پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: علت اصلی افزایش سرطان در کشور ناآگاهی مردم از عوامل بروز این بیماری و تغذیه نامناسبی است که اغلب ایرانی‌ها به آن دچار هستند.

ايرج خسرونيا رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: استفاده از دخانیات، کم تحرکی، نمک و روغن‌های نامناسب عمده‌ترین دلایل ابتلابه بیماری سرطان محسوب مي شود.

خسرونيا افزود: غذاهای فرآوری شده مثل ماهی دودی در کنار کنسروها یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان بویژه سرطان معده هستند.

وي اضافه كرد: صرف روغن جامد، اسیدهای چرب اشباع و ترانس می‌توانند زمینه بروز سرطان را فراهم کنند. 

به گفته وي شایعترین علل ابتلا به سرطان معده، زخم‌های درمان نشده معده، رژیم غذایی پر پروتئین، مصرف الکل و ادویه‌های تند است.

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي در مورد آمار سرطان گفت: سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی می‌شود و در حال حاضر 300 هزار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که تمام این افراد نیازمند مراقبت، درمان، نگهداری و تسکین درد هستند.

خسرونيا با اشاره به مصرف بي رويه برخي داروها در كشور گفت: مصرف بیش از اندازه دارو‌ها بویژه آنتی بیوتیک‌ها اثرات مخربی دارد که کمتر از سوی افراد جامعه ما جدی گرفته می‌شود، عاملی که در ابتلای ایرانی‌ها به انواع و اقسام سرطان‌ها بی‌تاثیر نیست.

وي با اشاره به شايع ترين سرسانها بين ايرانيان گفت: شایع‌ترین سرطان در بین مردان ایرانی معده، مری، ریه و پروستات گزارش می‌شود و در بین زنان نیز سرطان سینه، معده، تخمدان و روده گزارش شده است. 

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي درخصوص علت ابتلاي ساكنين مناطق شمالي كشور به سرطان معده و مری گفت: دلیل اصلی بروز سرطان مری در شهرهای گنبد و ترکمن صحرا به عادت‌های ناصحیح در جویدن نوعی ماده مخدر به نام «ناس» باز می‌گردد.