پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدصادق عابديني- مديرعامل خانه كاريكاتور ايران، ساعتي بعد از بركناري با لغو حكم تسويه حسابش ابقاء شد. 

روز گذشته سيدمسعود شجاعي‌طباطبايي مدير عامل خانه كاريكاتور ايران حكم تسويه‌حساب خود را دريافت كرد تا بعد از 17 سال به همكاري او و شهرداري تهران پايان داده شود. شجاعي طباطبايي از علت بركناري خود ابراز بي‌اطلاعي كرد، اما ساعتي بعد شهاب مرادي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ملغي اعلام كردن حكم خواستار بازگشت شجاعي به محل كار خود شد.

shojaeicartoon

   كاريكاتوريست بي‌تفاوت نيست!
چندي پيش مسعود شجاعي‌طباطبايي در حاشيه نشست خبري مسابقه بين‌المللي كارتون و كاريكاتور داعش، مصاحبه‌اي اختصاصي با «جوان» داشت. در اين مصاحبه شجاعي‌طباطبايي يكي از خصوصيات كاركاتوريست‌ها را بي‌تفاوت نبودنشان و بي‌طرف نبودشان عنوان كرد؛ بي‌تفاوت نبودني كه گويا براي شجاعي‌طباطبايي گران تمام شد!

مسعود شجاعي‌طباطبايي يكي از شناخته‌شده‌ترين كاريكاتوريست‌هاي ايراني است؛ كاريكاتوريستي كه به عنوان چهره‌اي بين‌المللي در مسابقه‌هاي مختلف كاريكاتوري به عنوان شركت‌كننده، مدعو و داور حضور داشته و آثارش درباره صهيونيست‌ها باعث شده است با فشار لابي صهيونيست‌ها، در 22 كشور ممنوع‌الورود اعلام شده است. اين كاريكاتوريست فعال امسال جشنواره كاريكاتور غزه را برگزار كرد و هم اكنون نيز در تدارك برگزاري جشنواره‌هاي بين‌المللي «داعش» و «هولوكاست» است. 

shojaeicartoon5

 كاريكاتور هولوكاست و خشم  صهيونيست‌ها 
مسعود شجاعي‌طباطبايي از زماني كه در نوجواني كاريكاتور صدام را مي‌كشيد و در نشريات دهه 60 منتشر مي‌كرد، نامش بر سر زبان‌ها افتاد. اين كاريكاتوريست در سال 86 اولين دوره مسابقه كاريكاتور هولوكاست را برگزار كرد كه با واكنش تند صهيونيست‌ها روبه‌رو شد. شجاعي با برگزاري مسابقه‌هاي مختلف درباره فلسطين، هر بار بيش از قبل حساسيت اسرائيلي‌ها را برمي‌انگيخت. 

وي چندي پيش خبر از برگزاري جشنواره كارتون و كاريكاتور داعش داد كه در آن كاريكاتور شش نفر از حاميان داعش از جمله نخست‌وزير اسرائيل و امير قطر از جمله سوژه‌ها بودند. اين اقدام اعتراض قطري‌ها را به همراه داشت اما باعث نشد كه شجاعي از كار خود عقب بنشيند. سايت ايران كارتون كه متعلق به شجاعي است تا به حال چندين بار مورد حملات سايبري قرار گرفته و خود وي نيز بارها تهديد جاني شده است اما در مقابل اين همه مقاومت در راه نشان دادن حقيقت، وي از مسئوليتي كه برعهده داشت بركنار شد!

shojaeicartoon4

بعد از حملات تروريستي به مجله هتاك شارلي ابدو رئيس‌جمهور فرانسه راهپيمايي بزرگ خياباني را ترتيب داد و از انتشار مجله حمايت كرد. شماره بعدي اين نشريه فرانسوي نيز با تيراژي ميليوني منتشر شد كه ناشي از همان حمايت دولتي بود. در مقابل هم اكنون برگزاري مسابقه هولوكاست علي‌رغم تهديدات صهيونيست‌ها با واكنش و همراهي مسئولان دولتي همراه نبوده است.

