميسيون ماده 11که مخصوص رسيدگي به تخلفات پزشکي است نهايي شده و براي صدور راي به سازمان تعزيرات حکومتي ارسال مي شود.وي تاکيد کرد وزارت بهداشت بازرسي هاي دوره اي از بيمارستان هاي خصوصي و مراکز آمبولانس خصوصي انجام مي دهد و با دريافت گزارش هاي دوره اي از آمبولانس هاي خصوصي تا حدي توانسته است جلوي اين قبيل تخلفات را بگيرد اما نظارت اصلي بايد توسط مردم انجام شود و با معرفي متخلفان به ما به ريشه کني اين پديده شوم کمک کنند.