رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی در شش ماه گذشته ویروس ابولا را شدیدترین، گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین ویروس با بالاترین درصد مرگ در دنیا اعلام کرده، گفت: متاسفانه این بیماری در تمام دنیا مشکلات زیادی از جمله مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بوجود آورده و پیش بینی می‌شود که تا تابستان 2015 ادامه داشته باشد.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در سمپوزیوم «ابولا، واقعیت‌ها و چالش‌ها» با بیان این مطلب که هر چقدر سیستم بهداشتی یک کشور قوی باشد این بیماری به راحتی قابل کنترل است، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های بهداشتی در ایران قابل قبول است و در حال حاضر بیمارستان امام حسین (ع) و شهدای یافت آباد مجهز هستند، اما اگر در ایران دقت و احتیاط کامل را به کار نبریم مجبوریم تدابیر سخت‌تر و پرهزینه برای کنترل این بیماری انجام دهیم.

گویا با بیان اینکه کشف و تشخیص سریع بیماری از مهم‌ترین راه‌های انتشار این بیماری است، افزود: شناسایی سریع تماس یافتگان با بیماران مبتلا، محدود کردن جابجایی آنها و رعایت دقیق موازین کنترل عفونت اختصاصی و بهداشت محیط در برخورد با بیمار و اجساد از دیگر راه‌های پیشگیری با این بیماری است.

وی به اقدامات وزارت بهداشت در ماه‌های اخیر اشاره و اظهار کرد: در وزارت بهداشت حساس‌سازی نظام مراقبت از این بیماری به دو شکل سندرمی صورت گرفت. سندرم تب و سایر علائم با اپیدمیولوژی مثبت، سندرم مرگ ناشی از بیماری تب دار و همچنین دستیابی آزمایشگاه تشخیص با کیفیت بررسی شد.

در حال حاضر درمان قطعی برای ابولا وجود ندارد

در ادامه این سمپوزیوم دکتر حمید عمادی کوچک، متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار گروه عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ویروس ابولا از طریق مواجهه مستقیم با خون و مایعات و ترشحات بیمار مبتلا منتقل می‌شود و گاهی هفته‌ها تا ماه‌ها پس از بهبودی در ادرار و شیر باقی می‌ماند، گفت: علائم بالینی بیماری بعد از طی یک دوره کمون حدود 2 تا 21 روز به صورت ناگهانی پدیدار شده و با تب و سردرد و خستگی و کوفتگی شروع می‌شود و با پیشرفت بیماری اسهال و استفراغ و درد شکم به علائم بالینی بیماری اضافه می‌شود که ممکن است منجر دهیدراتاسیون شدید و مرگ بیمار شود و درصد کمی از بیماران هم ممکن است دچار خونریزی شدید و کشنده شود.

وی با بیان این مطلب که برای درمان این بیماری اقدامات حمایتی به منظور جلوگیری از شوک و جایگزینی آب و الکترولیت که از طریق اسهال و استفراغ دفع شده ضروری است افزود: در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری ابولا وجود ندارد.

عمادی ادامه داد: بعضی داروهایی که هنوز در مراحل آزمایشی هستند مانند آنتی بادی‌های مونوکلونال، سرم بیماران بهبود یافته و داروهای ضد ویروسی در درمان بعضی بیماران به کار رفته و نتایج امیدوار کننده‌ای مشاهده شده است ولی تا اثبات اثر مفید این داروها و اثبات بی‌ضرر بودن آنها هنوز زمان لازم است.

این متخصص بیماری‌های عفونی رعایت اصول فردی جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری را لازم و ضروری دانست و گفت: رعایت بهداشت دست و رعایت اصول احتیاط تماسی و تنفسی و استفاده مناسب از وسایل حفاظت فردی الزامی است.

همچنین دکتر جهان طاویلا، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به بررسی اجمالی ویروس ابولا در جهان پرداخت و افزود: احتمال ابتلای افراد بین 15 تا 44 سال سه برابر کودکان است.

وی با اشاره به اینکه احتمال ابتلای افراد 45 سال به بالا تقریبا چهار برابر بیشتر از سایرین است، گفت: میانگین نرخ مرگ و میر در سه کشور شدیدا مبتلا در میان همه موارد احتمالی یا تایید شده 70 درصد و نرخ تلفات در موارد بیماران بستری شده 60 درصد است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به چالش‌های بیماری ویروس ابولا در غرب آفریقا اشاره کرد و افزود: تعداد بالای جمعیت غیر ساکن در داخل هر یک از کشورهای مبتلا و ما بین آن کشورها، تلقی نادرست در مورد بیماری و راه‌های انتقال آن، درآمد پایین و وضعیت اقتصادی، نظام سلامت ضعیف ناشی از سال‌ها ناآرامی و کمبود قابل توجه نیروی کار سلامت از مهم‌ترین عوامل است.

طاویلا آموزش تیم های کفن و دفن و کارکنان بهداشت و درمان برای حفاظت شخصی هنگام حمل بیماران و اجساد را از مهم‌ترین اقدامات سازمان جهانی بهداشت در کشورها توسط این سازمان دانست و گفت: تعامل با جوامع محلی، ساخت مراکز درمان ابولا و پایش وضعیت طغیان پاسخ داده‌های اپیدمیولوژیک از دیگر اقدامات است.