   شجاعي آدم خوار !
مسعود شجاعي طباطبايي «آدم خوار» است. اين برداشتي است كه راديو اسرائيل از برگزار كنندگان مسابقه هولوكاست دارد. شجاعي طباطبايي مي‌گويد در يكي از برنامه‌هاي راديو اسرائيل براي دست اندركاران دومين مسابقه هولوكاست لفظ «آدمخوار» به كار برده شده است. 

درخواست از سازمان ملل
به نوشته جروزالم پست «رون پروزور» نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل با ارسال نامه‌اي به دبيركل اين سازمان خواستار برخورد با اين اقدام شده است. 

نماينده تل‌آويو در اين نامه از «بان‌كي‌مون» خواسته است اقدام دولت ايران را در برگزاري چنين مسابقه‌اي محكوم كند. اين در حالي است كه برنامه مذكور كه گفته مي‌شود قرار است در ماه مارس برگزار شود، ارتباطي به دولت ايران ندارد. 

پس از اقدام نشريه فرانسوي شارلي ابدو براي چاپ كاريكاتور پيامبر اسلام، موجي از اعتراضات سراسر آفريقا، خاورميانه و جنوب آسيا را پر كرد. در اين ميان دو مؤسسه فرهنگي در ايران در اعتراض به اين توهين تصميم گرفتند مسابقه بين‌المللي كاريكاتور را با موضوع «رد هولوكاست» سازماندهي كنند. مقامات تل‌آويو در حالي مدعي محكوميت اقدام ايران هستند كه در موضوع انتشار كاريكاتور موهن توسط نشريه فرانسوي، با وجود اعتراضات جهاني مسلمانان، كسي خواستار محكوميت دولت فرانسه نشد. جالب اينجا است كه غربي‌ها اين اقدام را در راستاي آزادي بيان دانسته و از آن حمايت نيز كردند. 

shojaeicartoon2

   حمايت «اوج» از مسابقه هولوكاست 
با حمايت سازمان هنري رسانه‌اي اوج، جوايز دومين دوره مسابقه بين‌المللي كاريكاتور هولوكاست دوبرابر شد. پيش از اين قرار بود مجموعاً 25 هزار دلار به برگزيدگان اين رويداد هنري اهدا شود كه با حمايت سازمان اوج اين مبلغ افزايش يافت. به اين ترتيب برگزيدگان اول تا سوم اين مسابقه به ترتيب، 24 هزار دلار، 16 هزار دلار و 10 هزار دلار دريافت خواهند كرد. پيش از اين قرار بود به نفرات اول تا سوم به ترتيب 12، 8 و 5 هزار دلار اهدا شود. 
در عین حال سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیرعامل برکنار شده خانه کاریکاتور ایران، وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در حکمی از سوی رئیس سازمان هنری رسانه ای اوج به سمت مدیر خانه کاریکاتور انقلاب اسلامی منصوب شد.

shojaeicartoon1

   شجاعي‌طباطبايي از خانه‌اي كه خود ساخت اخراج شد
در حالي كه فشار‌ها براي جلوگيري از برگزاري مسابقه هولوكاست در حال افزايش است، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران اقدام به بركناري سيد‌مسعود شجاعي‌طباطبايي كرد. سيدمسعود شجاعي‌طباطبايي كه از بنيانگذاران خانه كاريكاتور ايران به شمار مي‌رود، بعد از 17 سال فعاليت در خانه كاريكاتور با حكم تسويه حساب خود روبه‌رو شد. قرارداد وي كه به صورت سالانه تمديد مي‌شده است، قرار نيست امسال تمديد شود.

شجاعي‌طباطبايي تصريح كرد كه مسابقه هولوكاست را به صورت شخصي و از طريق سايت ايران‌كارتون دنبال خواهد كرد. حجت‌الاسلام شهاب مرادي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با اعلام بي‌خبري و نارضايتي از اقدام زيرمجموعه‌اش و بركناري شجاعي‌طباطبايي با لغو حكم صادر شده خواستار بازگشت شجاعي به محل كار خود شد.